Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w lipcu zarejestrowano 2446 nowych maszyn, o jedną piątą mniej niż w czerwcu i o prawie 15 proc. mniej niż w lipcu ubiegłego roku. Także pierwsze siedem miesięcy okazuje się słabsze. Sprzedaż tylko zbliżyła się do poziomu 15,7 tys., co jest wynikiem słabszym od ubiegłorocznego o przeszło 6 proc.
Na poprawę nie ma już co liczyć. Z jednej strony, powoli kończy się sezon, a zakupy dokonywane są przed jego rozpoczęciem. Z drugiej, rynek mocno się nasycił. Boom na maszyny z pojemnościami do 125 centymetrów sześciennych, wywołany przez liberalizację przepisów, przypadł na ubiegły rok. Już pierwszy kwartał obecnego przyniósł spadki: nieco ponad 3,7 tys. rejestracji było rezultatem gorszym o prawie 9 proc. od tego z pierwszych trzech miesięcy 2015 roku.
Prognozy zakładają natomiast powolne odwracanie trendu dominującego w ostatnich dwóch latach, w których rynkiem niepodzielnie rządziły niedrogie motocykle z niewielkimi silnikami do 125 cm sześciennych. Po siedmiu miesiącach maszyny o pojemnościach powyżej 750 centymetrów sześciennych mają 17,1 proc. rynku przy wzroście sprzedaży o 12 proc. w porównaniu do ub. roku. Z kolei 125-tki zmniejszyły rynkowy udział o prawie 4 punkty procentowe do 69,5 proc. ze spadkiem rejestracji w ujęciu rocznym o 11 proc.
W rankingu marek prowadzi Romet Motors, ale rejestracje zmalały od stycznia o 22,6 proc. Przeszło 25-procentowy spadek odnotował także zajmujący drugą pozycje Junak. O niecały 1 proc. zmniejszyły się rejestracje Yamahy. Za to mocno wzrosła sprzedaż motocykli Zipp, w górę poszła także Honda i BMW. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych na polskim rynku marek ubiegłoroczne wyniki sprzedażowe poprawiły również KTM, Kawasaki i Suzuki.
W okresie od stycznia do lipca odnotowany został także spadek na rynku wtórnym. Jak podaje PZPM, w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy zarejestrowano prawie 40,8 tys. motocykli, o 4,7 proc. mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej. W trójcie najpopularniejszych używanych marek znalazły się motocykle japońskie: Honda, Yamaha oraz Suzuki.