Duże samochody typu SUV, łączące walory terenówki i komfortowego auta osobowego, cieszą się na polskim rynku niesłabnącym powodzeniem. Mimo wysokich cen wybierane są spośród innych rodzajów pojazdów chętniej niż na rozwiniętych rynkach Europy Zachodniej.
W przypadku BMW najpopularniejszym modelem stał się X5, na który w tym roku zdecydowało się już 729 klientów. Nieco mniejszy X3 kupiło ponad 560 osób. – W naszej marce segment SUV jest wyjątkowo mocny – tłumaczy Katarzyna Gospodarek z BMW Polska. Duży popyt jest także zasługą odnowienia modeli: najnowsze wersje terenówki bawarskiego producenta pojawiły się na rynku w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
Na autach typu SUV stawia też Porsche. Z blisko 1000 samochodów, na jakie Porsche Polska prawdopodobnie znajdzie nabywców w tym roku, przeszło 800 stanowić będą modele Cayenne i Macan. W ubiegłym roku średnia cena sprzedażowa tego pierwszego wyniosła ok. 630 tys. zł, drugiego – 400 tys. Ale najlepiej wyposażone cayenne w wersji Turbo lub Turbo S z silnikiem o mocy odpowiednio 520 i 570 KM może kosztować blisko milion złotych. – Topowe wersje wybiera niemal jedna piąta klientów – przyznaje Marek Sworowski, menedżer marketingu i PR w Porsche Polska.
Popularne SUV-y oferują także Audi i Mercedes. Ten pierwszy w kwietniu na targach Poznań Motor Show Audi zaprezentowało nową generację popularnego SUV-a Q7, największego w ofercie marki. Ale niedawno do sprzedaży wszedł nowy samochód, który może mocno namieszać na rynku: Volvo XC90. To największy SUV tej szwedzkiej marki. – Choć jest najdroższym samochodem w naszej ofercie, złożono już kilkaset zamówień. Ponad 80 proc. nabywców wybrało najbogatsze wersje – informuje Stanisław Dojs z Volvo Car Poland.
Z popytu na terenówki korzysta Fiat Chrysler Automobiles (FCA), do którego należy marka Jeep. Ubiegły rok zakończyła ona rekordowym wynikiem 1674 sprzedanych samochodów i przeszło 51-procentowym wzrostem w porównaniu z rokiem 2013. Flagowy model Grand Cherokee (średnia cena sprzedawanych aut to 270–280 tys. zł) zajął nawet drugie miejsce w segmencie dużych terenówek ze sprzedażą 925 sztuk. To prawie 40 proc. więcej niż rok wcześniej. – W tym roku spodziewamy się wzrostu sprzedaży podobnego jak w ubiegłym – twierdzi Rafał Grzanecki z FCA Poland. Zamówienia na najmocniejszy 450-konny model Grand Cherokee SRT8 z benzynowym silnikiem 6,4 litra już wyczerpały przyznany Polsce przez fabrykę tegoroczny limit.