W 2016 roku Volkswagen podczas Salonu Samochodowego w Paryżu po raz pierwszy zaprezentował model ID. Czterodrzwiowy, o długości 4,10 metra, zbudowany na platformie MEB (Modular Electrical Building), napędzany przez zabudowany z tyłu elektryczny silnik o mocy 140 kW. Zasięg tego modelu miał wynosić około 600 kilometrów.
Koncepcyjny VW ID został zaprezentowany po raz pierwszy w 2016 roku.
Trzy lata później ID jest gotowy do rynkowego startu. Neo – tak brzmi nieoficjalna nazwa tego modelu – został skonstruowany kompletnie od zera. Już niebawem, od maja można będzie zamawiać wersję „First Edition“. Właśnie wtedy Volkswagen chce oficjalnie ogłosić jego ostateczną, rynkową nazwę. Rejestracje w niemieckim rejestrze patentowym sugerują, że ID Neo będzie prawdopodobnie nazywany ID.3. Tylko 12-woltowa bateria, różne zawiasy i klamki były wykorzystane wcześniej w konstrukcjach Volkswagena. Cała reszta jest nowa. Dla marki jest to pierwszy elektryczny pojazd skonstruowany od nowa, dotychczasowe modele e-Golf czy e-Up to zelektryfikowane wersje tradycyjnych, spalinowych aut.
Do 2030 roku grupa VW chce wprowadzić na rynek 70 nowych modeli z napędem elektrycznym. W pierwszym pełnym roku produkcji (2020 rok) VW chce sprzedać 100 000 sztuk ID.Neo. Oczekuje się, że 30 000 egzemplarzy „First Edition“ znajdzie nabywców do momentu debiutu na IAA we wrześniu 2019 r.
VW ID Neo.