Więcej luksusu na drogach

Sprzedaż najdroższych aut typu SUV rośnie w Polsce wyjątkowo szybko.

Publikacja: 24.08.2015 21:00

Porsche Cayenne Turbo może kosztować ponad 900 tys. zł

Porsche Cayenne Turbo może kosztować ponad 900 tys. zł

Foto: materiały prasowe

Duże samochody typu SUV, łączące walory terenówki i komfortowego auta osobowego, cieszą się na polskim rynku niesłabnącym powodzeniem. Mimo wysokich cen wybierane są spośród innych rodzajów pojazdów chętniej niż na rozwiniętych rynkach Europy Zachodniej.

W przypadku BMW najpopularniejszym modelem stał się X5, na który w tym roku zdecydowało się już 729 klientów. Nieco mniejszy X3 kupiło ponad 560 osób. – W naszej marce segment SUV jest wyjątkowo mocny – tłumaczy Katarzyna Gospodarek z BMW Polska. Duży popyt jest także zasługą odnowienia modeli: najnowsze wersje terenówki bawarskiego producenta pojawiły się na rynku w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.

Na autach typu SUV stawia też Porsche. Z blisko 1000 samochodów, na jakie Porsche Polska prawdopodobnie znajdzie nabywców w tym roku, przeszło 800 stanowić będą modele Cayenne i Macan. W ubiegłym roku średnia cena sprzedażowa tego pierwszego wyniosła ok. 630 tys. zł, drugiego – 400 tys. Ale najlepiej wyposażone cayenne w wersji Turbo lub Turbo S z silnikiem o mocy odpowiednio 520 i 570 KM może kosztować blisko milion złotych. – Topowe wersje wybiera niemal jedna piąta klientów – przyznaje Marek Sworowski, menedżer marketingu i PR w Porsche Polska.

Popularne SUV-y oferują także Audi i Mercedes. Ten pierwszy w kwietniu na targach Poznań Motor Show Audi zaprezentowało nową generację popularnego SUV-a Q7, największego w ofercie marki. Ale niedawno do sprzedaży wszedł nowy samochód, który może mocno namieszać na rynku: Volvo XC90. To największy SUV tej szwedzkiej marki. – Choć jest najdroższym samochodem w naszej ofercie, złożono już kilkaset zamówień. Ponad 80 proc. nabywców wybrało najbogatsze wersje – informuje Stanisław Dojs z Volvo Car Poland.

Z popytu na terenówki korzysta Fiat Chrysler Automobiles (FCA), do którego należy marka Jeep. Ubiegły rok zakończyła ona rekordowym wynikiem 1674 sprzedanych samochodów i przeszło 51-procentowym wzrostem w porównaniu z rokiem 2013. Flagowy model Grand Cherokee (średnia cena sprzedawanych aut to 270–280 tys. zł) zajął nawet drugie miejsce w segmencie dużych terenówek ze sprzedażą 925 sztuk. To prawie 40 proc. więcej niż rok wcześniej. – W tym roku spodziewamy się wzrostu sprzedaży podobnego jak w ubiegłym – twierdzi Rafał Grzanecki z FCA Poland. Zamówienia na najmocniejszy 450-konny model Grand Cherokee SRT8 z benzynowym silnikiem 6,4 litra już wyczerpały przyznany Polsce przez fabrykę tegoroczny limit.

Dlaczego SUV-y tak dobrze się sprzedają? – Są wygodne, bezpieczne, duże, a więc widoczne na drodze. Budzą respekt innych kierowców – tłumaczą eksperci. Ale fenomen tego typu aut zaczął być już wykorzystywany także w dużo mniejszych modelach. Niemal każdy producent oferuje już małego SUV-a za przystępną cenę, a ich udział w całkowitej sprzedaży będzie rósł.

Grzegorz Szczypior, dyrektor generalny Infiniti Polska

Na polskim rynku marek premium duże samochody typu SUV dominowały już w poprzednich latach. Teraz jest podobnie, choć coraz wyraźniej widać rosnący popyt na SUV-y średnie i mniejsze, które np. w warunkach miejskich są znacznie poręczniejsze. Zaczyna się na nie także przesiadać część osób jeżdżących dużymi modelami. W moim przekonaniu segment średnich i mniejszych SUV-ów będzie więc nabierał coraz większego znaczenia. Infiniti w przyszłym roku wprowadzi do sprzedaży mniejszy SUV – QX30, który z obecnymi już na rynku większymi QX50 i QX70 dopełni gamę tego typu aut naszej marki.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana