Rekord na polskim rynku autobusów

We wrześniu zakupy przewoźników wzrosły przeszło dwukrotnie w porównaniu z ubiegłym rokiem. Rośnie udział autobusów z ekologicznym napędem.

Publikacja: 22.10.2018 23:29

Rekord na polskim rynku autobusów

Foto: Autobus Ursusa.

Na polskim rynku autobusów szykuje się kolejny rekordowy rok. Tylko we wrześniu liczba rejestracji nowych pojazdów sięgnęła 259 sztuk. Jest to drugi – po majowym – miesięczny wynik, zarazem lepszy od uzyskanego w tym samym miesiącu przed rokiem o przeszło 100 proc. W rezultacie prognozy dla całego 2018 roku zakładają, że krajowym przewoźnikom przybędzie aż 2,9 tys. autobusów. Będzie to historycznym rekordem rynku, który w porównaniu z ub. rokiem, także rekordowym, osiągnie bardzo wysoką, blisko 30-procentową dynamikę wzrostu. – Takie tempo wzrostu rynku oznacza, że branża autobusowa zbliży się do bariery 3 tysięcy pojazdów sprzedanych w ciągu jednego roku – uważa Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

""

moto.rp.pl

Według danych PZPM i branżowej firmy analitycznej JMK Analizy Rynku Transportowego, w pierwszych trzech kwartałach tego roku sprzedano 2085 autobusów. Jak dotąd to absolutny rekord dla pierwszych dziewięciu miesięcy. Liczba rejestracji wrosła wobec ubiegłorocznej o blisko jedną czwartą. W okresie od stycznia do września 2017 r. rejestracje wyniosły 1687 sztuk, w 2016 – 1434 szt., w 2015 – 1215 szt., w 2014 – 1108 szt. – Dynamika po trzech kwartałach pokazuje, że w tym roku zdecydowanie pobijemy rekord z 2017 r., kiedy przewoźnicy zarejestrowali 2292 nowe autobusy, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej – podają PZPM i JMK w najnowszym raporcie podsumowującym wyniki rynku.

Miejski boom

Tak szybki wzrost jest spowodowany przede wszystkim realizacją zamówień na autobusy miejskie. Tylko we wrześniu samorządy odebrały 152 pojazdy, podczas gdy w tym samym miesiącu przed rokiem tylko 42. W pierwszych trzech kwartałach rejestracje tego rodzaju pojazdów wyniosły 849 szt. i zwiększyły się w ujęciu r./r. o 79 proc. Wysoka dynamika rejestracji powinna utrzymać się do końca roku, zwłaszcza że w czwartym kwartale liczba dostaw ma być największa. Od początku roku największe zakupy zrealizował do tej pory Kraków, gdzie przybyło 126 autobusów. Na kolejnych miejscach znalazły się Warszawa i Wrocław.

""

solarisbus.com

moto.rp.pl

Ostatnie miesiące przyniosły umocnienie się w segmencie autobusów miejskich trendu ekologicznego. Od stycznia przewoźnicy zarejestrowali 220 pojazdów z napędem alternatywnym. Dominowały pojazdy hybrydowe, których liczba zwiększyła się o 151 szt. Do tego doszło 36 autobusów z napędem czysto elektrycznym oraz 33 autobusy na gaz CNG. Rosnące zakupy pojazdów przyjaznych środowisku są coraz mocniejszym trendem na polskim rynku. Jeszcze w 2016 r. na łączną liczbę 1942 zarejestrowanych nowych autobusów ekologiczne napędy miały zaledwie 42: 19 sztuk było napędzanych gazem CNG, do tego 17 hybryd oraz 6 elektrobusów. Łącznie stanowiły 2,2 proc. zakupów

Pojadą z prądem

Ale już w ubiegłym roku udział takich „zielonych” napędów wzrósł do 7 proc. Rejestracje autobusów hybrydowych podskoczyły do 85 sztuk, elektrycznych do 63, podczas gdy liczba gazowców zmalała do 12. 2018 r. ma być dla niskoemisyjnego transportu jeszcze lepszy. Ten trend jest efektem zakupów wspomaganych pieniędzmi z UE, wymagającymi powiększania udziału niskoemisyjnego taboru. Poziom sprzedaży rośnie w każdym z niskoemisyjnych segmentów – w hybrydach, gazie i w autobusach elektrycznych. Bez unijnego wsparcia o takiej skali zakupów samorządy nie mogłyby myśleć. Ich przedstawiciele deklarują zwłaszcza elektryfikację transportu.

""

fot. Solaris

moto.rp.pl

W połowie października Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie ogłosiły przetarg na zakup 130 autobusów elektrycznych. To jedno z największych postępowań na dostawę elektrobusów w Europie. – MZA w najbliższych latach będą kupowały wyłącznie tabor gazowy i elektryczny – zapowiedziała jeszcze na początku tego roku Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy. Na duże dostawy czeka Kraków: w latach 2019–2021 ma odebrać ponad 150 elektrobusów. Duże zamówienie realizuje Zielona Góra, gdzie 47 pojazdów dostarcza Ursus. Floty elektryfikują także mniejsze miasta. Dziś na 60 autobusów miejskich w Jaworznie 23 to pojazdy elektryczne. Do 2020 r. miasto zamierza kupić kolejne 20. – Jaworzno może być za kilka lat pierwszym polskim miastem z całkowicie bezemisyjnym transportem publicznym – oceniła minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.

""

fot. Ursus Bus

moto.rp.pl

Od początku roku na rynku autobusowym duże zakupy obejmują także segment autobusów MINI. Są tańsze, zarazem sprzedaż MINI jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów do przewozu niepełnosprawnych. Od stycznia rejestracje w tym segmencie wyniosły 828 szt. i w porównaniu z ubiegłym rokiem zwiększyły się o 3,2 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Rynek autobusów rozpędził się

Słabiej sprzedają się autobusy turystyczne. Od stycznia do września zarejestrowano 341 autokarów, o 6,1 proc. mniej niż w tym czasie przed rokiem. Z kolei rejestracje autobusów międzymiastowych utrzymały się na ubiegłorocznym poziomie 48 pojazdów.

Na polskim rynku autobusów szykuje się kolejny rekordowy rok. Tylko we wrześniu liczba rejestracji nowych pojazdów sięgnęła 259 sztuk. Jest to drugi – po majowym – miesięczny wynik, zarazem lepszy od uzyskanego w tym samym miesiącu przed rokiem o przeszło 100 proc. W rezultacie prognozy dla całego 2018 roku zakładają, że krajowym przewoźnikom przybędzie aż 2,9 tys. autobusów. Będzie to historycznym rekordem rynku, który w porównaniu z ub. rokiem, także rekordowym, osiągnie bardzo wysoką, blisko 30-procentową dynamikę wzrostu. – Takie tempo wzrostu rynku oznacza, że branża autobusowa zbliży się do bariery 3 tysięcy pojazdów sprzedanych w ciągu jednego roku – uważa Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Pozostało 85% artykułu
Tu i Teraz
To będzie najdłuższa estakada w Polsce. Jej zakończenie zaplanowano na 2025 rok
Tu i Teraz
Największa pomyłka Fiata. Nikt nie chce kupować tego elektrycznego modelu
Tu i Teraz
Zmarł Bruno Sacco, legenda świata designu. Człowiek, który zmienił losy Mercedesa
Tu i Teraz
Kilkunastu producentów motoryzacyjnych z błędem w oprogramowaniu. Ich auta można hakować
Tu i Teraz
Po powodzi do sprawdzenia 1 tys. kilometrów dróg krajowych i ponad 200 mostów