Dwucyfrowe wzrosty na rynku nowych aut

Sprzedaż nowych aut została nieco spowolniona przez wakacje. Według Instytutu Samar, w sierpniu zostało zarejestrowanych niespełna 39,3 tys. samochodów osobowych i dostawczych.

Publikacja: 06.09.2017 07:21

Dwucyfrowe wzrosty na rynku nowych aut

Foto: materiały prasowe

To o przeszło 16 proc. więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem, ale o prawie 6 proc. mniej w porównaniu z lipcem. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku wzrost sprzedaży utrzymuje się: dane skumulowane pokazały rejestracje 357,5 tys. sztuk, co daje roczny wzrost na poziomie 15,3 proc.

Wzrosty rynku są jeszcze wyższe jeśli wziąć po uwagę tylko samochody osobowe. W sierpniu rejestracje sięgnęły 35,5 tys., co oznacza poprawę ubiegłorocznego wyniku o prawie 22 proc. Co prawda także w tej grupie sierpień okazał się słabszy od lipca. Natomiast dane za okres pomiędzy styczniem a sierpniem pokazały sprzedaż 318,4 tys. aut, o prawie 18 proc. większą niż w pierwszych ośmiu miesiącach ubiegłego roku.

Liderem rynku osobówek pozostaje nieprzerwanie Skoda. Dominacja czeskiej marki wydaje się niezagrożona: w okresie styczeń-sierpień zarejestrowała 40,7 tys. samochodów, co jest wynikiem lepszym od ubiegłorocznego o dokładnie jedną piątą. Jeszcze lepiej wygląda wzrost rejestracji Skody w sierpniu: 4588 samochodów przyniosło poprawę wyniku o przeszło jedną trzecią.

Na drugim miejscu znalazła się Toyota z rejestracjami za 8 miesięcy na poziomie przekraczającym 34,5 tys. aut, o 28 proc. wyższym niż rok temu. Trzeci był Volkswagen z 31,5 tys. rejestracji i wzrostem rok do roku o niespełna 17 proc. W pierwszej piętnastce najbardziej popularnych marek tylko dwie – Opel i Ford, zajmujące czwarte i piąte miejsce, nie osiągnęły od stycznia dwucyfrowego wzrostu. Najwyższy – o prawie 74 proc. – odnotował natomiast Fiat, który pnie się w górę dzięki świetnej sprzedaży nowego Tipo.

Jak podaje Samar, Najczęściej kupowanym modelem w tym roku jest Skoda Octavia. Na drugim miejscu znajduje się model z tej samej stajni – Fabia, a na podium zmieścił się jeszcze Opel Astra. Kolejne modele w rankingu popularności to Volkswagen Golf i Toyota Yaris. Pierwsza piętnastka, jak zwykle, zdominowana została przez samochody małe i kompaktowe. Jednymi przedstawicielami klasy średniej byli Volkswagen Passat (miejsce 12.) oraz Skoda Superb (miejsce 15.), samochody bardzo chętnie wybierane przez firmy.

W tym roku, podobnie jak w poprzednich, utrzymuje się w rejestracjach bardzo wysoki udział klientów firmowych. Samar podaje, że w sierpniu osiągnął poziom 72,7 proc. W rzeczywistości jest on znacznie wyższy, bo w statystykach Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarcza oraz spółki cywilne klasyfikowani są po stronie klientów indywidualnych. Wysoki poziom ma także reeksport. W sierpniu wyniósł prawie 12 proc.

Świetna passę mają marki premium. – Dynamiczny wzrost rejestracji obserwujemy od kilku lat. W pierwszej połowie roku rejestracje tego segmentu podskoczyły o 26,8 proc., podczas gdy sprzedaż marek popularnych zwiększyła się o 16,0 proc. – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM. W ciągu ośmiu miesięcy Mercedes poprawił sprzedaż o ponad 36 proc., BMW o 27 proc., a Audi o przeszło 25 proc. Bardzo dobrze radzi sobie także Volvo, które pomiędzy styczniem a sierpniem zwiększyło liczbę rejestracji o 30 proc. r/r, poprawiając udział w rynku z 1,58 do 1,79 proc.

To o przeszło 16 proc. więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem, ale o prawie 6 proc. mniej w porównaniu z lipcem. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku wzrost sprzedaży utrzymuje się: dane skumulowane pokazały rejestracje 357,5 tys. sztuk, co daje roczny wzrost na poziomie 15,3 proc.

Wzrosty rynku są jeszcze wyższe jeśli wziąć po uwagę tylko samochody osobowe. W sierpniu rejestracje sięgnęły 35,5 tys., co oznacza poprawę ubiegłorocznego wyniku o prawie 22 proc. Co prawda także w tej grupie sierpień okazał się słabszy od lipca. Natomiast dane za okres pomiędzy styczniem a sierpniem pokazały sprzedaż 318,4 tys. aut, o prawie 18 proc. większą niż w pierwszych ośmiu miesiącach ubiegłego roku.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana