Jeszcze w tym roku ogłoszone zostaną przetargi na budowę obwodnic wokół Strzelec Krajeńskich (droga krajowa 22), Lipska (DK 79), Suchowoli (DK 8), Wąchocka (DK 42), Smolajn (DK 51), Koźmina Wielkopolskiego (DK 15) i Gryfina (DK 31). Dla części obwodnic opracowano już dokumentację do rozpoczęcia inwestycji, dla innych prowadzone są dopiero przygotowania. Jednym z najważniejszych efektów programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do tego dojdzie redukcja hałasu oraz emisji zanieczyszczeń z transportu w miastach, przez które przebiegają tranzytowe trasy.
Koniec otwartej w tym roku obwodnicy Suwałk w ciągu S61. Do granicy zostało niespełna 30 km / fot. GDDKiA
Poprawi się płynności ruchu, zarazem zwiększy przepustowość sieci dróg krajowych. – Poprawa przepustowości głównych arterii jest jednym z elementów, które mogą zwiększyć dynamikę rozwoju regionów i całego kraju przez łatwiejszy, szybszy i tańszy przepływ towarów oraz usług – zapowiada resort infrastruktury. Jego szef, minister Andrzej Adamczyk powiedział na sobotniej konferencji prasowej, że realizacja programu będzie zależeć od współpracy z samorządami, z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, a także od braku odwołań w stosunku do podejmowanych w związku z budową decyzji środowiskowych. – Jeśli będzie ich mało lub nie będzie w ogóle, wtedy ten proces będzie się toczył wartko – powiedział Adamczyk.