Niemieckie podejrzenia wobec Mercedesa Vito

Opel ma 9 fabryk w Europie. PSA ma ich 12. Jeśli dojdzie do ich fuzji fabryk będzie zbyt dużo, nawet jak na firmę z 16 proc. udziałem w europejskim rynku.

Publikacja: 15.02.2018 16:16

Niemieckie podejrzenia wobec Mercedesa Vito

Foto: Bloomberg

7 zakładów PSA znajdujących się we Francji jest poza zasięgiem działań restrukturyzacyjnych, ponieważ Francuzi biorąc pomoc państwa zagwarantowali miejsca pracy. Francuskie Ministerstwo Gospodarki w wydanym we środę oświadczeniu napisało, że przygląda się wydarzeniom. Oburzona jest rada pracownicza w Oplu, która nie była wcześniej konsultowana w sprawie tych planów.

Z nieoficjalnych informacji „Rzeczpospolitej” wynika, że polskie władze nie kontaktowały się z przedstawicielami koncernu.

Wiadomo natomiast, że prezes PSA, Carlos Tavares, pojechał w środę 15 lutego do Niemiec planując między innymi spotkanie z kanclerz Angelą Merkel, zaś najwyższe kierownictwo General Motors z Mary Barra i Danem Ammanem pojawiło się w Ruesselsheim, pod Frankfurtem. Wcześnie minister gospodarki Niemiec, Brigitte Zypries powiedziała, że Opel jest odpowiedzialny za fabryki, centrum badań i rozwoju i stabilne zatrudnienie oraz że nie oczekuje jakichkolwiek zmian w tej kwestii. Natomiast za „nie do przyjęcia” uznała sytuację, że GM ujawnił swoje zamiary pozbycia się Opla nie konsultując się wcześniej z radą pracowniczą.

Francuski koncern jest większy od Opla. Zatrudnia 180 tysięcy ludzi produkujących 3,15 mln samochodów, podczas gdy 35 tys. pracowników Opla wyprodukowało ich 1,2 mln.

W spekulacjach, jakie pojawiły się na rynku, analitycy sugerują, że skoro wiele operacji się dubluje, trzeba będzie zamknąć jakieś fabryki Opla i wymienia się dwa zakłady w Wlk Brytanii, Ellesmere Port oraz Luton. Brexit i trudności na rynku brytyjskim kosztowały Opla w 2016 roku 300 mln euro i uniemożliwiły europejskiej części General Motors powrót do zysków.

Len McKluskey, przewodniczący związku zawodowego Unite zwrócił się już do GM o gwarancje zatrudnienia i zapewnienie, że fabryki nie zostaną zamknięte.

W fabrykach GM w Wlk Brytanii zatrudnionych jest 4,5 tys. osób. Wyjeżdża stamtąd 120 tys. Vauxhalli Astra i 73 tys lekkich furgonetek Vivaro. W fabryce Opla w Gliwicach 4 tysiące pracowników wyprodukowało w 2016 roku ponad 200 tys. aut.

Ellesmere jest jednak najłatwiejsze do zamknięcia, bo tylko 24 proc. części wykorzystywanych w produkcji pochodzi z lokalnego rynku. Zresztą od kilku lat pojawia się pogłoska, że cała produkcja Astry mogłaby zostać przeniesiona do Gliwic, bo jest to uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia. Zakład w Ellesmere nie przynosi strat.

Pojawia się również przeciek, że trzy niemieckie fabryki Opla mają zostać wyłączone z tej transakcji, bo będą tam produkowane w przyszłości auta elektryczne. To Opel ma technologie produkcji takich aut, PSA jak na razie nie ma auta z e-napędem. Nad projektem miał pracować szef Opla, Karl Thomas Neumann.

7 zakładów PSA znajdujących się we Francji jest poza zasięgiem działań restrukturyzacyjnych, ponieważ Francuzi biorąc pomoc państwa zagwarantowali miejsca pracy. Francuskie Ministerstwo Gospodarki w wydanym we środę oświadczeniu napisało, że przygląda się wydarzeniom. Oburzona jest rada pracownicza w Oplu, która nie była wcześniej konsultowana w sprawie tych planów.

Z nieoficjalnych informacji „Rzeczpospolitej” wynika, że polskie władze nie kontaktowały się z przedstawicielami koncernu.

Pozostało 82% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana