Pięć rzeczy, których nie wiesz o motoryzacji

Oto pięć ciekawych faktów, których o motoryzacji prawdopodobnie nie wiecie. Niektóre z obecnych czasów, a inne z historii automobilizmu.  .

Publikacja: 20.12.2019 20:45

Pięć rzeczy, których nie wiesz o motoryzacji

Foto: moto.rp.pl

Lancia powinna być najbardziej problematyczną marką w grupie FCA. Została wycofana z rynku we wszystkich krajach poza Włochami, a tam oferta skurczyła się do jednego modelu – Ypsilon. Jednak to Lancia sprzedała więcej samochodów we Włoszech niż Alfa Romeo w Europie. W pierwszym półroczu 2019 roku Lancia miała nieco mniej niż 35 000 rejestracji nowych samochodów (plus 28 procent) a Alfa tylko nieco powyżej 30 000 sztuk (minus 42 procent). Warto przypomnieć, że Ypsilon ma ponad osiem lat.

""

Lancia Ypsilon.

moto.rp.pl

Bridgestone jest numerem jeden wśród producentów opon na świecie. W 2017 roku Japończycy osiągnęli obrót o wartości 26,2 mld dolarów (ponad 100 mld złotych). Jeśli chodzi o liczbę wyprodukowanych opon to Lego powinno być numerem jeden. Producent zabawek twierdzi, że wytwarza dla swoich zestawów ponad 700 milionów opon rocznie. Każda setna część Lego to zatem opona. Jak duża jest przewaga nad Bridgestone, nie można dokładnie określić. Japończycy nie podają w rocznym bilansie liczby wyprodukowanych opon tylko ile ton zostało wyprodukowane. W 2018 roku było to 1,9 mln ton.

""

moto.rp.pl

Przeciętny niemiecki samochód ma 153 KM, kosztuje 31 130 euro i zostanie zezłomowany lub wywieziony za granicę po 9,5 latach użytkowania.

CZYTAJ TAKŻE: Co robiłbyś w autonomicznym samochodzie? Badani mają ciekawe pomysły

""

moto.rp.pl

Obecnie każdy producent samochodów cieszy się z posiadania jednocyfrowego udziału w rynku. Ford jako pionier motoryzacji mógł 100 lat temu zrywać boki z takich statystyk. W 1924 roku co drugi samochód na świecie był Fordem T. W latach 1908–1927 wyprodukowano 15 milionów sztuk, większość na linii montażowej zbudowanej w 1913 roku. Ford T dostępny był tylko w jednym, czarnym kolorze. Prawdopodobnie również dlatego, że ta farba szczególnie szybko wysychała.

""

Ford T.

moto.rp.pl

Od momentu wprowadzenia do produkcji Golf był najczęściej budowanym samochodem w grupie Volkswagena. Tak było do 2018 roku. W roku 2019 pobił go kompaktowy SUV – Tiguan, który został wyprodukowany w liczbie 861 331 egzemplarzy (Golf 805 752 sztuk). Mało tego, Golf nie zajął nawet drugiego miejsca. Na tej pozycji uplasowało się miejskie Polo (855 179 egzemplarzy).

""

Volkswagen Tiguan

moto.rp.pl

Lancia powinna być najbardziej problematyczną marką w grupie FCA. Została wycofana z rynku we wszystkich krajach poza Włochami, a tam oferta skurczyła się do jednego modelu – Ypsilon. Jednak to Lancia sprzedała więcej samochodów we Włoszech niż Alfa Romeo w Europie. W pierwszym półroczu 2019 roku Lancia miała nieco mniej niż 35 000 rejestracji nowych samochodów (plus 28 procent) a Alfa tylko nieco powyżej 30 000 sztuk (minus 42 procent). Warto przypomnieć, że Ypsilon ma ponad osiem lat.

Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie