Bloomberg

Amerykańska filia Volkswagena zwróciła się do sądu o odroczenie kilku procesów związanych z emisjami spalin, bo obawia się, że podżegnująca wypowiedź w telewizyjnym programie dokumentalnym prawnika reprezentującego właścicieli pojazdów może wpłynąć na skład orzekający.

Niemal wszyscy amerykańscy właściciele samochodów tej grupy zgodzili się w 2016 r. na udział w ugodzie, jednak niemiecka firma została pozwana przez niektórych po ujawnieniu Dieselgate. Pierwszy proces z pozwu takiego konsumenta z Północnej Karoliny, który w 2014 r. kupił diesla Jetta ma zacząć się 26 lutego.

Volkswagen of America wystąpił do sędziego w hrabstwie Fairfax w Wirginii o odroczenie tego procesu o co najmniej 6 miesięcy po wywiadzie mecenasa Michaela Melkersena reprezentującego ponad 300 amerykańskich właścicieli diesli VW, w którym nawiązał do testów na małpach.

W wywiadzie w materiale dokumentalnym pokazanym w serwisie streamingowym Netflix Melkersen skrytykował takie testy i dodał: — Nie można powstrzymać się od myślenia wracając do historii o innych seriach wydarzeń dotyczących jednostek zagazowywanych przez osobę, która tak się złożyło była na otwarciu w ogóle pierwszej fabryki Volkswagena, wyraźnie nawiązując do Adolfa Hiltlera i do zagłady.

Prawnicy VW we wniosku skierowanym do sądu argumentują, że taka wypowiedź uniemożliwi uczciwy proces i wskazali na inną wypowiedź Melkersena w tym samym materiale: — Panuje oczywiście zaniepokojenie w Volkswagenie, że gdyby skład orzekający usłyszał kiedykolwiek coś na ten temat, to mogłoby to naprawdę wpłynąć na werdykt w tej sprawie. Prawnicy Volkswagena stwierdzili, że „rozgłos przed procesem połączył bezpośrednio firmę z Hitlerem i zagładą”, co ich zdaniem nie ma związku ze rozprawą na temat twierdzeń konsumentów o oszustwie.

Melkersen nazwał posuniecie Volkswagena bzdurą. — To kolejna taktyka, aby odroczyć dzień rozliczenia się z nimi — powiedział agencji Reutera.

Volkswagen zgodził się zapłacić w Stanach ponad 25 mld dolarów na pokrycie roszczeń właścicieli pojazdów, organów ochrony środowiska, władz stanowych i dealerów oraz złożyć klientom oferty odkupienia pojazdów. Grupa odkupi lub naprawi niemal 500 tys. 2-litrowych diesli. Ok. 2 tys. właścicieli nie przystąpiło do ugody z 2016 r., większość z nich dochodzi w sądach dodatkowej kompensaty. Pierwsze procesy mogą stać się wzorem dla pozostałych.

Mogą Ci się również spodobać

Jaguar I-Pace: Kot pod prądem

Jaguar z dużym opóźnieniem wszedł do klasy crossoverów i SUV-ów z metką premium, ale ...

Nowy podatek od paliw zwiększy popyt na LPG

Nowa opłata emisyjna wynosząca 10 groszy brutto za litr benzyny i oleju napędowego może ...

Wypożyczania aut na minuty – kolejnych 300 hybrydowych Toyot w Warszawie

Panek CarSharing rozszerza flotę samochodów do wynajęcia o kolejne 300 hybrydowych Yarisów. Do grudnia ...

Bez kierowcy po parkingu

Volkswagen testuje na lotnisku w Hamburgu samoparkujące samochody. Już za kilka lat ludzkość pozbędzie ...

Apple dogadał się z Volkswagenem. Zbudują autonomiczne auto

Od kilkunastu tygodni w świecie motoryzacyjnym krążą informacje o tym, że projektowany przez Apple ...

Tesla: Produkcja Modelu 3 w namiocie

Fali krytyki, która spadła na szefa Tesli, Elona Muska, po części jest winien sobie ...