Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), w trakcie przerwy trwającej od połowy grudnia 2019 r. do połowy marca 2020 r. oddano do ruchu 12 odcinków nowych tras o łącznej długości 161 km. Podpisano także 8 kontraktów w sumie na 127 km oraz otwarto oferty przetargowe obejmujące dziewięć budów – łącznie 120 km. W ostatnich trzech miesiącach udało się m.in. zbudować część mostu przez Wisłę w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy S2 oraz wydłużyć tunel pod Małym Lubniem na prowadzącej do Zakopanego trasie S7, gdzie do przebicia drugiej nitki pozostało już niespełna ćwierć kilometra.

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus opóźni budowę dróg

""

Mostu przez Wisłę w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy i trasy S2.

moto.rp.pl

Plany GDDKiA związane z realizacją Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 zostały uzupełnione o 7 obwodnic znajdujących się do tej pory na liście rezerwowej z powodu braku finansowania. Zakończony został także wstępny etap przygotowań do budowy dużej obwodnicy wokół Warszawy: GDDKiA ma już gotowe tzw. studium korytarzowe. To wyznaczony korytarz, szeroki na 5 kilometrów którym ma pobiec trasa. Za trzy lata ma być wskazany wybrany do realizacji wariant, za pięć lat – ogłoszony przetarg na projekt i roboty budowlane. Inwestycja budzi jednak masę protestów zarówno ze strony lokalnych samorządów jak i mieszkańców terenów, którymi miałaby pobiec obwodnica. To może znacząco zmienić harmonogram prac.

""

Plany dużej obwodnicy Warszawy.

moto.rp.pl

W sumie plany dotyczące ukończenia w tym roku inwestycji są bardzo skromne – Zaledwie 117 km nowych szybkich tras. W dodatku sytuację na budowach i plany firm oraz finansującej roboty GDDKiA może jednak zniweczyć epidemia koronawirusa. Największy problem pojawi się wtedy, gdy pracownicy zaczną masowo chorować lub znajda się w kwarantannie. I to nie tylko w firmach budujących drogi, ale także w tych zajmujących się bieżącym utrzymaniem. Nie można wykluczyć, że kłopoty z brakami w zatrudnieniu jeszcze pogłębi coraz bardziej ograniczony dostęp do pracowników zagranicznych. Najsłabsze firmy będą upadać. W marcu w stan upadłości został postawiony Energopol Szczecin, choć kłopoty firmy zaczęły się znacznie wcześniej. W połowie grudnia ub. roku z powodu braku postępu w robotach spółce odebrano kontrakt na budowę obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu drogi krajowej nr 13. Wcześniej wypowiedziano jej umowy na budowy obwodnicy Wałcza oraz węzła drogowego Szczecin Kijewo łączącego autostradę A6 z drogą krajową nr 10.

CZYTAJ TAKŻE: Budowa drogi A1 nabiera rozpędu. Gierkówka stanie się trzypasmową autostradą!

""

Fragment obwodnicy Góry Kalwarii.

moto.rp.pl