Chińczycy weszli do Daimlera

Założyciel Zhejiang Geely Holding Group zgromadził za 9 mld dolarów (7,3 mld euro) udział w Daimlerze stając się największym chińskim inwestorem w niemieckiej grupie — podała agencja Bloomberga.

Publikacja: 24.02.2018 16:07

Li Shufu, prezes Geely

Li Shufu, prezes Geely

Foto: AFP

Miliarder Li Shufu kupił 9,7 proc. udziałów w firmie ze Stuttgartu poprzez Geely Group, której jest właścicielem, a która zarządza grupą samochodową Geely Automobile –  stwierdza komunikat  chińskiej grupy. Li stal się największym udziałowcem Daimlera, kupował jego akcje stopniowo w ostatnich tygodniach.

Miliarder szukał w zagranicznych bankach pomocy w sfinansowaniu zakupów, doradzał mu Bank of America. Komunikat Geely podkreśla, że Li chce długofalowo związać się udziałem z Daimlerem, i że nikt, ani Geely Group, ani jakakolwiek inna z holdingu w Zheijang nie ma na razie zamiaru kupowania dodatkowych akcji.

Sam Li oświadczył, że Daimler jest wybitną firmą z kierownictwem pierwszej klasy. — Szczególnie cieszy mnie towarzyszenie Daimlerowi w jego drodze stania się wiodącym na świecie dostawcą elektrycznych środków  mobilności. Dla odniesienia sukcesu i wykorzystania technologii trzeba mieć przyjaciół, partnerów, sojusze i przejść na nowy sposób myślenia o dzieleniu się i o jednolitej sile. Przystąpiliśmy teraz do działania. Moja inwestycja w Daimlerze odzwierciedla tę strategiczną wizję — oświadczył. Li

Inwestycja zwiększa obecność chińskiej grupy w europejskim segmencie  motoryzacji i premium (Chińczycy mają już Volvo Cars, producenta londyńskich taksówek, w grudniu  zainwestowali 3,9 mld dolarów w producenta ciężarówek Volvo AB, w 2017 r.  kupili  producenta sportowych aut Lotus i 49,9 proc. w malezyjskim Protonie) i kończy miesiące spekulacji o możliwym związku.

–  Udział w Daimlerze zwiększy Chińczykom zakres współpracy, bo da im dostęp do technologii, np. w zakresie samochodów elektrycznych. Jednocześnie otwiera Daimlerowi nową drogę w Chinach – stwierdził Frank Biller z Landesbank Baden-Württemberg.

Chińskie samochody w Europie?

Daimler powitał z zadowoleniem nowego dużego inwestora, uważa taki zakup za dowód zaufania –  stwierdził rzecznik grupy Jörg Howe. — Li Shufu jest chińskim przedsiębiorcą dobrze znanym Daimlerowi i bardzo szanowanym za kompetencję i skupianie się na nowych wydarzeniach. Daimler ma już mocną pozycję w Chinach, bardzo silnego partnera w istniejącej współpracy z BAIC Motor — powiedział Howe.

Chińska grupa ma ambitne plany ekspansji na rynku krajowym i zagranicą. Od połowy 2019 r. zamierza sprzedawać poza Chinami swój 5-miejscowy kompaktowy SUV, obecnie oferowany pod marką Lynk&Co. Chce to zacząć od Europy.

Miliarder Li Shufu kupił 9,7 proc. udziałów w firmie ze Stuttgartu poprzez Geely Group, której jest właścicielem, a która zarządza grupą samochodową Geely Automobile –  stwierdza komunikat  chińskiej grupy. Li stal się największym udziałowcem Daimlera, kupował jego akcje stopniowo w ostatnich tygodniach.

Miliarder szukał w zagranicznych bankach pomocy w sfinansowaniu zakupów, doradzał mu Bank of America. Komunikat Geely podkreśla, że Li chce długofalowo związać się udziałem z Daimlerem, i że nikt, ani Geely Group, ani jakakolwiek inna z holdingu w Zheijang nie ma na razie zamiaru kupowania dodatkowych akcji.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej