Reklama

Izraelczycy liderem technologii autonomicznych

Izraelska firma Mobileye, należąca do amerykańskiego Intela, podpisała z jednym z europejskich koncernów samochodowych kontrakt na dostawę technologii do autonomicznej jazdy dla 8 mln aut. Kto jest klientem, nie ujawniono.

Publikacja: 22.05.2018 16:30

Izraelczycy liderem technologii autonomicznych

Foto: Fot: David Paul Morris/Bloomberg

To jedna z największych dotychczasowych umów izraelskiej firmy. Jest jednocześnie dowodem, że zarówno producenci pojazdów, jak i dostawcy przyspieszają wprowadzanie rozwiązań automatyzujących coraz więcej czynności związanych z prowadzeniem pojazdu. To stopniowe przybliżanie się do technologii gwarantujących pełną autonomiczność, bo te w skali masowej pojawią się na rynku dopiero za kilka lat. – Dostawy nowego systemu zaczną się w 2021 r., wraz z premierą rynkową mikroprocesora do autonomicznej jazdy EyeQ5 Intela — poinformował Erez Dagan, wiceprezes Mobileye ds. rozwoju i strategii. EyeQ5 będzie unowocześnioną wersją EyeQ4, który zadebiutuje na rynku za kilka tygodni.

""

Amnon Shashua, współzałożyciel Mobileye, na targach CES w Las Vegas w 2018 r. / fot. David Paul Morris/Bloomberg

Foto: moto.rp.pl

Firma Mobileye, kupiona w marcu 2017 za 15,3 mld dolarów przez Intela ocenia, że na świecie już ok. 27 mln samochodów jest już wyposażonych w różne systemy wspomagania kierującego, a udział Izraelczyków w tym rynku przekracza 70 proc. — Do końca 2019 r. spodziewamy się zainstalowania systemu poziomu 3 Mobileye w ponad 100 tys. samochodów — mówi prezes firmy, Amnon Shashua. W tym systemie samochód prowadzi się sam, ale kierujący ma 10 sekund na przejęcie kierownicy, jeśli system nie jest w stanie kontynuować jazdy.

CZYTAJ TAKŻE: Apple rządzi na rynku autonomicznych samochodów

Mobileye współpracuje z różnymi firmami samochodowymi – z  GM, Nissanem, Audi, BMW, Hondą, Fiatem Chryslerem i z chińską Nio – w przyszłym roku ma zacząć im dostarczać systemy autonomii poziomu 3. W centrali w Jerozolimie firma testuje już bardziej zaawansowaną technologię poziomu 4 w hybrydach Forda Fusion, z 12 małymi kamerami i z czterema czipami EyeQ4 z tyłu pojazdu. Produkcja systemów poziomu 4 zacznie się w 2021 r. Dodatkowy koszt takiej technologii wyniesie ok. 12 tys. dolarów na pojazd.

Reklama
Reklama
""

Koncept BMW Inside Future na targach CES w Las Vegas w 2017. Sercem autonomicznego systemu tego pojazdu są rozwiązania firmy Mobileye/ fot. David Paul Morris/Bloomberg

Foto: moto.rp.pl

Auta autonomiczne nie mogą polegać tylko na kamerach, Aby nie doszło do wypadku, system musi podejmować najlepsze decyzje, przetwarzając dane z kamer, map wysokiej rozdzielczości, skanerów radarowych i laserowych (lidarów). — Z jednej strony chcemy bezpiecznej jazdy, z drugiej – asertywnej, bo zbyt niepewne zachowanie auta wywołuje zniecierpliwienie innych kierujących i prowadzi do wypadków. W przyszłości system będzie obserwować inne samochody i po pewnym czasie dostosowywać się do warunków na drodze. To przypomina doświadczenia człowieka — tłumaczy Shashua.

CZYTAJ TAKŻE: BMW będzie testować w Chinach autonomiczne auta

Jedną z kwestii w projektowaniu pojazdów autonomicznych jest zdefiniowanie niebezpiecznej sytuacji. — Przepisy drogowe obejmują ich wiele, ale nie precyzują ich dokładnie, często można to rozstrzygnąć dopiero w sądzie. Chcielibyśmy sformalizować to na tyle wcześnie aby maszyna nie zaczynała od zajmowania się niebezpiecznymi sytuacjami — zapowiada prezes Mobileye.

To jedna z największych dotychczasowych umów izraelskiej firmy. Jest jednocześnie dowodem, że zarówno producenci pojazdów, jak i dostawcy przyspieszają wprowadzanie rozwiązań automatyzujących coraz więcej czynności związanych z prowadzeniem pojazdu. To stopniowe przybliżanie się do technologii gwarantujących pełną autonomiczność, bo te w skali masowej pojawią się na rynku dopiero za kilka lat. – Dostawy nowego systemu zaczną się w 2021 r., wraz z premierą rynkową mikroprocesora do autonomicznej jazdy EyeQ5 Intela — poinformował Erez Dagan, wiceprezes Mobileye ds. rozwoju i strategii. EyeQ5 będzie unowocześnioną wersją EyeQ4, który zadebiutuje na rynku za kilka tygodni.

Reklama
Na drodze
Auta z Chin wjeżdżają na rynek wtórny
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Materiał Promocyjny
Opony premium – innowacje, które budują przewagę na drodze
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych
Na drodze
Więcej nowych dróg przed końcem roku
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Na drodze
Polska stoi w korkach. Miasta mają wciąż absurdalne pomysły
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama