Nowa fabryka motoryzacyjna ruszyła w Opolu

Kolejna inwestycja motoryzacyjna jest już sfinalizowana. We wtorek w Opolu zostanie oficjalnie otwarta fabryka należąca do International Automotive Components Group (IAC Group).

Publikacja: 24.10.2017 11:21

Nowa fabryka motoryzacyjna ruszyła w Opolu

Foto: Bloomberg

Będzie produkować elementy desek rozdzielczych, a także części tapicerki do samochodów osobowych marek premium. Zakład o powierzchni 27 tys. metrów kwadratowych jest dwudziestą siódmą fabryką tej grupy na terenie Europy i drugą w Polsce (zakład w Swarzędzu dostarcza komponenty do Volkswagen Poznań).

IAC już wcześniej zapowiedziało zatrudnienie ponad pół tysiąca osób. Głównym odbiorcą ma być Volvo, ale IAC współpracuje także z Jaguarem czy Lexusem. Firma ma 77 fabryk w 18 krajach i łącznie zatrudnia przeszło 31 tys. pracowników. W ubiegłym roku wartość jej sprzedaży wyniosła 6 miliardów dolarów.

Fabryka powstała na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Pozwoli to inwestorowi wykorzystać zwolnienia podatkowe. Zakład stanął w krótkim czasie – w pierwszej połowie lutego wmurowano kamień węgielny pod budowę. Inwestycja jest warta 20 milionów dolarów.

W przyszłości zakładane jest rozszerzenie produkcji dla kolejnych odbiorców – fabryk branży samochodowej produkujących na tzw. pierwszy montaż, znajdujących się lub jeszcze powstających w promieniu od 100 do 450 kilometrów od Opola.

Zakład należący do IAC to kolejne przedsięwzięcie sektora motoryzacyjnego na terenie województwa opolskiego. W połowie 2016 roku budowę fabryki w Ujeździe rozpoczęła IFA Powertrain. W zakładzie planowanym do uruchomienia w 2018 roku znajdzie zatrudnienie docelowo nawet 400 osób pracujących przy produkcji półosi napędowych. Z kolei w Kątach Opolskich rozbudowuje się zakład produkcji elementów zawieszenia firmy MM Systemy. Inne firmy już uruchomiły na Opolszczyźnie produkcję. W ubiegłym roku swoją fabrykę otworzył amerykański koncern Global Steering Systems, specjalizujący się w elementach układów kierowniczych. Zakład warty 27 mln zł ma docelowo zatrudniać przeszło 200 pracowników. Produkcję zaczęła także fabryka firmy Henniges Automotive, którą postawiono w Prudniku. Do największych inwestorów branży motoryzacyjnej ulokowanych w regionie należy Polaris Industries, produkujący quady. Posiada fabryki w USA, Francji i Meksyku i Indiach, a wybudowany w 2014 roku zakład w Opolu był pierwszą inwestycją tego koncernu w Europie.

Atutem regionu są niskie koszty pracy, a także dobrze skomunikowane tereny inwestycyjne. Ważna jest bliskość autostrady A4 umożliwiającej szybkie dostawy na rynek niemiecki oraz do pozostałych krajów Europy Zachodniej. Najważniejszym magnesem są ulgi podatkowe na obszarach objętych strefą ekonomiczną: duże firmy mogą liczyć na zwolnienia w wysokości do 35 proc. kosztów nowej inwestycji lub 2-letnich kosztów zatrudnienia nowych pracowników. Dla firm średnich wysokość pomocy może sięgać 45 proc. kosztów, a przedsiębiorstw małych i mikrofirm – do 55 proc.

Będzie produkować elementy desek rozdzielczych, a także części tapicerki do samochodów osobowych marek premium. Zakład o powierzchni 27 tys. metrów kwadratowych jest dwudziestą siódmą fabryką tej grupy na terenie Europy i drugą w Polsce (zakład w Swarzędzu dostarcza komponenty do Volkswagen Poznań).

IAC już wcześniej zapowiedziało zatrudnienie ponad pół tysiąca osób. Głównym odbiorcą ma być Volvo, ale IAC współpracuje także z Jaguarem czy Lexusem. Firma ma 77 fabryk w 18 krajach i łącznie zatrudnia przeszło 31 tys. pracowników. W ubiegłym roku wartość jej sprzedaży wyniosła 6 miliardów dolarów.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana