Reklama

Cały czas lubimy stare samochody

Przez 20 lat import używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie do 3,5 tony, przekroczył 15 mln sztuk. Takie wynika z raportu przygotowanego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, który opracował go na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Publikacja: 16.02.2020 15:03

Cały czas lubimy stare samochody

Foto: moto.rp.pl

Przez ostatnie 18 lat wiele wydarzyło się w kwestii importowanych pojazdów. W Polsce było parę istotnych wydarzeń, które znacząco wpływały na wiek sprowadzanych aut. Wśród nich można wymienić zniesienie importu samochodów w wieku powyżej 10 lat, co nastąpiło w 2002 roku. W efekcie średni wiek sprowadzanych aut spadł z ośmiu do ponad jedenastu lat. Kolejnym dużym wydarzeniem było wprowadzenie parę miesięcy później, zakazu importu aut z normą emisji spalin poniżej Euro 2. W rezultacie średni wiek pojazdów zmniejszył się do 6,5 roku. Był to niewątpliwie dobry kierunek, który utrzymał się do maja 2004 roku, kiedy Polska weszła do Unii Europejskiej.

""

Foto: moto.rp.pl

– Po dwóch latach, na początku 2006 roku, pojawiły się pierwsze zapowiedzi wprowadzenia podatku ekologicznego (tak zwany wzór Barszcza). Wystarczyły 3 miesiące i średni wiek obniżył się do 10 lat, ale to było tylko chwilowe wahnięcie, ponieważ projekt szybko upadł – wskazali autorzy raportu. To spowodowało, że bariery związane z handlem wspólnotowym zostały zlikwidowane. Tym samym w przeciągu dosłownie kilku miesięcy średnia wieku sprowadzanych pojazdów zwiększyła się do 11,8 roku.

""

Foto: moto.rp.pl

Kamieniem milowym był rok 2016. To wtedy padł rekord, jeżeli chodzi o liczbę zaimportowanych aut do Polski. Według danych przedstawionych w raporcie, było to 101 811 sztuk. Wówczas średni wiek sprowadzanego auta zmniejszył się do 11,7 roku. Od tego czasu tkwimy w przy tej mało chlubnej liczbie. W grudniu 2019 roku średni wiek auta wynosił 11,4 roku. Z kolei miesiąc wcześniej było to 11,5 roku. To pokazuje jak znaczący problem stanowi import pojazdów, w szczególności, że według autorów raportu, średni wiek dla pojazdów o DMC do 3,5 tony, w okresie ostatnich 20 lat wynosi 10 lat. W styczniu 2020 roku padł kolejny rekord jeżeli chodzi o import używanych samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony. Według informacji podanych przez IBRM Samar liczba ta wyniosła 81 843 auta i jest o 8,9 proc. większa niż rok wcześniej.

Reklama
Reklama
""

Foto: moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Najszybciej i najwolniej sprzedające się auta używane w Polsce

Średni wiek importowanych samochodów wynosi obecnie 11 lat i 7 miesięcy, o ok. 1 miesiąc więcej niż w styczniu 2019 roku. Najpopularniejszym rocznikiem produkcji jest 2008 (6 755 sztuk). W styczniu import aut wyposażonych w silniki Diesla wyniósł 43,8 proc. Jest to niecodzienna sytuacja, gdyż taki rezultat ostatnio osiągnięto w marcu 2016 roku. Większość samochodów z wysokoprężnymi silnikami sprowadzono z Niemiec, Francji i Belgii.

Przez ostatnie 18 lat wiele wydarzyło się w kwestii importowanych pojazdów. W Polsce było parę istotnych wydarzeń, które znacząco wpływały na wiek sprowadzanych aut. Wśród nich można wymienić zniesienie importu samochodów w wieku powyżej 10 lat, co nastąpiło w 2002 roku. W efekcie średni wiek sprowadzanych aut spadł z ośmiu do ponad jedenastu lat. Kolejnym dużym wydarzeniem było wprowadzenie parę miesięcy później, zakazu importu aut z normą emisji spalin poniżej Euro 2. W rezultacie średni wiek pojazdów zmniejszył się do 6,5 roku. Był to niewątpliwie dobry kierunek, który utrzymał się do maja 2004 roku, kiedy Polska weszła do Unii Europejskiej.

Reklama
Materiał Promocyjny
Goodyear redefiniuje zimową mobilność: UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Tu i Teraz
Co trzecie używane auto nabyto w ciemno
Tu i Teraz
Nowa fala przestojów. W niemieckich fabrykach motoryzacyjnych znów zapadnie cisza
Tu i Teraz
Niemiecki gigant moto zwiększa inwestycje w Polsce. Rozbuduje fabrykę
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Tu i Teraz
Były szef McLarena pokieruje Porsche. Ma przywrócić rentowność marki
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama