Polskie opony dostaną potężny zastrzyk gotówki

Prawie 200 milionów euro zainwestuje w Polsce firma Bridgestone. To jeden z największych w świecie producentów opon.

Publikacja: 17.10.2017 08:03

Polskie opony dostaną potężny zastrzyk gotówki

Foto: Bloomberg

Inwestycje zaplanowano w trzech kluczowych zakładach firmy w Europie: w Poznaniu, Stargardzie oraz hiszpańskim Burgos. Wszystkie trzy zakłady zostaną rozbudowane. W Polsce koncern wyłoży na inwestycje 194 miliony euro. Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup nowoczesnego wyposażenia i zwiększenie wydajności linii produkcyjnych, co pozwoli także rozszerzyć gamę produkowanych opon. Ocenia się, że zastosowanie najnowszych technologii pozwoli zwiększyć możliwości wytwórcze zakładów o jedną piątą.

– Rosnący popyt na nasze opony wymógł realizację dalszych inwestycji. To ważny krok w umocnieniu obecności Bridgestone w regionie, który zapewni dostępność produktów dla naszych partnerów – powiedział Paolo Ferrari, prezes Bridgestone EMEA. Inwestycje mają być zrealizowane w ciągu pięciu lat.

Grupa Bridgestone posiada w Polsce 4 fabryki. Dwa z zakładów produkcyjnych, w Poznaniu i Stargardzie Szczecińskim są jednymi z najnowocześniejszych fabryk opon do samochodów osobowych i ciężarowych w Europie. Pozostałe dwie fabryki, czyli Bridgestone Diversified Products Poland w Żarowie na Dolnym Śląsku i Firestone Industrial Products Poland w Wolsztynie zajmują się produkcją wyrobów gumowych.

W Poznaniu na powierzchni 26,6 hektara produkowane są opony do samochodów osobowych. Do najważniejszych odbiorców należy BMW, Volkswagen, Daimler i Opel. Kompleks przemysłowy zatrudniający obecnie prawie 2 tys. osób był rozbudowywany kilkakrotnie. Dziennie jest tu produkowanych ponad 31 tys. opon.

Rozbudowywana była także fabryka w Stargardzie. Zakład koncentruje się na produkcji ogumienia dla samochodów o dużym tonażu. Z linii produkcyjnych schodzą przede wszystkim opony do ciągników siodłowych, naczep, a także do autobusów produkowanych przez Daimlera, MAN-a, Volvo i Scanię. Wielkość dziennej produkcji to 4 tys. opon oraz prawie 9 ton pasów bieżnika.

Motoryzacja jest branżą, do której napływa obecnie duża ilość zagranicznych inwestycji. Według danych opublikowanych w czerwcu przez Agencję Rozwoju Przemysłu, zapowiedziane w sektorze motoryzacyjnym w 2016 roku przedsięwzięcia, których wartość szacuje się na ok. 3 mld zł, mogą spowodować wzrost produkcji sprzedanej branży o 1,5-2 proc. To przełoży się na wzrost zatrudnienia w samej branży o ok. 1,7 proc., a w całym przemyśle o 0,1 proc. Tylko w zakładach firm Borgers, Carcoustic, Hutchinson, Ideal, Ifa oraz Sekonix, które zostały uruchomione w pierwszym półroczu 2017 r. docelowo zostanie zatrudnionych co najmniej 2350 osób. Kolejnych kilka tysięcy trafi do zakładów, których budowa w tym roku dopiero się rozpoczęła, w tym do fabryki firmy Kongsberg w Brześciu Kujawskim, czy powstającej w Jaworze fabryki silników koncernu Daimler.

Inwestycje zaplanowano w trzech kluczowych zakładach firmy w Europie: w Poznaniu, Stargardzie oraz hiszpańskim Burgos. Wszystkie trzy zakłady zostaną rozbudowane. W Polsce koncern wyłoży na inwestycje 194 miliony euro. Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup nowoczesnego wyposażenia i zwiększenie wydajności linii produkcyjnych, co pozwoli także rozszerzyć gamę produkowanych opon. Ocenia się, że zastosowanie najnowszych technologii pozwoli zwiększyć możliwości wytwórcze zakładów o jedną piątą.

Pozostało 82% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana