Bloomberg

Przedstawiciele władz USA analizują konfiskatę aktywów General Motors w Wenezueli — oświadczył rzecznik Departamentu Stanu, Mark Toner

– Badamy szczegóły tej sprawy — oświadczył i dodał, że USA mają nadzieję, iż ta sytuacja zostanie rozwiązana szybko i przejrzyście.

Zakład GM w Valencii na północy kraju został zajęty w środę, gdy w Wenezueli dochodziło do starć przeciwników władz z siłami bezpieczeństwa i zwolennikami rządu. Już jest 12 ofiar śmiertelnych. Konfiskata jest konsekwencją sądowego sporu z powództwa cywilnego wenezuelskiego dealera, trwającego od 2000 r. i nie jest typowa nacjonalizacją — wynika z wenezuelskich środków przekazu. Dealer domaga się od GM odszkodowania 476 mln boliwarów, ok. 665 mln dolarów według oficjalnego kursu albo 115 mln według czarnorynkowego, z którego korzysta coraz więcej Wenezuelczyków.

GM poinformował, że miejscowy sąd niskiej instancji nakazał zajęcie zakładu, kont bankowych i innych jego aktywów w kraju.

Setki pracowników zaniepokojonych o pracę zgromadziło się w czwartek na terenie zakładu, aby spotkać się z przedstawicielami władz, wojska i dealera, który procesuje się z koncernem. Zakład nie wypuścił żadnego samochodu od 2015 r., ale GM ma w nim 2700 ludzi i 79 dealerów, którzy zatrudniając 3900 ludzi. Łączna produkcja pojazdów wszystkich firm wyniosła w 2016 r. 2849 sztuk wobec szczytu 172 218 w 2007 r. Wiele firm zostało licząc na odrodzenie gospodarki.

Nie jest to pierwszy przypadek sekwestru zagranicznego majątku przez rząd Wenezueli. Zaczęło się to wraz socjalistyczną rewolucją XXI ogłoszoną ok. 20 lat temu przez prezydenta Huga Chaveza. W 2014 r. rząd w Caracas ogłosił „tymczasowe” przejęcie 2 fabryk należących do amerykańskiego producenta środków czystości Clorox, który opuścił ten kraj. W lipcu 2016 przejęto fabrykę Kimberly-Clark, gdy amerykański producent środków higieny osobistej zaprzestał w nim produkcji z powodu braku surowców. Prezydent Nicolas Maduro oskarżył tę firmę, że uczestniczy w międzynarodowym spisku przeciwko gospodarce jego kraju. W ostatnich latach wiele firm ponadnarodowych ograniczyło swą działalność, m. in. Bridgestone, General Mills, Procter&Gamble, Ford, który w końcu wycofał się. Tylko fabryka Toyoty w Cumana pracuje normalnie.

Obecna akcja wobec największego w USA koncernu samochodowego jest poważniejsza i może doprowadzić do dalszego pogorszenia stosunków dwustronnych. — To będzie sprawdzian dla Trumpa — uznał analityk w firmie doradczej Control Risks z Bogoty, Raul Gallegos. — Jego odpowiedź tym szubrawcom przejmującym aktywa amerykańskiej firmy będzie wskazówką drogi, jaką zamierza obrać wobec Wenezueli.

Wenezuela ma obecnie postępowania arbitrażowe pod patronatem panelu Banku Światowego o bezprawne zajęcie aktywów ponad 25 firm.

GM zapowiedział obronę swych interesów na gruncie prawnym, ale uzyskanie kompensaty może okazać się trudne. Za kadencji Chaveza Wenezuela zajęła część aktywów koncernu Exxon Mobil. Ten wystąpił o 16,6 mld dolarów, sąd przyznał mu 1,4 mld, ale w 2017 r. panel arbitrażowy ustalił, że należy się tylko 180 mln.

GM może dochodzić swego w kilku innych instancjach międzynarodowych. — uważa Nigel Blackaby z kancelarii Freshfields Bruckhaus Deringer, która walczyła z Wenezuelą w kilku głośnych procesach międzynarodowych. Wybór zależy od umów o inwestycjach, o ile takie zawarto. Sprawą Exxona zajął się panel z BŚ, kancelaria ścigała Caracas z powodzeniem w panelu ONZ.

Mogą Ci się również spodobać

Tesla w USA: 200 tys. dostarczonych aut i… kłopot

Producent aut elektrycznych z Kalifornii poinformował, że dostarczył klientom w Stanach już 200 tys. ...

Polsce wciąż daleko do inteligentnych dróg

Budowie wartego blisko 4 mld zł Krajowego Sytemu Zarządzania Ruchem, który miałby zmniejszyć korki ...

Toyoty EV masowe w Chinach od 2019 r.

Toyota zacznie zapewne masową produkcję samochodów elektrycznych (EV) w Chinach już od 2019 r. ...

Życie bez diesli jest możliwe, ale czy konieczne?

Najwięksi producenci samochodów bez przekonania mówią o rezygnacji z silników Diesla. Wyjątkami są Toyota, ...

Części do aut znowu polskim eksportowym hitem

Mimo słabszych początkowo prognoz, eksport branży motoryzacyjnej odnotował w 2018 r. kolejny rekord: 25,95 ...

Opel Grandland X Ultimate: mocne uderzenie luksusem

W całej Europie jest już w sprzedaży największy, najbardziej wypasiony i najdroższy z trzeciej ...