Koncepcyjny model BMW Inside Future wyposażony w technologie firmy Mobileye prezentowany na targach CES w Las Vegas w 2017 r.
Koncepcyjny model BMW Inside Future wyposażony w technologie firmy Mobileye prezentowany na targach CES w Las Vegas w 2017 r.
Fot: David Paul Morris/Bloomberg

Izraelska firma Mobileye, należąca do amerykańskiego Intela, podpisała z jednym z europejskich koncernów samochodowych kontrakt na dostawę technologii do autonomicznej jazdy dla 8 mln aut. Kto jest klientem, nie ujawniono.

To jedna z największych dotychczasowych umów izraelskiej firmy. Jest jednocześnie dowodem, że zarówno producenci pojazdów, jak i dostawcy przyspieszają wprowadzanie rozwiązań automatyzujących coraz więcej czynności związanych z prowadzeniem pojazdu. To stopniowe przybliżanie się do technologii gwarantujących pełną autonomiczność, bo te w skali masowej pojawią się na rynku dopiero za kilka lat. – Dostawy nowego systemu zaczną się w 2021 r., wraz z premierą rynkową mikroprocesora do autonomicznej jazdy EyeQ5 Intela — poinformował Erez Dagan, wiceprezes Mobileye ds. rozwoju i strategii. EyeQ5 będzie unowocześnioną wersją EyeQ4, który zadebiutuje na rynku za kilka tygodni.

Amnon Shashua, współzałożyciel Mobileye, na targach CES w Las Vegas w 2018 r. / fot. David Paul Morris/Bloomberg

Firma Mobileye, kupiona w marcu 2017 za 15,3 mld dolarów przez Intela ocenia, że na świecie już ok. 27 mln samochodów jest już wyposażonych w różne systemy wspomagania kierującego, a udział Izraelczyków w tym rynku przekracza 70 proc. — Do końca 2019 r. spodziewamy się zainstalowania systemu poziomu 3 Mobileye w ponad 100 tys. samochodów — mówi prezes firmy, Amnon Shashua. W tym systemie samochód prowadzi się sam, ale kierujący ma 10 sekund na przejęcie kierownicy, jeśli system nie jest w stanie kontynuować jazdy.

CZYTAJ TAKŻE: Apple rządzi na rynku autonomicznych samochodów

Mobileye współpracuje z różnymi firmami samochodowymi – z  GM, Nissanem, Audi, BMW, Hondą, Fiatem Chryslerem i z chińską Nio – w przyszłym roku ma zacząć im dostarczać systemy autonomii poziomu 3. W centrali w Jerozolimie firma testuje już bardziej zaawansowaną technologię poziomu 4 w hybrydach Forda Fusion, z 12 małymi kamerami i z czterema czipami EyeQ4 z tyłu pojazdu. Produkcja systemów poziomu 4 zacznie się w 2021 r. Dodatkowy koszt takiej technologii wyniesie ok. 12 tys. dolarów na pojazd.

Koncept BMW Inside Future na targach CES w Las Vegas w 2017. Sercem autonomicznego systemu tego pojazdu są rozwiązania firmy Mobileye/ fot. David Paul Morris/Bloomberg

Auta autonomiczne nie mogą polegać tylko na kamerach, Aby nie doszło do wypadku, system musi podejmować najlepsze decyzje, przetwarzając dane z kamer, map wysokiej rozdzielczości, skanerów radarowych i laserowych (lidarów). — Z jednej strony chcemy bezpiecznej jazdy, z drugiej – asertywnej, bo zbyt niepewne zachowanie auta wywołuje zniecierpliwienie innych kierujących i prowadzi do wypadków. W przyszłości system będzie obserwować inne samochody i po pewnym czasie dostosowywać się do warunków na drodze. To przypomina doświadczenia człowieka — tłumaczy Shashua.

CZYTAJ TAKŻE: BMW będzie testować w Chinach autonomiczne auta

Jedną z kwestii w projektowaniu pojazdów autonomicznych jest zdefiniowanie niebezpiecznej sytuacji. — Przepisy drogowe obejmują ich wiele, ale nie precyzują ich dokładnie, często można to rozstrzygnąć dopiero w sądzie. Chcielibyśmy sformalizować to na tyle wcześnie aby maszyna nie zaczynała od zajmowania się niebezpiecznymi sytuacjami — zapowiada prezes Mobileye.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ile w Europie tracą diesle, a ile zyskują elektryki? Sprzedaż w I kwartale 2020 roku

Rynek motoryzacyjny w Europie przeżywa załamanie. Na Starym Kontynencie traci diesel, a zyskują samochody ...

Dwóch winnych wypadku. Jakie odszkodowanie zostanie wypłacone?

Współodpowiedzialność za wypadek drogowy nie należy do rzadkości. Jak w takiej sytuacji zostanie wypłacone ...

Koncepcyjny model Toyoty i-Ride, przygotowany do autonomicznej jazdy, pokazany podczas Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas w styczniu 2018 r.

Miasteczko dla autonomicznych aut

Toyota Research Institute buduje ośrodek testowy do rozwoju systemów zautomatyzowanej jazdy. Centrum – o ...

Suzuki GSX-S 125: Miejski śmigacz z żyłką sportowca

Zaledwie 133 kg wagi, spalanie na poziomie 2 l/100 km, prędkość maksymalna 135 km/h, ...

Tesla chce pobudzić sprzedaż. Obniżyła ceny prawie wszystkich modeli

Elon Musk, dyrektor generalny Tesli poinformował o promocji na modele pojazdów Tesli. Jest to ...

Z tymi modelami pożegnamy się w 2019 roku

Nie każdy model samochodu ma swojego następcę. Z jakich modeli zrezygnowali producenci w 2019 ...