BMW wyda miliard euro na fabrykę w Debreczynie

BMW podjął decyzję o budowie pierwszej od prawie 20 lat nowej fabryki w Europie. Wybór padł na Węgry. Decyzja wynika z rosnących obaw związanych z polityką prezydenta USA Donalda Trumpa i możliwą wojną handlową.

Publikacja: 31.07.2018 01:14

BMW wyda miliard euro na fabrykę w Debreczynie

Foto: fot. Luke Sharrett/Bloomberg

Budowa zakładu pod Debreczynem, położonym ok. 200 km na wschód od Budapesztu zacznie się w II półroczu 2019 r. Zakład zatrudni ok. 1000 pracowników, będzie produkować rocznie 150 tys. samochodów. To pierwsza nowa fabryka tej firmy w Europie od 2000 r., gdy powstał zakład w Lipsku. Na razie nie wiadomo, jakie konkretne modele będą powstawać na Węgrzech. Inwestycja ma kosztować ok. miliarda euro.

CZYTAJ TAKŻE: BMW iX3: Jeden z dwunastu

– Nasz nowy zakład będzie mógł produkować zarówno auta spalinowe, jak i zelektryfikowane na jednej linii produkcyjnej – stwierdził enigmatycznie Oliver Zipse, członek zarządu BMW AG ds. produkcji.

""

Fabryka BMW w Greer w Południowej Karolinie / fot. Luke Sharrett/Bloomberg

moto.rp.pl

– Wzmacniamy nasz potencjał produkcyjny w Europie, aby utrzymać równowagę pomiędzy zakładami w Azji, Ameryce i na naszym kontynentem – oświadczył w komunikacie prezes BMW AG Harald Krüger.

BMW, podobnie jak inni globalni producenci samochodów, znalazł się pod presją możliwych zmian w globalnej polityce handlowej, a jednocześnie musi dużo inwestować w technologie aut elektrycznych i autonomicznych. Decyzja o nowym zakładzie jest logiczna, bowiem bawarski koncern większość swych popularnych SUV-ów sprowadza do Europy z Południowej Karoliny. A to może stać się problemem, jeśli prezydent USA Donald Trump spełni pogróżki obłożenia cłem aut z UE i narazi się na ripostę Europy. Na razie firma z Bawarii zapowiedziała podwyższenie cen swych SUV eksportowanych z USA do Chin.

CZYTAJ TAKŻE: BMW: Wielki skok sprzedaży aut elektrycznych

Po powstaniu zakładu na Węgrzech BMW będzie produkował swoje pojazdy w 31 fabrykach i montowniach rozrzuconych po świecie. Jednocześnie jest piątym koncernem, który wybrał Węgry. W 2017 r. łączna wartość produkcji Daimlera, Audi, PSA i Suzuki nad Dunajem wyniosła 8,08 bln forintów (29,45 mld dolarów), co przekłada się na ok. 21 PKB Węgier. Jednak rekordowo niskie bezrobocie w tym kraju – 3,6 proc. – sprawia, że wiele firm przemysłowych ma trudności ze znalezieniem ludzi do pracy.

(bloomberg)

Budowa zakładu pod Debreczynem, położonym ok. 200 km na wschód od Budapesztu zacznie się w II półroczu 2019 r. Zakład zatrudni ok. 1000 pracowników, będzie produkować rocznie 150 tys. samochodów. To pierwsza nowa fabryka tej firmy w Europie od 2000 r., gdy powstał zakład w Lipsku. Na razie nie wiadomo, jakie konkretne modele będą powstawać na Węgrzech. Inwestycja ma kosztować ok. miliarda euro.

CZYTAJ TAKŻE: BMW iX3: Jeden z dwunastu

Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta