fot. AdobeStock

Na dwóch najbardziej ruchliwych autostradach szykują się duże zmiany. Niestety, druga połowa roku nie będzie lekka dla kierowców podróżujących autostradami A2 i A4. Drogowcy już szykują się do remontów, które mocno utrudnią ruch. I nieprędko skończą prace.

Do listopada 2021 r. ma potrwać remont nawierzchni 20-kilometrowego państwowego odcinka A2 od węzła Emilia do węzła Stryków. Roboty obejmą obydwie jezdnie. Na tej prowadzącej w kierunku Poznania wymieniona zostanie warstwa ścieralna. To wierzchnia warstwa asfaltu o grubości około 4 cm. Na jezdni w stronę Warszawy będzie więcej pracy: do wymiany zakwalifikowano nie tylko warstwę ścieralną, ale także wiążącą – druga w kolejności o grubości ok. 8 cm. Zostanie dodana jeszcze siatka wzmacniająca. Również na łącznicach węzłów i na rondzie w Strykowie warstwa ścieralna będzie musiała zostać wymieniona.

CZYTAJ TAKŻE: Bez bramek na autostradach od 1 grudnia

– To niemal rutynowe działania, ponieważ trwałość nawierzchni bitumicznych bez poważniejszych zabiegów naprawczych szacuje się na 10 – 15 lat. W przypadku tego odcinka autostrady zbliżyliśmy się do tej drugiej wartości – tłumaczy Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Trasa była bowiem oddana do użytku na początku lata 2006 roku. Za około miesiąc GDDKiA ma otworzyć oferty potencjalnych wykonawców. – Przewidujemy, że do lipca uda się rozstrzygnąć przetarg i rozpocząć prace – dodaje Zalewski. Będą one wymagały zmian w organizacji ruchu. Tymczasową jego organizację będzie przygotowywać firma, która poprowadzi roboty budowlane. GDDKiA musi jednak taki plan zatwierdzić. Na razie zakłada się, że na kierunku Poznań – Warszawa będzie się odbywał przez cały czas. Jedynie podczas prac na łącznicach węzłów (roboty obejmą trzy węzły: „Emilię”, „Zgierz” i „Stryków”) wyłączenia z ruchu będą częściowo. Będzie przy tym obowiązywać zasada, że przy częściowym zamknięciu jednego węzła, dwa sąsiednie muszą być w pełni dostępne.

fot. AdobeStock

Tymczasem na znacznie dłuższy remont muszą przygotować się kierowcy korzystający z autostrady A4. Remont obejmie zarówno jezdnię północną, jak i południową na odcinku od Góry św. Anny aż do granicy województw opolskiego i śląskiego. Wyremontowane zostaną również dwa węzły drogowe: węzeł Kędzierzyn-Koźle oraz węzeł Strzelce Opolskie. Prace na jezdni południowej (w kierunku do Katowic) zaplanowano na odcinku o długości około 17,5 km. Na jezdni północnej (w kierunku do Wrocławia) remontowany będzie odcinek o długości około 12,1 km.

CZYTAJ TAKŻE: Autostrada A2 coraz bliżej granicy z Białorusią

W planach jest wymiana warstwy wiążącej i ścieralnej nawierzchni, lokalnie trzeba będzie jeszcze wymieniać nawet podbudowę jezdni. To nie wszystko: zakres prac do wykonania obejmie remonty przejazdów awaryjnych, systemu odwodnienia oraz mostów i wiaduktów. Drogowcy będą remontować jezdnie na całej szerokości, przekładając ruch na przeciwny kierunek, gdzie zostanie wyznaczony przekrój 2+2 lub 2+1, w zależności od szerokości jezdni. Kierunki ruchu maja być oddzielone barierami separacyjnymi. Prowadzenie robót zaplanowano w okresie od trzeciego kwartału 2021 r. do czwartego kwartału 2022 r., z wyłączeniem okresu zimowego przypadającego od połowy grudnia do połowy marca.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Lexus oparł się pandemii

Nigdy dotąd Lexus nie miał tak mocnej pozycji w Europie, a tym bardziej w ...

Autonomiczne pojazdy Volkswagena będą testowane w Chinach

Volkswagen AG wybrał chińskie miasto Hefei na miejsce testowania autonomicznych pojazdów – podał Reuters. ...

Citroen C5 Aircross 1,6 Puretech: Widok z wysokiej kanapy

Citroen konsekwentnie wdraża w kolejnych modelach swoją definicję SUV-a. Nie mają być ani specjalnie ...

Renault K-ZE: Tani elektryczny crossover trafi do Europy

Renault planuje sprowadzić taniego, elektrycznego crossovera K-ZE z Chin do Europy. Renault chce rozszerzyć ...

Nowy typ poduszki powietrznej. Seryjnie w nowej Hondzie Jazz

Honda wprowadza nowy typ poduszek powietrznych. To airbagi, które zostały zaprojektowane w taki sposób, ...

E-auta: tuż za rogiem czy dopiero za horyzontem?

Elektryczne auta pozwolą uniknąć kosztownego importu paliw płynnych, ale wymagają wielkich inwestycji w infrastrukturę ...