Scania

Niemieccy śledczy zaprzeczyli wcześniejszym doniesieniom na temat tego, kto wyhamował samochód użyty podczas zamachu w Berlinie. Zadziała elektronika na pokładzie ciężarowej Scanii, a konkretnie system AEB chroniący przed kolizją.

Skradziony samochód, który posłużył do zamachu w Berlinie to Scania R450. W 2012 roku Unia Europejska wymusiła na producentach samochodów przekraczających 3,5 tony stosowanie rozwiązania o nazwie AEB (Automatic Emergency Brake).

Jak informuje telewizja Deutsche Welle, śledczy odkryli, że samochód dzięki systemowi automatycznego hamowania zatrzymał się samoczynnie dopiero po 70-80 metrach. System mógł samoczynnie wyhamować ciężarówkę w momencie, gdyby kierowca nie reagował. System najpierw ostrzega dźwiękiem i komunikatem na desce rozdzielczej, a następnie aplikuje hamowanie.

Dopóki zamachowiec znajdował się za kierownicą, układ elektroniczny opierał się na założeniu, że kierowca ma pełną kontrolę nad samochodem. Wystarczy, że ruszy kierownicą, naciśnie pedał hamulca lub gazu – system przestaje reagować. W podobny sposób działają systemy automatycznej ochrony przed kolizją w samochodach osobowych.

Jednak system AEB posiada jeszcze jedną, ważną funkcję. Po wykryciu kolizji system automatycznie zatrzymuje samochód żeby zapobiec kolejnym zderzeniom. I właśnie to pozwoliło uniknąć większej liczby ofiar w centrum Berlina.

Rozwiązanie zostało zaprojektowane po to żeby uniknąć najechania na pojazd jadący przed ciężarówką, w razie gdyby kierowca zasłabł, zasnął za kierownicą lub na chwilę skierował wzrok w inną stronę. Radary zainstalowane w przedniej części nadwozia skanują przestrzeń w poszukiwaniu przeszkód, które mogą stanowić zagrożenie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Triumph Street Scrambler: Być jak Steve McQueen

Legendarna maszyna brytyjskiego producenta to dopieszczony technologicznymi nowinkami motocykl do dżentelmeńskiego lansu. Dźwięk potężnego ...

Taksówkarze i aplikacje walczą o polskie ulice

Ekspansja firm przewozowych, świadczących usługi przez aplikację, przybiera na sile. Taksówkarze nie zamierzają jednak ...

Mazda CX-5: Z sukcesem pod prąd

Pierwszy kontakt jest zawsze wzrokowy. Dopiero później doceniamy praktyczną stronę i właściwości jezdne samochodu. ...

Zawodnicy Juve grają z logo Jeepa na koszulkach

Awantura o Ronaldo, nowego pracownika Fiata

Przejście Ronaldo do Juventusu to fantastyczna okazja na zwiększenie  wartości marki Jeep, której logo ...

Wodorowa alternatywa

Koncerny samochodowe inwestują nie tylko w elektromobilność, ale także w inne napędy alternatywne. Jednym ...

Droga do oazy Liwa w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Problemem dla kierowców bywa nawiewanie piasku na drogi biegnące przez pustynię

Emiracka jazda

Wiecie, czym jest nuda? Ja już wiem. To wieczorna podróż z lotniska w Dubaju ...