Umowa płacowa Volkswagena z IG Metall

Volkswagen zgodził się podwyższyć od maja o 4,3 proc. na 27 miesięcy zarobki ok.120 tys. pracowników niemieckich kończąc spór zbiorowy, który doprowadził do strajków na początku roku po raz pierwszy od 2004 r.

Publikacja: 21.02.2018 18:33

Umowa płacowa Volkswagena z IG Metall

Foto: Bloomberg

Porozumienie zawarte ze związkiem przewiduje też nadzwyczajną wypłatę po 100 euro, zmiany w systemie składek emerytalnych i możliwość wyboru przez pracowników więcej wolnego czasu zamiast wyższych zarobków. Porozumienie pozwala ponadto zwiększać przejściowo czas pracy w pewnych okolicznościach, na czym zależało pracodawcy w sektorze mającym do czynienia z pełnymi zamówieniami.

IG Metall żądał podwyżki o 6 proc. rocznie poprawy warunków emerytalnych i zwiększenia zatrudnienia praktykantów, aby grupa mogła jak najlepiej przestawić się na produkcję pojazdów elektrycznych i autonomicznych. Dyrekcja uznała te postulaty za nadmierne twierdząc, że ma do zapłacenia miliardy dolarów za Dieselgate i ogromne inwestycje na realizację planu przekształceń.. Proponowała podwyżkę o 3,5 proc. i o następne 2 proc. w okresie 30 miesięcy.

Dodatkowa elastyczność

Porozumienie zawarte w nocy z wtorku na środę 21 lutego na okres 27 miesięcy odwzorowano na podobnej umowie z 6 lutego IG Metall z organizacją pracodawców o zarobkach i czasie pracy 3,9 mln ludzi w przemyśle maszynowym i ciężkim. Związek organizował 24-godzinne strajki i groził poważniejszymi akcjami nacisku.

„To podobieństwo było dla nas ważnym czynnikiem zachowania konkurencyjności Volkswagena. Jednocześnie uczyniliśmy tę grupę atrakcyjniejszą jako pracodawcę” – oświadczył w komunikacie Karlheinz Blessing z zarządu.

Pracownicy VW otrzymają raz do roku zaczynając od 2019 r. dodatkową wypłatę w wysokości 27,5 proc. ich miesięcznych zarobków. Mający małe dzieci albo wykonujący bardziej uciążliwe czynności będą mogli wybrać zamiast tego 6 dni dodatkowego urlopu.

W zamian VW może zażądać od 5 proc. personelu objętego tą umową, a w nadzwyczajnych okolicznościach od 10 proc. zwiększenia tygodnia roboczego do maksimum 40 godzin. – To daje nam dodatkową elastyczność, której naprawdę potrzebujemy – wyjaśnił Martin Rosik prowadzący negocjacje w imieniu firmy.

Od lipca 2019 składki płacone przez pracodawcę na fundusz emerytalny pracownika wzrosną do 90 euro miesięcznie z 27 euro obecnie, a od stycznia 2020 r. do 98 euro.

Oferta dla Skody Auto odrzucona

Związki zawodowe w Skoda Auto odrzuciły z kolei najnowszą ofertę dyrekcji dotyczącą podwyżek. Kilka dni temu ogłosiły przygotowania do przedłużonego strajku, co rzadko zdarza się w Czechach.

Miejscowe media podały, że dyrekcja zaproponowała podwózkę o 15 proc. na okres 27 miesięcy, ale związki odrzuciły ją i naciskają na dyrekcję, by zrezygnowała z zamiarów wprowadzenia nowego systemu pracy na zmiany i z rozłożenia tej podwyżki na tak długi okres.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana