Toyota w Polsce z rekordową sprzedażą

Rekordową sprzedażą na polskim rynku zakończyła 2015 rok Toyota.

Publikacja: 16.01.2016 12:46

Toyota w Polsce z rekordową sprzedażą

Foto: Bloomberg

Japoński producent sprzedał ponad 36,9 tys. aut, o przeszło 3 tys. więcej niż wyniósł poprzedni rekord ustanowiony jeszcze przed kryzysem gospodarczym, w 2008 roku. W porównaniu do ubiegłego roku sprzedaż wzrosła o prawie jedną czwartą. W ciągu ostatnich trzech lat sprzedaż samochodów Toyoty w Polsce podskoczyła o ponad 80 procent.

W segmencie samochodów osobowych sprzedaż w 2015 roku wzrosła do ponad 35,6 proc. i była o 14 proc. wyższa niż rok wcześniej, w rezultacie udział marki w rynku przekroczył poziom 10 proc. Rekord padł także w ubiegłorocznej sprzedaży aut klientom biznesowym, którzy kupili łącznie 16 tys. samochodów. Dobrym wynikiem zakończyła się sprzedaż używanych Toyot w sieci dealerskiej, gdzie do nowych właścicieli trafiło 13,8 tys. aut.

Miniony rok przyniósł kolejny rekord sprzedaży hybryd Toyoty: Polacy kupili łącznie 3,8 tys. tych samochodów, o połowę więcej niż rok wcześniej. Bestsellerem okazał się hybrydowy model Auris, najpopularniejszy samochód z tego rodzaju napędem zarówno w Polsce, jak i w Europie. Wzrosło także zainteresowanie hybrydami wśród klientów flotowych, czego przykładem jest rosnący udział tych aut w firmach taksówkarskich.

Od stycznia 2016 roku prezes Toyota Motor Poland (TMP), Jacek Pawlak objął stanowisko prezesa Toyota Central Europe zarządzającej operacjami Toyoty na Węgrzech, Słowacji i w Czechach. Pełni nową funkcję równolegle z zajmowanym dotychczas stanowiskiem szefa TMP. Zdaniem Pawlaka, awans ma świadczyć o niedocenieniu pracy całego zespołu w Polsce. – 25 lat temu otrzymywaliśmy wsparcie od naszych kolegów z Brukseli, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Dziś role się odwróciły, a Toyota Motor Poland jest inkubatorem innowacji – powiedział Pawlak.

Ubiegły rok okazał się dobry dla dużej części marek obecnych na polskim rynku. Sprzedaż ponad 408,2 tys. nowych aut osobowych i dostawczych to wynik 9,4 proc. lepszy niż w roku 2014. Dynamiczna była zwłaszcza końcówka: jak podaje Instytut Samar, w grudniu liczba rejestracji sięgnęła 43,7 tys. i była o jedną czwarta wyższa niż w tym samym miesiącu rok wcześniej oraz o prawie 24 proc. wyższa niż w listopadzie.

W całej ubiegłorocznej sprzedaży samochodów osobowych widać zdecydowana dominację firm. Ich udział w statystykach rejestracji osiągnął w grudniu poziom 66 proc., ale faktycznie może być znacznie wyższy. Firmowe zakupy i korzystne zasady odliczenia VAT poprawiły sytuację marek premium. W 2015 roku liczba ich rejestracji zwiększyła się o przeszło jedną piątą, podczas gdy rejestracje marek popularnych rosły w tempie 6,7 proc. Udział marek premium w całym rynku samochodów osobowych zwiększył się do 11,1 proc.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana