Dzięki wykorzystaniu nowych technologii możliwe jest wprowadzanie nowych form komunikacji. Tym samym już niedługo szyba poza aspektem wyciszającym czy dekorującym może stać się „żywą” tablicą informacyjną.

Samochody przyszłości, które przedstawiane były w filmach science-fiction stają się coraz bardziej realne. Dzięki inteligentnemu szkłu wizualizacja wielu informacji na szybie staje się możliwa. Jak informuje Nordglass technologia inteligentnego szkła już niedługo może zostać wprowadzona w wielu branżach. Jednak to w sektorze motoryzacji może przynieść najwięcej korzyści. Dzięki możliwości kontrolowania różnych form światła oraz zmian funkcjonalności możliwy jest szybszy postęp w rozwoju takich obszarów jak np.: autonomia czy ograniczenie hałasu.

W przyszłości ma być możliwe projektowanie różnych obrazów i grafik na szybach auta.

Np. samochody autonomiczne nie będą wymagać kierowców. Tym samym pojazd stanie się miejscem odpoczynku i relaksu. W tej kwestii inteligentne szkło może odgrywać znaczącą rolę. Może ono np. przekształcać wnętrze samochodu w ciche i przyjemne otoczenie, poprawić lub ograniczać komunikację między pasażerami a światem zewnętrznym, jak też wykorzystywać okna – szyby – jako nowe, dynamiczne formy komunikacji – szyba może być niczym ekran i stanowić idealną formę do pracy czy wideokonferencji.

CZYTAJ TAKŻE: Daimler i Bosch testują w USA autonomiczne taksówki

Kolejną sprawą jest ograniczenie hałasu. Dla projektantów pojazdów jest to cały czas nad wyraz istotna kwestia. W końcu pojazd autonomiczny, który zapewne w większości przypadków będzie elektryczny będzie mógł być miejscem odpoczynku (np. snu) albo pracy. Dlatego konieczne jest zapewnienie odpowiedniej ciszy. Do tego poza odpowiednim wyciszeniem podwozia konieczne jest zaprojektowanie okien w odpowiedni sposób.

Pozostając w temacie inteligentnych szyb to trzeba nadmienić, że będą one miały również znaczący wpływ na kwestie ekologiczne. To dzięki niemu możliwe będzie obniżenie temperatury we wnętrzu co nie tylko poprawia komfort podróżowania, ale też zmniejsza zapotrzebowanie wykorzystywania klimatyzacji. Może to przełożyć się na zwiększenie zasięgu auta elektrycznego (ok. 5 proc.), jak też obniżenie emisji dwutlenku węgla (CO2) w przypadku pojazdów wyposażonych w klasyczne silniki spalinowe nawet o 4 g/km.

CZYTAJ TAKŻE: Autonomiczne ciężarówki wyjadą na drogi już za 10 lat

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Poradnik: Jak wybrać rower elektryczny

Rynek elektrycznych rowerów jest bardzo duży i bardzo zagmatwany. Jeśli nie wiesz dokładnie czego ...

Renault Kangoo Z.E. Concept: 80 procent nowej generacji Kangoo

Renault spogląda w przyszłość i na przykładzie koncepcyjnego Kangoo Z.E. z napędem elektrycznym pokazuje, ...

Łatwiej na prądzie z Wrocławia do Katowic

Trzy firmy chcą stawiać punkty ładowania samochodów elektrycznych przy autostradzie A4 pomiędzy Wrocławiem a ...

Dlaczego trzeba kontrolować bieżnik

Cztery kartki o formacie A4 to jedyny łącznik samochodu z nawierzchnią. Warto zatem mieć świadomość, ...

Nowe diesle już nie trują

Diesle nowej generacji emitują tylko niewielkie ilości zanieczyszczeń. Potwierdzają to badania, których wyniki udostępniło ...

Megane R.S. Trophy: Kochaj albo rzuć

Lubimy auta małe, duże, przestronne albo po prostu dobrze wyposażone. Wiele osób podejmuje decyzje ...