Dzięki wykorzystaniu nowych technologii możliwe jest wprowadzanie nowych form komunikacji. Tym samym już niedługo szyba poza aspektem wyciszającym czy dekorującym może stać się „żywą” tablicą informacyjną.

Samochody przyszłości, które przedstawiane były w filmach science-fiction stają się coraz bardziej realne. Dzięki inteligentnemu szkłu wizualizacja wielu informacji na szybie staje się możliwa. Jak informuje Nordglass technologia inteligentnego szkła już niedługo może zostać wprowadzona w wielu branżach. Jednak to w sektorze motoryzacji może przynieść najwięcej korzyści. Dzięki możliwości kontrolowania różnych form światła oraz zmian funkcjonalności możliwy jest szybszy postęp w rozwoju takich obszarów jak np.: autonomia czy ograniczenie hałasu.

W przyszłości ma być możliwe projektowanie różnych obrazów i grafik na szybach auta.

Np. samochody autonomiczne nie będą wymagać kierowców. Tym samym pojazd stanie się miejscem odpoczynku i relaksu. W tej kwestii inteligentne szkło może odgrywać znaczącą rolę. Może ono np. przekształcać wnętrze samochodu w ciche i przyjemne otoczenie, poprawić lub ograniczać komunikację między pasażerami a światem zewnętrznym, jak też wykorzystywać okna – szyby – jako nowe, dynamiczne formy komunikacji – szyba może być niczym ekran i stanowić idealną formę do pracy czy wideokonferencji.

CZYTAJ TAKŻE: Daimler i Bosch testują w USA autonomiczne taksówki

Kolejną sprawą jest ograniczenie hałasu. Dla projektantów pojazdów jest to cały czas nad wyraz istotna kwestia. W końcu pojazd autonomiczny, który zapewne w większości przypadków będzie elektryczny będzie mógł być miejscem odpoczynku (np. snu) albo pracy. Dlatego konieczne jest zapewnienie odpowiedniej ciszy. Do tego poza odpowiednim wyciszeniem podwozia konieczne jest zaprojektowanie okien w odpowiedni sposób.

Pozostając w temacie inteligentnych szyb to trzeba nadmienić, że będą one miały również znaczący wpływ na kwestie ekologiczne. To dzięki niemu możliwe będzie obniżenie temperatury we wnętrzu co nie tylko poprawia komfort podróżowania, ale też zmniejsza zapotrzebowanie wykorzystywania klimatyzacji. Może to przełożyć się na zwiększenie zasięgu auta elektrycznego (ok. 5 proc.), jak też obniżenie emisji dwutlenku węgla (CO2) w przypadku pojazdów wyposażonych w klasyczne silniki spalinowe nawet o 4 g/km.

CZYTAJ TAKŻE: Autonomiczne ciężarówki wyjadą na drogi już za 10 lat

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Niemcy jeżdżą coraz starszymi autami

Nasi zachodni sąsiedzi już nie są wzorem pod względem wieku użytkowanych aut. Według badań ...

Sąd wydał wyrok w sprawie bezterminowych praw jazdy

Prawa jazdy wydane od 2013 roku mają okres ważności maksymalnie 15-lat, a wydane wcześniej ...

Bentley pod kreską. Rodziny Porsche i Piëch niezadowolone

Rodziny Porsche i Piëch, które są większościowymi właścicielami grupy Volkswagena są niezadowoleni z rozwoju ...

Nowy szef Renault może zarobić nawet 25 mln zł rocznie

Luca de Meo, nowy dyrektor generalny grupy Renault, który obejmie stanowisko 01 lipca będzie ...

Szefowie Renaulta-Nissana bez większych premii

Renault-Nissan nie ma obecnie w planach wprowadzania dodatkowej formy premii dla członków kierownictwa sojuszu ...

Elektryczne Volkswageny mają być tańsze od Tesli

Dla rodziny I.D. koncern Volkswagena zbudował nową platformę MEB. Już w 2019 roku pojawią ...