Ten planowany do rozbudowy o trzeci pas ruchu i pas awaryjny odcinek, razem z fragmentem A4 od Legnicy do Wrocławia, stworzy nową jakość połączenia dalekobieżnego zadeklarowała GDDKiA w poniedziałkowym komunikacie. 36-kilometrowy fragment trasy zostanie rozbudowany w obecnym śladzie do dwóch jezdni z trzema pasami ruchu w obie strony oraz pasami awaryjnymi. W niektórych miejscach drogowcy rozbudują istniejące jezdnie, w innych – zbudują nowe fragmenty równolegle do istniejących. Dokumentację przygotuje warszawski Transprojekt, na co ma 48 miesięcy. Realizacje przedsięwzięcia w systemie projektuj i buduj przewidziano na lata 2026-2029.

CZYTAJ TAKŻE: Będzie drogowy rekord: wkrótce pojedziemy 9 tunelami

W ubiegłym tygodniu GDDKiA podpisała umowę na dokumentację budowy i rozbudowy autostrady A4 na odcinku od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód. Kontrakt z konsorcjum kierowanym przez Multiconsult Polska obejmuje także drogę ekspresową S5 pomiędzy Sobótką a Bolkowem. Dzięki temu cały dolnośląski odcinek autostrady A4 od Krzyżowej aż do Wrocławia stanie się w przyszłości nowoczesną arterią o najwyższych standardach bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ostateczny przebieg trasy zostanie wybrany po analizie założonych wariantów. Dla odcinka pomiędzy Legnicą a Krzyżową zostaną przeanalizowane możliwości rozbudowy autostrady A4 w istniejącym śladzie. Natomiast w przypadku A4 i S5 do wyboru będą trzy możliwości.

""

moto.rp.pl

Pierwsza przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie autostrady A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód oraz budowę nowej drogi ekspresowej S5. W tej opcji autostrada A4 miałaby dwie jezdnie po trzy pasy ruchu wraz z pasem awaryjnym, a węzły i obiekty inżynierskie byłyby przebudowane. Droga ekspresowa S5 połączyłaby się w tym wariancie z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 na węźle Olbrachtowice, natomiast z drogą ekspresową S3 na węźle Bolków.

CZYTAJ TAKŻE: Po drogach z gumy pojedziemy ciszej

Druga możliwość zakłada rozbudowę w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Natomiast od węzła Wichrów do nowo projektowanego węzła Stary Śleszów A4 budowana byłaby w nowym korytarzu. Miałaby także dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Połączenia S5 z drogami ekspresowymi S8 i S3 byłyby takie jak w wariancie pierwszym. Wariant trzeci przewiduje rozbudowę A4 tak jak w wariancie drugim, natomiast droga ekspresowa S5 połączyłaby się z projektowaną A4 w węźle Mirosławice oraz z S3 w węźle Bolków. Wszystkie warianty A4 i S5 zostaną tak zaprojektowane, by przebiegały jak najdalej od zabudowań i omijały obszary Natura 2000. Drogi poprzeczne łączące okoliczne miejscowości byłyby zachowane.