Bloomberg

Grupa Volkswagena wypracowała w 2017 roku rekordowe wyniki. Zysk operacyjny wyniósł 17 mld euro, a z jej fabryk wyjechało 10,7 mln pojazdów – podał Volkswagen 13 marca na konferencji w Berlinie.

Niemcy po raz kolejny pochwalili się rekordowym zyskiem w wysokości 17 mld euro i również rekordowym wynikiem sprzedaży – 10,7 mln aut.  Dzięki temu Grupa VW stała się liderem światowego rynku motoryzacyjnego, wyprzedzając japońską Toyotę. Zysk byłby  jeszcze większy, gdyby nie konieczność odpisania 3,2 mld euro na koszty spowodowane  aferą z dieslami.

To znacznie mniej niż 7,2 mld euro, jakie VW musiał odpisać w 2016 roku.

— W tej chwili uporaliśmy się z ponad 90 proc. napraw w Stanach Zjednoczonych i ponad 80 proc. w Europie. Nie ukrywam, że idzie to wolniej, niż oczekiwaliśmy, ale nie wszyscy właściciele aut z silnikami Diesla Grupy VW zgłosili się do punktów serwisowych – tłumaczył prezes Matthias Müller. I  ani przez chwilę nie udawał, że wydarzenie, którego „autorem” jest VW i które wstrząsnęło światową motoryzacją dla samego koncernu ma także ogromne znaczenie.

— To nasza odpowiedzialność i musimy ponieść wszystkie jej konsekwencje. Nasze priorytety są oczywiste. Tak szybko, jak to możliwe, chcemy zakończyć akcję przywoławczą i planujemy, że nie potrwa dłużej, niż do końca tego roku. W tym samym  czasie chcemy także mieć jasność co do wyników wszystkich procesów, jakie zostały nam wytoczone – dodał.

Jednocześnie zapowiedział wielkie przyspieszenie w rozbudowie bazy produkcji aut z napędem elektrycznym. W 2022 r. pojazdy z takim napędem będą wyjeżdżać z 16 fabryk grupy Volkswagena na świecie. Zakład Grupy VW we Wrześni będzie jednym z pierwszych, gdzie ruszy produkcja takich samochodów. Na ten cel Grupa przeznaczy 25 mld euro. Elektromobilność będzie mieć największy udział w inwestycjach VW, na które koncern przeznacza łącznie 34 mld euro. Oprócz technologii produkcji e-aut VW będzie inwestował również w  auta autonomiczne, cyfryzację i nowe idee mobilności.

— Na te wszystkie programy tylko w 2018 r. wydamy 6,6 mld euro. A jeśli chodzi o elektromobilność, to zasada jest taka: auta z napędem elektrycznym będą produkowane w tych krajach, gdzie istnieje infrastruktura do ich ładowania i gdzie jest dla nich rynek – mówił Müller. To właśnie z Wrześni wyjedzie jeszcze w tym roku elektryczny samochód dostawczy, Crafter, a polska fabryka jest jedynym miejscem, gdzie to auto jest produkowane. Dwa polskie zakłady VW Commercial Vehicles mocno przyczyniły się do zysków Grupy VW.

— W roku finansowym 2017 mieliśmy w tej części grupy przychody 11,9 mld euro, a zysk operacyjny wzrósł aż o 87,6 proc. do 853 mln euro – mówił prezes. — To wszystko mimo potężnych inwestycji w naszych polskich zakładach – dodał. W tym roku niemiecka grupa  chce wydać 450 mln euro. na zwiększenie produkcji w polskich zakładach.

Volkswagen nie zamierza jednocześnie rezygnować z produkcji aut z silnikami spalinowymi. — Nasi inżynierowie pracują w tej chwili nad silnikami Diesla i benzynowymi najnowszej generacji. Oczekujemy, że auta z takim napędem znajdą się na rynku już w 2019 r. – zapowiedział prezes Grupy VW. — Mogę mieć tylko nadzieję, że silniki Diesla do tego czasu nie zostaną „zagadane na śmierć” — dodał. I nie ukrywał, że jest to ważne także z punktu widzenia korzyści dla środowiska. — To samo możemy również powiedzieć o silnikach napędzanych gazem ziemnym CNG. Zdaniem Müllera, ich potencjał także jest niedoceniany.

Danuta Walewska z Berlina

Mogą Ci się również spodobać

Autostrada A1 dłuższa o kolejne 5 km

Kierowcy już mogą pojechać nowo wybudowaną nitką autostrady A1 – podała Generalna Dyrekcja Dróg ...

Hochland wynajął elektryczne Volkswageny ID.3

Firma Hochland Polska zwiększa udział samochodów elektrycznych w swojej flocie. Jako jedna z pierwszych ...

Volvo idzie na zwarcie z Teslą

Od 2030 roku Volvo będzie sprzedawało wyłącznie auta elektryczne i tylko przez internet. I ...

Nowa Skoda Superb: Pierwsza z napędem hybrydowym

Trzecia generacja Skody Superb jest już na rynku od czterech lat. Czas na lifting, ...

Śmiałe plany UE. 30 mln zeroemisyjnych aut do 2030 roku

Do 2030 roku po drogach całej Unii ma jeździć 30 mln zeroemisyjnych samochodów osobowych ...

Szybkie dokończenie budowy A1 wcale nie takie pewne

Rusza wybór nowego wykonawcy autostrady A1 pod Częstochową. Tymczasem wyrzucona z budowy firma Salini ...