Archiwum

Mimo że rynek elektromobilności dopiero się w Polsce rozwija, to już pierwsza firma zdecydowało się pobierać opłaty za udostępnianie usługi ładowania.

Chodzi o Greenway Polska – najszybciej budującą w naszym kraju sieć e-słupków. Od 7 maja w jej punktach nie będzie można już pobrać energii za darmo. Za każdą kierowcy zapłacą 1,89 zł (w przypadku ładowania prądem stałym, co jest szybsze) lub 1,19 zł (w przypadku ładowania prądem zmiennym, wolniej). Po przekroczeniu odpowiednio 45 minut i 180 minut dodatkowo właściciele aut na prąd będą uiszczać 0,4 zł za każdą minutę. Taki sam poziom cen (przeliczony na euro) ma obowiązywać na Słowacji w punktach, skąd wywodzi się polska spółka.

Co prawda jest on niższy niż średnia europejska, wynosząca 2,36 zł/kWh, ale i tak kilkukrotnie więcej niż kosztuje pobranie takiej ilości energii z gniazdka. W taryfie nocnej za 1 kWh płaci się ok. 0,32 zł.

– Bezpłatne świadczenie przez nas usług miało charakter przejściowy. Żadna firma nie może funkcjonować bez przychodów, bo wtedy nie jest w stanie się rozwijać – tłumaczy Rafał Czyżewski, prezes Greenway Polska. Zdaje sobie jednak sprawę z tego, że po wprowadzeniu opłat istotnie spadnie popyt na ładowanie na stacjach sieci.

Spółka szacuje, że przejechanie 100 km autem elektrycznym będzie kosztować 10,9 zł, ale tylko pod pewnym warunkiem. Właściciel takiego samochodu przez 70 proc. czasu będzie musiał ładować się z domowego gniazdka, a z szybkich ładowarek Greenwaya tylko w 20 proc. Resztę prądu taki samochodów powinien pobrać z bezpłatnych ogólnodostępnych słupków.

– Przedstawiona struktura poboru jest możliwa, ale na dojrzałym rynku. U nas on dopiero raczkuje, więc właściciele aut elektrycznych nie mają alternatywy – komentuje Wojciech Mazurkiewicz, prezes OtoeCar.

Jak szacuje Czyżewski, przy założeniu ładowania tylko w płatnej i średnim zużyciu energii na poziomie 18 kWh na każde 100 km, przejechanie 100 km będzie kosztować 34 zł.

W ocenie Mazurkiewicza tak wysoki poziom cen – nieadekwatny do zarobków Polaków i porównywalny do przejazdu 100 km autem spalinowym – zabije rodzącą się ideę elektromobilności.

Mogą Ci się również spodobać

Volkswagen Passat 2020: Decyzje księgowego

Volkswagen zaprezentuje na salonie Detroit Motor Show 2019 nową, amerykańską wersję Passata. Oto pierwsze ...

Mitsubishi wchodzi do galerii

W warszawskim centrum handlowym Promenada otwarto właśnie pierwszy w Polsce butikowy salon Mitsubishi. Pilotażowy ...

Tesla w USA: 200 tys. dostarczonych aut i… kłopot

Producent aut elektrycznych z Kalifornii poinformował, że dostarczył klientom w Stanach już 200 tys. ...

Suzuki Jimny: Ruszyła sprzedaż w Japonii

Suzuki właśnie wprowadziło do sprzedaży nową generację Jimny. Póki co mała, kanciasta terenówka znalazła ...

Skoda wprowadzi na rynek 10 elektrycznych modeli. Oto wizja jednego z nich

Podczas salonu samochodowego w Genewie (5-17 marca), Skoda zaprezentuje elektryczny samochód koncepcyjny o nazwie ...

Gordon Murray Automotive T.50: Majstersztyk na kołach

Gordon Murray zasłynął jako genialny projektant samochodów sportowych. To on w latach 90. stworzył ...