To oczywiste, że w firmach im wyższe stanowisko, tym lepszy samochód. Decyduje prestiż i wygoda, stąd na parkingach przedsiębiorców częściej można spotkać reprezentacyjne limuzyny, niż SUV-y czy auta sportowe. Szefowie polskich firm najczęściej wybierają samochody marki Audi, przede wszystkim model A6. Nieco mniej popularne są Mercedesy i BMW. Samochód szefa jest najczęściej w ciemnym kolorze: czarnym, grafitowym lub granatowym.
Jakie marki wybierają szefowie firm
marka | liczba aut | udział w proc. |
---|---|---|
Źródło: ankiety, wyliczenia własne | ||
Audi | 64 | 22,4 |
Mercedes | 43 | 15,0 |
BMW | 36 | 12,6 |
Skoda | 34 | 11,9 |
Volvo | 27 | 9,4 |
Volkswagen | 18 | 6,3 |
Ford | 9 | 3,1 |
Land Rover | 7 | 2,4 |
Lexus | 7 | 2,4 |
Opel | 6 | 2,1 |
Toyota | 5 | 1,7 |
Hyundai | 4 | 1,4 |
Infiniti | 4 | 1,4 |
Honda | 3 | 1,0 |
Fiat | 2 | 0,7 |
KIA | 2 | 0,7 |
Lancia | 2 | 0,7 |
Maserati | 2 | 0,7 |
Subaru | 2 | 0,7 |
Bentley | 1 | 0,3 |
Chevrolet | 1 | 0,3 |
Jeep | 1 | 0,3 |
Mitsubishi | 1 | 0,3 |
Nissan | 1 | 0,3 |
Peugeot | 1 | 0,3 |
Porsche | 1 | 0,3 |
Brak auta służbowego | 2 | 0,7 |
Jednak gdy spojrzymy na wielkość firmy, sytuacja nieco się zmieni. Prezesi największych spółek, tych z przychodami powyżej 600 mln zł, najczęściej wybierają Audi, ale na równorzędnych pozycjach jest Mercedes, Skoda i Volvo. Mniejsze, z przychodami miedzy 200 a 600 mln zł, najchętniej kupują dla swoich prezesów Audi, Mercedesa oraz BMW. W najmniejszych, wykazujących się przychodami niższymi niż 200 mln zł, prym wiedzie Skoda, głównie model Superb. Co ciekawe, tu na drugim miejscu jest Mercedes, na trzecim BMW. Audi uplasowało się dopiero na czwartej pozycji.
Na parkingach zarządów firm działających w Polsce często można spotkać BMW serii 5 / fot. BMW