Archiwum

Mimo że rynek elektromobilności dopiero się w Polsce rozwija, to już pierwsza firma zdecydowało się pobierać opłaty za udostępnianie usługi ładowania.

Chodzi o Greenway Polska – najszybciej budującą w naszym kraju sieć e-słupków. Od 7 maja w jej punktach nie będzie można już pobrać energii za darmo. Za każdą kierowcy zapłacą 1,89 zł (w przypadku ładowania prądem stałym, co jest szybsze) lub 1,19 zł (w przypadku ładowania prądem zmiennym, wolniej). Po przekroczeniu odpowiednio 45 minut i 180 minut dodatkowo właściciele aut na prąd będą uiszczać 0,4 zł za każdą minutę. Taki sam poziom cen (przeliczony na euro) ma obowiązywać na Słowacji w punktach, skąd wywodzi się polska spółka.

Co prawda jest on niższy niż średnia europejska, wynosząca 2,36 zł/kWh, ale i tak kilkukrotnie więcej niż kosztuje pobranie takiej ilości energii z gniazdka. W taryfie nocnej za 1 kWh płaci się ok. 0,32 zł.

– Bezpłatne świadczenie przez nas usług miało charakter przejściowy. Żadna firma nie może funkcjonować bez przychodów, bo wtedy nie jest w stanie się rozwijać – tłumaczy Rafał Czyżewski, prezes Greenway Polska. Zdaje sobie jednak sprawę z tego, że po wprowadzeniu opłat istotnie spadnie popyt na ładowanie na stacjach sieci.

Spółka szacuje, że przejechanie 100 km autem elektrycznym będzie kosztować 10,9 zł, ale tylko pod pewnym warunkiem. Właściciel takiego samochodu przez 70 proc. czasu będzie musiał ładować się z domowego gniazdka, a z szybkich ładowarek Greenwaya tylko w 20 proc. Resztę prądu taki samochodów powinien pobrać z bezpłatnych ogólnodostępnych słupków.

– Przedstawiona struktura poboru jest możliwa, ale na dojrzałym rynku. U nas on dopiero raczkuje, więc właściciele aut elektrycznych nie mają alternatywy – komentuje Wojciech Mazurkiewicz, prezes OtoeCar.

Jak szacuje Czyżewski, przy założeniu ładowania tylko w płatnej i średnim zużyciu energii na poziomie 18 kWh na każde 100 km, przejechanie 100 km będzie kosztować 34 zł.

W ocenie Mazurkiewicza tak wysoki poziom cen – nieadekwatny do zarobków Polaków i porównywalny do przejazdu 100 km autem spalinowym – zabije rodzącą się ideę elektromobilności.

Mogą Ci się również spodobać

Miliony na nowe fotoradary

Główny Inspektorat Transportu Drogowego wyda ponad 160 mln zł na nowe urządzenia rejestrujące. Pierwszy ...

Skoda Octavia RS: Rodzinna, ale z charakterkiem

Czy Skoda może budzić emocje? Wydawałoby się, że nie ma na to szans. A ...

Salon Los Angeles 2018: Premiera nowej generacji Porsche 911

Salon samochodowy w Los Angeles 2018 można uznać za otwarty. W wieczór poprzedzający pierwszy ...

Ceny | Hyundai Kona: Nowe diesle, nowe ceny

Hyundai wprowadza do oferty modelu Kona silnik diesla i prezentuje ceny na rok modelowy ...

Chiny są liderem elektromobilności. Na zdjęciu Baojun E100, produkt spółki joint venture utworzonej przez SAIC Motor Corp., General Motors Co. i Liuzhou Wuling Automobile Industry Co.

Rynek aut elektrycznych rośnie jak szalony

Na świecie jeździ dzisiaj ponad 3 mln aut z doładowaniem elektrycznym. To o 54 ...

Lyft i Uber wjadą na parkiet

Największe amerykańskie startupy, specjalizujące się w usługach tzw. ride-sharingu, idą na giełdę. Wyceniane łącznie ...