Czym jeżdżą prezesi polskich firm

Szefowie działających w Polsce firm najczęściej wybierają samochody marki Audi, na kolejnych pozycjach jest Mercedes oraz BMW. Średni wiek służbowego pojazdu prezesa to nieco ponad 3 lata – wynika z analizy przeprowadzonej przez moto.rp.pl.

Publikacja: 09.10.2018 05:34

Czym jeżdżą prezesi polskich firm

Foto: fot. Audi

To oczywiste, że w firmach im wyższe stanowisko, tym lepszy samochód. Decyduje prestiż i wygoda, stąd na parkingach przedsiębiorców częściej można spotkać reprezentacyjne limuzyny, niż SUV-y czy auta sportowe. Szefowie polskich firm najczęściej wybierają samochody marki Audi, przede wszystkim model A6. Nieco mniej popularne są Mercedesy i BMW. Samochód szefa jest najczęściej w ciemnym kolorze: czarnym, grafitowym lub granatowym.

Jakie marki wybierają szefowie firm

markaliczba autudział w proc.
Źródło: ankiety, wyliczenia własne
Audi6422,4
Mercedes4315,0
BMW3612,6
Skoda3411,9
Volvo279,4
Volkswagen186,3
Ford93,1
Land Rover72,4
Lexus72,4
Opel62,1
Toyota51,7
Hyundai41,4
Infiniti41,4
Honda31,0
Fiat20,7
KIA20,7
Lancia20,7
Maserati20,7
Subaru20,7
Bentley10,3
Chevrolet10,3
Jeep10,3
Mitsubishi10,3
Nissan10,3
Peugeot10,3
Porsche10,3
Brak auta służbowego20,7

Jednak gdy spojrzymy na wielkość firmy, sytuacja nieco się zmieni. Prezesi największych spółek, tych z przychodami powyżej 600 mln zł, najczęściej wybierają Audi, ale na równorzędnych pozycjach jest Mercedes, Skoda i Volvo. Mniejsze, z przychodami miedzy 200 a 600 mln zł, najchętniej kupują dla swoich prezesów Audi, Mercedesa oraz BMW. W najmniejszych, wykazujących się przychodami niższymi niż 200 mln zł, prym wiedzie Skoda, głównie model Superb. Co ciekawe, tu na drugim miejscu jest Mercedes, na trzecim BMW. Audi uplasowało się dopiero na czwartej pozycji.

""

Na parkingach zarządów firm działających w Polsce często można spotkać BMW serii 5 / fot. BMW

Foto: moto.rp.pl

Jeśli te same dane przeanalizujemy pod względem struktury własnościowej, to firmy z przewagą polskiego kapitału najchętniej wybierają Mercedesa, BMW oraz Skodę. Przedsiębiorstwa z zagranicznym kapitałem stawiają na Audi, BMW i Volvo, a spółki komunalne wybierają Skodę, Forda oraz Opla.

""

Skoda Superb to numer jeden w firmach komunalnych / fot. Skoda

Foto: moto.rp.pl

Wybór auta dla prezesa zależy od polityki wewnętrznej firmy. Często szef podpisując kontrakt wie od razu, w jakiej kwocie powinien się zmieścić zamawiając auto dla siebie. Może sobie wybrać dowolny samochód, stawiając albo na droższą markę, albo na lepsze wyposażenie. Są także spółki, które kupują wybrane marki, oraz takie, które związane są tylko z jedną. Wtedy oczywiście dla szefa czy zarządu rezerwuje się najbardziej prestiżowy model z jej oferty. W największych korporacjach rodzaj służbowego samochodu jest przypisany do poszczególnych szczebli kierowniczych – regulują to wewnętrzne przepisy. To oznacza, że prezes będzie mógł sobie wybrać tylko samochód określonej klasy, niekoniecznie z najwyższej półki, np. Audi A6, a nie A8.

Ile lat mają auta polskich prezesów

rok produkcjiliczba autudział w proc.
Źródło: ankiety, obliczenia własne
20155620,4
20174817,5
20144115,0
20164014,6
20123010,9
2013248,8
2011155,5
2018124,4
200920,7
201020,7
200820,7
200620,7
Średni wiek auta: 3,43 roku

Korporacje mają swoje reguły gry, które nie obowiązują w mniejszych, prywatnych firmach. Prezesi małych spółek bardzo często mają droższe samochody niż szefowie wielkich przedsiębiorstw. Przeważnie zarządzającymi są właściciele, więc jedynym ograniczeniem w zakupie samochodu są względy ekonomiczne.

""

Na parkingach zarządów firm uczestniczących w ankiecie znalazł się także jeden Bentley / fot. Bentley

Foto: moto.rp.pl

Według naszych szacunków średnio na auto dla przedstawiciela najwyższej kadry zarządzającej firma wydaje 250 tys. zł. Samochody wymieniane są średnio co 3 lata. Najmłodsze pojazdy jeżdżą we flotach dużych firm (przychody powyżej 600 mln zł). Średni wiek auta to 2 lata i 6 miesięcy. Najstarsze auta jeżdżą w firmach komunalnych – ich średni wiek to 4,5 roku.

Prezesowskie auta finansowane są głównie za pomocą leasingu – 71,6 proc., 21,7 proc. zostało zakupione za gotówkę (dotyczy to głównie starszych samochodów), a 6,7 proc. jeździ w wynajmie długoterminowym, który ostatnio mocno zyskuje na popularności.

W badaniu, przeprowadzonym przy okazji zbierania danych do „Listy 500 największych polskich przedsiębiorstw 2018”, przygotowywanej co roku przez „Rzeczpospolitą”, wzięło udział 286 firm.

To oczywiste, że w firmach im wyższe stanowisko, tym lepszy samochód. Decyduje prestiż i wygoda, stąd na parkingach przedsiębiorców częściej można spotkać reprezentacyjne limuzyny, niż SUV-y czy auta sportowe. Szefowie polskich firm najczęściej wybierają samochody marki Audi, przede wszystkim model A6. Nieco mniej popularne są Mercedesy i BMW. Samochód szefa jest najczęściej w ciemnym kolorze: czarnym, grafitowym lub granatowym.

Jakie marki wybierają szefowie firm

Pozostało 89% artykułu
Materiał Promocyjny
Opony premium – innowacje, które budują przewagę na drodze
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych