W całym 2020 r. sprzedano na niemieckim rynku 194,5 tys. samochodów z napędem zelektryfikowanym, przeszło trzykrotnie więcej niż w roku 2019.

– Wszystko wskazuje, że cel miliona elektryków zostanie osiągnięty jeszcze w tym roku – powiedział gazecie „Handelsblatt” przewodniczący Narodowej Platformy Przyszłości Mobilności (NPM) i doradca niemieckiego rządu Henning Kagermann, którego cytuje Deutsche Welle. Popyt na samochody elektryczne wyraźnie przyspieszył po zwiększeniu wysokości dopłat. Dopłaty w ramach programu umweltbonus sięgają teraz 6 tys. euro dla samochodów elektrycznych kosztujących do 40 tys. euro oraz 4,5 tys. euro dla hybryd plug-in. Z kolei kupujący e-auta kosztujące powyżej 40 tys. euro mogą liczyć na dopłatę 5 tys. euro, a w przypadku hybryd plug-in – na 3,75 tys. euro. To nie wszystko, bo dodatkowe 50 proc. dopłaty dokładają jeszcze producenci samochodów. W rezultacie dopłata może sięgać nawet 9 tys. euro. Wsparcie obejmuje także leasing samochodów elektrycznych.

CZYTAJ TAKŻE: Orlen wprowadza opłaty za ładowanie e-aut

Volkswagen ID.3.

Ubiegły rok – mimo pandemii – nie zaszkodził popytowi na e-auta. Już w lipcu 2020 r. Stowarzyszenie Międzynarodowych Producentów Samochodów VDIK oceniało, że w pierwszym półroczu zostanie zarejestrowanych w Niemczech ponad 90 tys. pojazdów tego typu, co oznaczało wzrost o prawie 90 procent. Z kolei jak podaje Stowarzyszenie Europejskich Producentów Pojazdów ACEA, w czwartym kwartale 2020 r. sprzedaż samochodów czysto elektrycznych (BEV) wzrosła w Niemczech do prawie 95,9 tys. wobec 15,4 tys. rok wcześniej, czyli przyrost sięgnął 521 proc.

Renault Zoe.

Ale plan niemieckiego rządu dojścia do miliona elektrycznych samochodów będzie spóźniony. Choć nie aż tak, jak obawiano się jeszcze trzy lata temu. Ekipa Angeli Merkel założyła dekadę temu, że nastąpi to w roku 2020. W styczniu 2018 r. w Niemczech było zarejestrowanych niespełna 335 tys. samochodów z napędem bateryjnym i hybrydowym. Wtedy za główne przeszkody uważano nie tylko wysokie ceny samochodów elektrycznych w porównaniu do aut z napędem spalinowym, ale także zbyt mały zasięg oraz za mała liczba stacji ładowania. W całym 2020 r. sprzedano na niemieckim rynku 194,5 tys. samochodów z napędem bateryjnym, przeszło trzykrotnie więcej niż w roku 2019.

CZYTAJ TAKŻE: Władze UE wymuszą szybsze ładowanie e-aut

Dzięki hojnym dopłatom wydatki konsumentów w niemieckich salonach zmalały, z kolei postęp technologiczny systematycznie wydłuża dystans jazdy na bateriach. Zostaje jeszcze kwestia ładowania. Rząd Merkel zapowiedział, że do końca 2023 roku zainwestuje 2 miliardy euro w budowę tysiąca stacji szybkiego ładowania. Problemem „zelektryfikowanych” niemieckich kierowców stanie się więc głównie wyjazd poza granice własnego kraju.

Według szacunków ACEA, ponad połowa wszystkich punktów elektrycznego ładowania na terenie Unii Europejskiej znajduje się w zaledwie trzech krajach: w Holandii, Niemczech i Francji. A zdaniem Komisji Europejskiej, do 2030 r. w państwach członkowskich potrzebnych będzie około 2,8 miliona publicznie dostępnych punktów ładowania – blisko 15 razy więcej niż obecnie w całej UE.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Podsumowanie akcji „Prędkość”. Co czwarty kierowca jeździ za szybko

W ostatni czwartek, 4 czerwca na terenie całego kraju policja przeprowadziła akcję „Prędkość”. Wyniki ...

W życie wejdą dwie zmiany dotyczące prawa jazdy

Dwa projekty ustawy i dwie zmiany dotyczące prawa jazdy. Jeden dotyczy rozszerzenia uprawnień kategorii ...

300 elektrycznych Nissanów dla firmy kurierskiej

Nissan otrzymał zamówienie od brytyjskiego oddziału międzynarodowej firmy kuriersko-logistycznej DPD na 300 w pełni ...

Toyota wyprodukowała 10 mln RAV4

Sprzedaż Toyoty RAV4 osiągnęła ponad 10 milionów egzemplarzy. Jest to najpopularniejszy SUV na świecie. ...

Toyota RAV4 hybrid: Delikatność jej służy

Japończycy przekonują, że apetyt na paliwo tego ważącego blisko 1,7 tony samochodu sięga niewiele ...

Rekord sprzedaży Volvo w Polsce: diesle wciąż mocne

To był najlepszy rok w historii firmy Volvo Car Poland, która działa na polskim ...