Blisko 200 mln dolarów będzie warta inwestycja szwedzkiej firmy Northvolt w Gdańsku. Powstanie tam fabryka baterii do pojazdów z napędem elektrycznym oraz systemów magazynowania energii, a także centrum badawczo-rozwojowe. Produkcja ma ruszyć w przyszłym roku. W zakładzie powstanie ok. 500 miejsc pracy.

Zdolności produkcyjne fabryki mają w pierwszym etapie wynieść 5 GWh. W perspektywie miałby zostać zwiększone do 12 GWh. Byłby to wówczas jeden z największych tego typu zakładów na terenie Europy. Fabryka ma być zlokalizowana na terenach należących do Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Inwestycja Northwolt umocni pozycję Polski jako jednego z najważniejszych w Europie producentów baterii dla przemysłu motoryzacyjnego. Jak dotąd, największą tego typu inwestycją jest warta 3,2 mld euro rozbudowywana fabryka baterii LG Energy Solution pod Wrocławiem, która ma stać się największym takim zakładem w Europie. Wraz z zakończeniem IV etapu rozbudowy, zakłady osiągną docelową moc produkcji na poziomie 100 GWh oraz zwiększą zatrudnienie o kolejnych kilkuset pracowników (obecnie pracuje tam 9 tys. osób).

CZYTAJ TAKŻE: Branża oponiarska w Polsce planuje inwestycje

W tym roku produkcję baterii zwiększy fabryka Daimlera w Jaworze. Pierwsza linia produkująca baterie PB 300 do samochodów hybrydowych pracuje już na pełnych obrotach. Do tej pory wyprodukowano ponad 9 tys. akumulatorów. Kolejne dwie linie są właśnie testowane. Jedna z tych linii będzie produkować baterie typu EB 311, m.in. do nowego w pełni elektrycznego Mercedesa EQA. Docelowa wielkość produkcji ma przekroczyć 100 tys. sztuk rocznie. Obecnie fabryka zatrudnia prawie 1250 osób.

Mercedes EQA.

CZYTAJ TAKŻE: Motoryzacja: cyfrowa transformacja oznacza miliardowe inwestycje

Realizowane są także inwestycje w produkcje komponentów do baterii: to m.in. budowa fabryki katod niklowych firmy Johnson Matthey w Koninie, budowa fabryki katod firmy Umicore pod Nysą, rozbudowa fabryki separatorów wykorzystywanych w akumulatorach koreańskiej firmy SK ie technoilogy w Dąbrowie Górniczej czy planowana budowa fabryki elektrolitu firmy Guotai-Huarong. – Ponieważ klienci tych producentów zwiększają gamę e-aut, w najbliższych latach produkcja baterii i komponentów do samochodów elektrycznych w Polsce będzie rosła – prognozuje Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Szyby będą w przyszłości „żywą” tablicą informacyjną

Dzięki wykorzystaniu nowych technologii możliwe jest wprowadzanie nowych form komunikacji. Tym samym już niedługo ...

Miało być 800 tys. nowych aut. Tak się jednak nie stanie

Sektor Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MŚP) planował nabyć w tym roku 800 tys. nowych ...

Za 4 lata kupimy samochód zbudowany przez Apple

Wprowadzając do sprzedaży iPhone’a, Apple dokonało niekwestionowanego przełomu na rynku telefonów komórkowych. Teraz koncern ...

Audi AI:ME: Bardzo odległa wizja

Na salonie motoryzacyjnym w Szanghaju Audi zaprezentowało studyjny model o nazwie AI:ME. To wizja ...

Kalkulator ubezpieczeń OC – dlaczego warto z niego korzystać?

Każdy kierowca, któremu wygaśnie wkrótce ubezpieczenie OC, staje przed zadaniem wyboru nowej oferty. Na ...

Te auta w Europie sprzedają się najlepiej. Golfa goni Clio

Przez około dziesięć lat Volkswagen Golf - z krótką przerwą - był najpopularniejszym samochodem ...