Bloomberg

Amerykańska filia Volkswagena zwróciła się do sądu o odroczenie kilku procesów związanych z emisjami spalin, bo obawia się, że podżegnująca wypowiedź w telewizyjnym programie dokumentalnym prawnika reprezentującego właścicieli pojazdów może wpłynąć na skład orzekający.

Niemal wszyscy amerykańscy właściciele samochodów tej grupy zgodzili się w 2016 r. na udział w ugodzie, jednak niemiecka firma została pozwana przez niektórych po ujawnieniu Dieselgate. Pierwszy proces z pozwu takiego konsumenta z Północnej Karoliny, który w 2014 r. kupił diesla Jetta ma zacząć się 26 lutego.

Volkswagen of America wystąpił do sędziego w hrabstwie Fairfax w Wirginii o odroczenie tego procesu o co najmniej 6 miesięcy po wywiadzie mecenasa Michaela Melkersena reprezentującego ponad 300 amerykańskich właścicieli diesli VW, w którym nawiązał do testów na małpach.

W wywiadzie w materiale dokumentalnym pokazanym w serwisie streamingowym Netflix Melkersen skrytykował takie testy i dodał: — Nie można powstrzymać się od myślenia wracając do historii o innych seriach wydarzeń dotyczących jednostek zagazowywanych przez osobę, która tak się złożyło była na otwarciu w ogóle pierwszej fabryki Volkswagena, wyraźnie nawiązując do Adolfa Hiltlera i do zagłady.

Prawnicy VW we wniosku skierowanym do sądu argumentują, że taka wypowiedź uniemożliwi uczciwy proces i wskazali na inną wypowiedź Melkersena w tym samym materiale: — Panuje oczywiście zaniepokojenie w Volkswagenie, że gdyby skład orzekający usłyszał kiedykolwiek coś na ten temat, to mogłoby to naprawdę wpłynąć na werdykt w tej sprawie. Prawnicy Volkswagena stwierdzili, że „rozgłos przed procesem połączył bezpośrednio firmę z Hitlerem i zagładą”, co ich zdaniem nie ma związku ze rozprawą na temat twierdzeń konsumentów o oszustwie.

Melkersen nazwał posuniecie Volkswagena bzdurą. — To kolejna taktyka, aby odroczyć dzień rozliczenia się z nimi — powiedział agencji Reutera.

Volkswagen zgodził się zapłacić w Stanach ponad 25 mld dolarów na pokrycie roszczeń właścicieli pojazdów, organów ochrony środowiska, władz stanowych i dealerów oraz złożyć klientom oferty odkupienia pojazdów. Grupa odkupi lub naprawi niemal 500 tys. 2-litrowych diesli. Ok. 2 tys. właścicieli nie przystąpiło do ugody z 2016 r., większość z nich dochodzi w sądach dodatkowej kompensaty. Pierwsze procesy mogą stać się wzorem dla pozostałych.

Mogą Ci się również spodobać

Casil Motors Ferrari 328 GTB & GTS: Pokochasz albo znienawidzisz

Pod nazwą BB3X8, amerykańska firma tuningowa Casil Motors oferuje niebanalny model Ferrari 328. To ...

Ceny | Citroen C5 Aircross: Najtańszy z koncernu

W polskich salonach Citroena pojawił się nowy model. SUV C5 Aircross powstał na tej ...

Javier Calleja, prezes Solarisa: Wykorzystamy wszystkie szanse

Chciałbym, by nasza firma rosła jeszcze szybciej. To niestety trudne, ale jestem zdeterminowany, żeby ...

500 elektrycznych BMW rusza na stolicę

Pół tysiąca elektrycznych BMW i3 pojawi się na ulicach Warszawy. We wtorek, 2 kwietnia, ...

Skoda liderem, ale najszybciej pojechał Mercedes

To będzie dobry rok dla polskiego rynku samochodów osobowych – na koniec grudnia łączna ...

Samochody to już połowa leasingowego rynku

Branża leasingowa ma za sobą rekordowy rok. Sfinansowała inwestycje firm warte 82,6 mld zł, ...