Reklama
Rozwiń
Reklama

Z Seata do Renault. Luca de Meo nowym szefem francuskiej marki

Wielkie oczekiwania w Paryżu, żal w Wolfsburgu smutek w Martorell pod Barceloną, gdzie swoją siedzibę i fabrykę ma należący do Grupy Volkswagena Seat. Były prezes tej marki, Włoch Luca de Meo został wybrany przez radę nadzorczą na prezesa Renaulta.

Publikacja: 29.01.2020 09:49

Z Seata do Renault. Luca de Meo nowym szefem francuskiej marki

Foto: Luca de Meo.

Obejmie je 1 lipca 2020. Wcześniej, w kwietniu jego wybór musi zostać zatwierdzony na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy. Do tego czasu marką ma zarządzać wiceprezes ds finansowych w Renaulta Clotilde Delbos, która także ubiegała się o stanowisko prezesa, natomiast zaoferowano jej pozostanie w firmie na dotychczasowych warunkach. De Meo zrezygnował ze stanowiska prezesa Seata 7 stycznia 2020. I nie mógł natychmiast przejść do Renaulta, ponieważ w Grupie VW obowiązywała go klauzula zakazu konkurencji. Ale o tym, że jest najsilniejszym kandydatem wiadomo było od kilku miesięcy. W październiku 2019 zdymisjonowano Thierry Bollore, uznając że należy się z firmy pozbyć wszystkich, którzy było blisko związani z Carlosem Ghosnem, który po aresztowaniu w Japonii w listopadzie 2018 i ucieczce z aresztu domowego uciekł do Libanu.

""

Luca De Meo.

Foto: moto.rp.pl

W tej sytuacji najważniejszym zadaniem de Meo będzie teraz przecięcie wszystkiego, co wiązało Renaulta z epoką jego słynnego poprzednika. Oprócz tego naprawa stosunków z Nissanem, a właściwie ułożenie ich od nowa. 52-letni Luca de Meo jest dzisiaj jednym z najbardziej utalentowanych menadżerów w motoryzacji, zaczynał w Renault w 1992. Pracował tam przez 5 lat i przeszedł do Toyota Motor Europe. Tam odpowiadał za produkcję modelu Yaris i za Lexusa. W 2002 przeszedł do Fiat Chrysler, początkowo na stanowisko szefa Alfa Romeo i Abartha, a potem także i za Fiata . I to tam tak naprawdę zaczął swoją wielką karierę jako prawa ręka zmarłego Sergio Marchionne, zresztą typowano go na jego oczywistego następcę. To matka de Meo wymyśliła powrót Fiata 500, największego rynkowego sukcesu marki w ciągu ostatnich 15 lat. Drogi Marchionne i de Meo jednak się rozeszły wówczas, gdy Volkswagen w 2009 roku zaproponował mu transfer. Sergio Marchionne uznał to wtedy za wielką zdradę.Tym bardziej, że de Meo dostał między innymi za zadanie ożywienie konkurującej z Alfą marki Audi, co zresztą z sukcesem mu się udało.

""

Luca de Meo.

Foto: moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Renault K-ZE: Tani elektryczny crossover trafi do Europy

Reklama
Reklama

Ten sukces powtórzył w Seacie, którym kierował przez 5 lat. Za jego kadencji szybko rosła sprzedaż, zwiększyły się inwestycje i zatrudnienie w fabryce w Martorell, gdzie de Meo postawił również na dialog ze związkami zawodowymi. To z kolei stwarza nadzieję, że porozumie się (zna biegle francuski) także z zazwyczaj bardzo skutecznymi francuskimi związkowcami. Ostatnim sukcesem de Meo w Seacie było odświeżenie sportowej marki Cupra. Luca de Meo urodził się w Mediolanie w 1967 roku. Jest absolwentem Uniwersytetu Bocconi. Mówi biegle po francusku, niemiecku, hiszpańsku i angielsku, oczywiście również po włosku.

Obejmie je 1 lipca 2020. Wcześniej, w kwietniu jego wybór musi zostać zatwierdzony na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy. Do tego czasu marką ma zarządzać wiceprezes ds finansowych w Renaulta Clotilde Delbos, która także ubiegała się o stanowisko prezesa, natomiast zaoferowano jej pozostanie w firmie na dotychczasowych warunkach. De Meo zrezygnował ze stanowiska prezesa Seata 7 stycznia 2020. I nie mógł natychmiast przejść do Renaulta, ponieważ w Grupie VW obowiązywała go klauzula zakazu konkurencji. Ale o tym, że jest najsilniejszym kandydatem wiadomo było od kilku miesięcy. W październiku 2019 zdymisjonowano Thierry Bollore, uznając że należy się z firmy pozbyć wszystkich, którzy było blisko związani z Carlosem Ghosnem, który po aresztowaniu w Japonii w listopadzie 2018 i ucieczce z aresztu domowego uciekł do Libanu.

Reklama
Tu i Teraz
Via Baltica w pełni otwarta. Polska zakończyła budowę strategicznej trasy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Tu i Teraz
Audi szykuje luksusowego SUV-a 4×4. Ma stać się konkurentem Mercedesa klasy G
Tu i Teraz
Autostrada A1 do generalnego remontu. „Fale Dunaju” znikną na zawsze
Tu i Teraz
Chiny wprowadziły restrykcje eksportowe. To cios dla sektora elektromobilności
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Tu i Teraz
Zmiany na szczycie. Ford i Seat/Cupra z nowymi prezesami
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama