Bez sięgania po gotówkę pojedziemy koncesyjnym odcinkiem autostrady ze zniżką. Co najmniej do końca czerwca maja obowiązywać preferencyjne stawki za przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem, jeśli do płatności podróżni będą wykorzystywać m.in. videotolling.

Zarządzająca autostrada spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) chce utrzymać dłużej zniżki do nawet 30 proc. z uwagi na fakt, iż płatności automatyczne z wykorzystaniem aplikacji Autopay, A4Go lub Telepass są w obecnej sytuacji zagrożenia epidemią najbardziej bezpieczne. Jak podaje SAM, obecnie płatności automatyczne za przejazd koncesyjnym odcinkiem A4 stanowią w godzinach szczytu już ponad 1/3 ogółu transakcji.

CZYTAJ TAKŻE: W przyszłości po państwowych autostradach bez stania na bramkach

– Ryzyka związanego z obiegiem gotówki nie da się wyeliminować. Tymczasem płatności automatyczne nie wymagają podawania inkasentowi gotówki lub karty, odbierania reszty i paragonu, a nawet otwierania okna w samochodzie – tłumaczy Rafał Czechowski, rzecznik SAM. Spółka argumentuje, że wybór takiego sposobu płatności ma być kolejnym ważnym elementem profilaktyki i dbałości o zdrowie. Zarazem dedykowane linie obsługi do płatności automatycznych pozwalają uzyskać aż trzykrotnie większą przepustowość w stosunku do tradycyjnej obsługi manualnej (gotówki lub kart płatniczych). Na koncesyjnym odcinku A4 odsetek płatności z udziałem aplikacji Autopay oraz urządzeń pokładowych A4Go i Telepass. sięga średnio w tygodniu od 23 do 25 proc. W godzinach porannych oraz popołudniowych odsetek ten wzrasta nawet do ok. 35 proc.

Videotolling został wprowadzony na zarządzanym przez SAM odcinku A4 w wakacje ubiegłego roku. Taki system – pod nazwą AmberGo – już wcześniej zaczął działać na autostradzie A1 pomiędzy Toruniem a Gdańskiem. Przejazdy są opłacane poprzez aplikację Autopay, która pozwala zarejestrować pojazd w bazie i powiązać numer rejestracyjny z kartą kredytową lub płatniczą. Zainstalowane na bramkach kamery odczytują tablicę rejestracyjną, a system natychmiast podnosi szlaban. Szybkie przejazdy, nawet w okresach wzmożonego ruchu, są możliwe m.in. dzięki wyznaczeniu dla tej metody płatności trzech bramek na każdym placu poboru opłat, oznaczonych symbolem czarnej kamery na żółtym tle. Na odcinku pomiędzy Katowicami a Krakowem wysokość bonifikaty zależy od kategorii pojazdu. Dla kategorii 1 jest to 7 zł zamiast 10 zł, dla pojazdów kategorii 2 i 3 – 17 zł zamiast 20 zł, natomiast dla pojazdów kategorii 4 i 5 – 30 zł zamiast 35 zł.

CZYTAJ TAKŻE: Budowa drogi A1 nabiera rozpędu. Gierkówka stanie się trzypasmową autostradą!

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Gruzińska jazda

Podróż samochodem po Gruzji to zawsze przygoda. Szczęśliwe raczej z gatunku ciekawych, zaskakujących i ...

Renault kończy współpracę z Fiatem

Renault przestanie produkować w Sandouville furgon Fiat Talento, którego produkcję rozpoczął w 2016 roku. ...

Firmy ograniczą zakupy samochodów

Importerzy i dealerzy nowych samochodów mają kolejny kłopot. Do końca grudnia prawie jedna czwarta ...

Oszczędności i zmiany w Fordzie. Koniec z KA+, za to więcej SUV-ów

Mniej modeli benzynowych, ale więcej elektrycznych, współpraca z Volkswagenem, koniec Forda Ka+. Ford Europe ...

CENY | Skoda Scala: Poziom wyżej

Umarł Rapid, niech żyje Scala! Nowy, przełomowy dla Czechów model, jak ma w zwyczaju ...

Sylvain Coursimault, wiceprezes Dacii: Nasz segment rynku naszą twierdzą

Kiedy piętnaście lat temu zaprezentowaliśmy markę Dacia jako część Grupy Renault, to rzeczywiście mieliśmy ...