Tylko 25 proc. Polaków zwraca uwagę na stan opon

Eksperci oceniają, że tylko 25 proc. kupujących używane auto sprawdza stan opon w wybranym samochodzie.

Publikacja: 02.04.2020 20:38

Tylko 25 proc. Polaków zwraca uwagę na stan opon

Foto: moto.rp.pl

Podczas kontroli używanego samochodu warto przyjrzeć się również oponom. Wszystkie cztery opony powinny być takie same. Także zużycie bieżnika powinno być równomierne na całej szerokości opony, po obu stronach samochodu. Duże zużycie zewnętrznej części bieżnika świadczy o tym, że poprzedni właściciel był raczej gwałtownym kierowcą i samochód prowadził agresywnie. Z kolei jazda z nadmiernie napompowanymi oponami powoduje większe zużycie na środku bieżnika niż po bokach i na odwrót w przypadku opon słabo napompowanych. Jeśli zużycie opon jest nierównomierne na obwodzie bieżnika, wówczas może być to oznaką, że auto ma niesprawne hamulce, układ kierowniczy lub zawieszenie.

""

Foto: moto.rp.pl

„W AAA AUTO szczegółowo sprawdzamy każdy kupowany przez nas samochód pod względem prawnym i technicznym, a jednym z kluczowych elementów podlegającym kontroli są opony. Każdego roku odrzucamy z różnych powodów aż 70 procent aut, które nie spełniają naszych kryteriów. Dlatego zalecamy wszystkim kupującym auta używane, aby przeprowadzali inspekcję całego samochodu z oponami włącznie, ponieważ to od ich stanu w dużej mierze zależy bezpieczeństwo na drodze“ – powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

CZYTAJ TAKŻE: Samochód marzenie Polaków na rynku wtórnym

""

Foto: moto.rp.pl

Bieżnik w nowych oponach ma od 6,5 do 8 milimetrów głębokości. Polskie przepisy dopuszczają jazdę z bieżnikiem, którego minimalna głębokość wynosi 1.6 milimetra. Według specjalistów, wartość ta jest niebezpieczna, ponieważ nie zapewnia odpowiedniej przyczepności i krótkiej drogi hamowania. Dlatego zaleca się wymianę opon na nowy komplet już przy wartości 3 milimetrów, a w przypadku opon zimowych 4 milimetrów.

CZYTAJ TAKŻE: Przez cieplejszy klimat mocno traci sprzedaż opon zimowych

Tu i Teraz
GM pracuje nad nową limuzyną dla prezydenta USA, ale nie dla Trumpa
Tu i Teraz
W tej branży nadal rządzą silniki spalinowe. Najnowszy ma 5-cyl. i 11 l pojemności
Tu i Teraz
Polska rośnie w motoryzacyjną siłę. Jedyny salon Pagani w tej części Europy
Tu i Teraz
Amerykanie mają zaskakujący pomysł. Koniec z systemem "start-stop" w samochodach
Tu i Teraz
Już nie tylko elektryki. Największy producent na świecie zmienia strategię na Europę