Bloomberg

Sprzedaż marek samochodów z segmentu premium rośnie w naszym kraju dwucyfrowo.

Zapowiada się kolejny dobry rok dla importerów samochodów, a szczególnie duży popyt jest na marki luksusowe. W pierwszym kwartale 2017 r. rejestracje samochodów wzrosły o ponad 20 proc., zaś dynamika marek luksusowych była o 10 punktów procentowych wyższa. Liderem tego segmentu jest BMW z wynikiem 3629 aut, o 50 aut gorszym od Fiata. Za BMW znalazły się: Mercedes-Benz (3341 samochodów), Audi (3289) oraz Volvo (2967). Największą dynamiką wykazał się Mercedes-Benz, który poprawił sprzedaż w stosunku do pierwszego kwartału 2016 roku o niemal 39 proc., gdy BMW o ponad 34 proc., Volvo o 31,6 proc., zaś Audi o blisko 29 proc.

Sytuacja jest podobna do zanotowanej w całym 2016 roku, gdy polscy klienci kupili 52,3 tys. aut w segmencie premium. W ostatnich dwóch latach popyt na takie samochody podwoił się. Prym wiodą nabywcy firmowi, którzy kupili 45,8 tys. aut luksusowych. Jest to 87,6 proc. tego segmentu, gdy w całości rynku samochodowego klienci flotowi stanowili na koniec 2016 roku 67,7 proc. – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Duża dynamika oraz imponujące liczby to jednak nie cały obraz z tego rynku. O popularności marek premium świadczą także wysokie miejsca Mercedesa, BMW i Audi w łącznym rankingu, w którym na koniec 2016 roku wyprzedziły niegdysiejszego lidera zestawień, Fiata.

Niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się SUV-y, które są obecnie filarem sprzedaży wszystkich marek: od Audi, przez BMW, po Lexusa i Volvo. Klienci zainteresowani są mocniejszymi wersjami, ale najczęściej o pojemności do 2 litrów. Oznacza to, że nie płacą wyższej akcyzy i zarazem mogą się cieszyć autem, które ma 200-konny silnik. W ostatnich latach wzrost rynku (nie tylko w klasie premium) dokonywał się głównie kosztem sedanów – klienci masowo przesiadali się w wyżej zawieszone samochody. W tym roku nastąpiło jednak zahamowanie tego trendu.

Najpopularniejszym BMW w 2016 roku okazała się seria 3 (1855 rejestracji), a na drugim miejscu znalazło się BMW serii 5 (1876). Przedstawiciele monachijskiej marki dumni są z wyniku 604 aut BMW serii 7, którym ta duża limuzyna zapewniła sobie pozycję lidera w segmencie.

Widoczne jest także rosnące zainteresowanie mocniejszymi silnikami. Usportowione, mocne auta w BMW oznaczane są BMW M. Marka chwali się, że w 2016 roku znalazła nabywców na 221 takich samochodów, niemal dwa razy więcej niż w 2015 roku.

Wraz z rosnącą ceną aut zwiększa się znaczenie finansowania. Coraz większą popularnością cieszy się leasing z dużą wartością odkupu, który w przypadku drogich aut segmentu premium pozwala na zmniejszenie miesięcznej raty nawet o połowę w stosunku do klasycznego leasingu. Samochody z kontraktów po zakończonych leasingach wkrótce zasilą sieci dilerskie i będą to dobrze utrzymane auta z niewielkimi przebiegami. W najbliższych latach dzięki nim rozwinie się rynek używanych samochodów klasy premium.

Opinia

Marcin Słomkowski, prezes Inchcape Motor Polska

Badania pokazują, iż marki premium rosną w Polsce w dobrych latach znacznie szybciej niż cały rynek, a w kryzysie ich sprzedaż jest znacznie bardziej stabilna. W ubiegłym roku marki luksusowe sprzedały o 30 proc. więcej samochodów niż w roku 2015. Co ósme nowe auto wyjeżdżające z polskiego salonu ma na masce logo premium. Wśród klientów marek luksusowych większość stanowią przedsiębiorcy, poszukujący aut najwyższej klasy, zarówno pod względem mocy, osiągów, jak i wyposażenia. Zyskująca coraz większą popularność w Polsce linia BMW M Power staje się dla wielu z nich spełnieniem marzeń i sportowych aspiracji.

Mogą Ci się również spodobać

Kia Picanto GT Line

Kia Picanto GT Line: Prymus z twarzą chuligana

Zwarta i muskularna sylwetka ozdobiona podwójnym wydechem. Niewielki spoiler dachowy i czerwone wstawki na ...

Drogie motocykle wygrywają na słabnącym rynku

Jednoślady tracą u nas mocno na popularności. Spadki sprzedaży pogłębiają się od początku roku. ...

Renault: najpierw fuzja z Nissanem, potem przejęcie Fiata Chryslera?

Renault chce w ciągu najbliższych 12 miesięcy rozpocząć rozmowy o fuzji z Nissanem. Myśli ...

We Share: Dwa tysiące elektrycznych VW w Berlinie

Od połowy 2019 roku Volkswagen startuje w Berlinie z programem wynajmu samochodów – „We ...

Czy warto ubezpieczyć samochód od kradzieży?

Dane Komendy Głównej Policji za 2017 rok mogą napawać optymizmem – liczba kradzieży samochodów ...

Carsharing – a co to jest?

Tylko jedna trzecia dorosłych mieszkańców dużych miast w naszym kraju (34 proc.) wie, czym ...