Fiat Chrysler: skromniej w 2018 r., ale bez długu

Fiat Chrysler wypadł lepiej niż zakładał w IV kwartale w Ameryce Płn,, w tym roku przewiduje nieco mniejszy zysk operacyjny, ale zamierza pozbyć się swego długu przemysłowego.

Publikacja: 28.01.2018 16:19

Fiat Chrysler: skromniej w 2018 r., ale bez długu

Foto: AFP

Położenie nacisku na furgonetki i pojazdy sportowo-użytkowe zwiększył znów marżę w Ameryce Płn,. w głównym regionie zarabiania siódmej grupy samochodowej na świecie. Na ten region przypadło 71 proc. zysków IV kwartału, marża wzrosła do 8 proc. z 7,1 rok wcześniej mimo zmniejszenia obrotów o 3 proc. do 28,9 mld euro. Sergio Marchionne jest coraz bardziej pewny, że uda mu się dotrzymać większości założeń finansowych 5-letniego planu ożywienia: dogonić marżą rywali GM i Forda (6,8 proc. w IV kwartale) i zakończyć ten rok bez długu.

Dla analityków imponująca była poprawa marży operacyjnej, zwłaszcza że grupa jest w trakcie wymiany Jeepa Wranglera i Cherokee oraz furgonetki Ram 1500 na nowsze wersje.

W IV kwartale zysk EBIT zwiększył się o 22 proc. przy spadku obrotów o 3 proc. FCA poprawiła wyniki także w Europie, Ameryce Łacińskiej i w Azji.

Jej dług przemysłowy netto zmalał do 2,4 mld euro z 4,6 mld w końcu 2016 r. — Wyniki są niezłe, a dług mimo, że zmalał mniej niż spodziewali się analitycy, jest pozytywnym zaskoczeniem — stwierdził jeden z mediolańskich analityków.

W bieżącym roku FCA przewiduje obroty 125 mld euro wobec wcześniej zakładanych 136 mld, zysk operacyjny co najmniej 8,7 mld wobec poprzednich widełek 8,7-9,8 mld euro.

Grupa zamierza pozbyć się całego długu, być może już do końca czerwca i wypracować do końca roku ok. 4 mld euro gotówki netto. — Prognoza na 2018 r. jest wskazówką tego, co ta machina jest w stanie osiągnąć. Będziemy kierować naszym biznesem i to twardą ręką — powiedział Marchionne. Dodał, że prognozo gotówkowa nie uwzględnia jednorazowych elementów ani wpływu ewentualnego wyodrębnienia producenta podzespołów Magneti Marelli. Reforma podatkowa w Stanach da grupie w tym roku ok. miliarda dolarów.

Marchionne przedstawi w czerwcu strategię grupy do 2022 r.

Położenie nacisku na furgonetki i pojazdy sportowo-użytkowe zwiększył znów marżę w Ameryce Płn,. w głównym regionie zarabiania siódmej grupy samochodowej na świecie. Na ten region przypadło 71 proc. zysków IV kwartału, marża wzrosła do 8 proc. z 7,1 rok wcześniej mimo zmniejszenia obrotów o 3 proc. do 28,9 mld euro. Sergio Marchionne jest coraz bardziej pewny, że uda mu się dotrzymać większości założeń finansowych 5-letniego planu ożywienia: dogonić marżą rywali GM i Forda (6,8 proc. w IV kwartale) i zakończyć ten rok bez długu.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana