Produkcja aut na energię słoneczną

Nie tylko samochody mają być ekologiczne: przyjazna dla środowiska stają się także ich fabryki. Coraz więcej energii do produkcji aut pochodzi bowiem ze źródeł odnawialnych. W Polsce prąd dostarczają już wiatraki, z kolei Czesi sięgają po energię słoneczną.

Publikacja: 04.03.2021 10:58

Produkcja aut na energię słoneczną

Foto: moto.rp.pl

Volkswagen poinformował, że wszystkie działające w Polsce zakłady produkcyjne oraz spółki należące do koncernu zasilane są wyłącznie energią odnawialną. 3-letnia umowa na jej dostawę została podpisana z Polenergią, która prześle prąd pozyskiwany z farm wiatrowych zarówno do fabryk Volkswagena Poznań jak i zajmującej się sprzedażą samochodów spółki Volkswagen Group Polska. Zieloną energię (ma ona gwarancje pochodzenia wystawioną przez Urząd Regulacji Energetyki) otrzymywać będą także pozostałe firmy Volkswagena w Polsce – Volkswagen Motor Polska w Polkowicach, Sitech w Polkowicach i Głogowie, Scania Production w Słupsku oraz MAN Truck&Bus w Niepołomicach. Łączna ilość energii, która będzie przesyłana w ciągu roku do spółek Volkswagena w Polsce, przekracza 1.2 TWh. To tyle, ile potrzeba na zaopatrzenie w prąd prawie pół miliona gospodarstw domowych.

CZYTAJ TAKŻE: Mercedes z kolejną fabryką w Polsce

""

Foto: moto.rp.pl

Energia z odnawialnych źródeł zasila także należące do Daimlera zakłady produkcyjne w Jaworze. Dostarcza ją spółka EWG Taczalin / VSB z oddalonego od Jawora o 12 km parku elektrowni wiatrowych. Działająca od 2013 r. farma składa się z 22 turbin wiatrowych firmy Senvion, o mocy znamionowej 2,05 MW każda. Przy rocznej produkcji energii elektrycznej na poziomie około 109 GWh, park Taczalin jest w stanie pokryć całkowite zapotrzebowanie obu fabryk Mercedesa, silników i baterii. Umowa na dostawę energii została podpisana w 2018 r. i była pierwszą umową typu PPA (Power Purchase Agreement – umowa na kupno energii z określonego źródła OZE) – bezpośrednio pomiędzy producentem a dużym odbiorcą prądu w Polsce. Fabryka w Jaworze zaopatruje się także w ekologiczną energię cieplną. Wytwarzana jest z biomasy, czyli zrębków drewna pochodzących w większości z plantacji tzw. wierzby energetycznej.

""

Foto: moto.rp.pl

Coraz większego znaczenia nabierają inwestycje koncernów motoryzacyjnych w systemy fotowoltaiczne. Skoda razem z energetycznym przedsiębiorstwem CEZ zapowiedziała budowę największego w Czechach dachowego systemu fotowoltaicznego w Mlada Boleslav. Pomiędzy tegorocznym latem a jesienią powstanie tam 6 tys. paneli słonecznych najnowszej generacji (mają 2-krotnie większą wydajność niż panele konwencjonalne), które będą rocznie produkować ponad 2,2 tys. MWh energii.

CZYTAJ TAKŻE: Nowa fabryka felg w Kielcach. Włosi inwestują 100 mln euro

Skoda już teraz czerpie część energii z fotowoltaiki: pod koniec 2019 roku umieściła w swoim Centrum Serwisowym w Kosmonosach instalację dachową zasilaną energią słoneczną. Czeska marka zapowiada, że od drugiej połowy bieżącej dekady energia potrzebna do produkcji pojazdów i komponentów w czeskich fabrykach Skody będzie w całości pochodzić z odnawialnych źródeł. Energię słoneczną będzie wykorzystywać również Mitsubishi Motors. Firma uruchamia w fabryce Laemchabang w Tajlandii dachowy system zasilania o mocy 5 megawatów. W połączeniu z systemem fotowoltaicznym o mocy 2 MW, który ma zostać wdrożony w najbliższej przyszłości, Mitsubishi w Tajlandii chce zredukować pochodzącą z produkcji samochodów emisję CO2 o ponad 6,1 tys. ton rocznie.

""

Foto: moto.rp.pl

Kluczowe znaczenie ma także oszczędność energii. Przykładowo zakłady Opla w Gliwicach od czasu uruchomienia produkcji w 1998 r. do momentu jej podwojenia i rozbudowy o 30 proc. nie zwiększyły poboru energii, a wręcz zmniejszyły ją o 10 proc. Energia jest także odzyskiwana: np. z pieców lakierniczych, gdzie gorące spaliny ogrzewają wodę. Odzyskiwane jest także ciepło z układów wentylacji. FCA w Tychach już 4 lata temu informowało, że w ciągu 15 lat zużycie energii w przeliczeniu na produkowanych samochód zmalało o ponad jedną trzecią. A gdy w 2016 r. uruchamiano fabrykę Craftera we Wrześni, zastosowano m.in. rekuperatory energii cieplnej, dzięki którym udaje się ponownie wykorzystać 75 proc. ciepła technologicznego.

Volkswagen poinformował, że wszystkie działające w Polsce zakłady produkcyjne oraz spółki należące do koncernu zasilane są wyłącznie energią odnawialną. 3-letnia umowa na jej dostawę została podpisana z Polenergią, która prześle prąd pozyskiwany z farm wiatrowych zarówno do fabryk Volkswagena Poznań jak i zajmującej się sprzedażą samochodów spółki Volkswagen Group Polska. Zieloną energię (ma ona gwarancje pochodzenia wystawioną przez Urząd Regulacji Energetyki) otrzymywać będą także pozostałe firmy Volkswagena w Polsce – Volkswagen Motor Polska w Polkowicach, Sitech w Polkowicach i Głogowie, Scania Production w Słupsku oraz MAN Truck&Bus w Niepołomicach. Łączna ilość energii, która będzie przesyłana w ciągu roku do spółek Volkswagena w Polsce, przekracza 1.2 TWh. To tyle, ile potrzeba na zaopatrzenie w prąd prawie pół miliona gospodarstw domowych.

Materiał Promocyjny
Opony premium – innowacje, które budują przewagę na drodze
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych