Grafenowa przyszłość samochodów elektrycznych

Baterie grafenowe są uważane za kolejny etap technologiczny po obecnie stosowanych litowo-jonowych. Dzięki nowemu materiałowi można uzyskać wyjątkowo krótkie czasy ładowania i wyższą gęstość energii.

Publikacja: 20.08.2019 11:02

Grafenowa przyszłość samochodów elektrycznych

Foto: moto.rp.pl

W ciągu najbliższych dwóch lat Samsung planuje wypuścić pierwszy telefon komórkowy z baterią grafenową. Grafen może zrewolucjonizować także samochód elektryczny. Akumulatory są w stanie ładować pięć razy szybciej i oferować większą pojemność niż zwykłe akumulatory litowo-jonowe. Również żywotność baterii grafenowych powinna być znacznie lepsza, przede wszystkim ze względu na krótki czas ładowania.

""

To niemal pewne – telefon przyszłości będzie posiadał grafenową baterię.

Foto: moto.rp.pl

Grafen został zaprezentowany w 2004 roku, a wynalazca otrzymał nagrodę Nobla w 2010 roku. Jest wykonany z węgla, który w przeciwieństwie do diamentów nie jest trójwymiarowy. Dwuwymiarowy układ nazywany jest w chemii „cienkimi monoatomowymi warstwami węgla zhybrydyzowanego sp2”. Ta struktura krystaliczna nadaje materiałowi jego szczególne właściwości.

""

Tak wygląda struktura krystaliczna grafenu.

Foto: moto.rp.pl

Po debiucie w smartfonach nowy typ baterii nie będzie możliwy do natychmiastowego zastosowania w pojazdach elektrycznych. Trzeba się też liczyć z tym, że początkowo cena akumulatorów grafenowych będzie wielokrotnie wyższa niż w przypadku akumulatorów litowo-jonowych. Tylko w przypadku produkcji masowej można zredukować koszty. Tak czy inaczej baterie grafenowe mogą stać się przyszłością elektrycznej motoryzacji.

""

Elektryczny Volkswagen ID.3.

Foto: moto.rp.pl

Naukowcy twierdzą, że baterie grafenowe oferują spore możliwości rozwoju. Australijski badacz Dan Li z Monash University twierdzi nawet, że baterie grafenowe można ładować w kilka sekund. Inni pracują nad wykorzystaniem materiału do transmisji danych i innych zastosowań przemysłowych.

ZOBACZ TAKŻE: W którym kraju jest najwięcej dopłat i ulg na samochody elektryczne?

Samsung już dziś dostarcza akumulatory litowo-jonowe do samochodów elektrycznych np. dla BMW i3. W Korei Samsung oferuje nawet samochody elektryczne stworzone we współpracy z Renault. Według informacji Frankfurter Allgemeine Zeitung, Samsung zaprzecza planom budowy własnego samochodu elektrycznego.

W ciągu najbliższych dwóch lat Samsung planuje wypuścić pierwszy telefon komórkowy z baterią grafenową. Grafen może zrewolucjonizować także samochód elektryczny. Akumulatory są w stanie ładować pięć razy szybciej i oferować większą pojemność niż zwykłe akumulatory litowo-jonowe. Również żywotność baterii grafenowych powinna być znacznie lepsza, przede wszystkim ze względu na krótki czas ładowania.

Grafen został zaprezentowany w 2004 roku, a wynalazca otrzymał nagrodę Nobla w 2010 roku. Jest wykonany z węgla, który w przeciwieństwie do diamentów nie jest trójwymiarowy. Dwuwymiarowy układ nazywany jest w chemii „cienkimi monoatomowymi warstwami węgla zhybrydyzowanego sp2”. Ta struktura krystaliczna nadaje materiałowi jego szczególne właściwości.

Materiał Promocyjny
Opony premium – innowacje, które budują przewagę na drodze
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych