Przez 20 lat import używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie do 3,5 tony, przekroczył 15 mln sztuk. Takie wynika z raportu przygotowanego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, który opracował go na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Przez ostatnie 18 lat wiele wydarzyło się w kwestii importowanych pojazdów. W Polsce było parę istotnych wydarzeń, które znacząco wpływały na wiek sprowadzanych aut. Wśród nich można wymienić zniesienie importu samochodów w wieku powyżej 10 lat, co nastąpiło w 2002 roku. W efekcie średni wiek sprowadzanych aut spadł z ośmiu do ponad jedenastu lat. Kolejnym dużym wydarzeniem było wprowadzenie parę miesięcy później, zakazu importu aut z normą emisji spalin poniżej Euro 2. W rezultacie średni wiek pojazdów zmniejszył się do 6,5 roku. Był to niewątpliwie dobry kierunek, który utrzymał się do maja 2004 roku, kiedy Polska weszła do Unii Europejskiej.

– Po dwóch latach, na początku 2006 roku, pojawiły się pierwsze zapowiedzi wprowadzenia podatku ekologicznego (tak zwany wzór Barszcza). Wystarczyły 3 miesiące i średni wiek obniżył się do 10 lat, ale to było tylko chwilowe wahnięcie, ponieważ projekt szybko upadł – wskazali autorzy raportu. To spowodowało, że bariery związane z handlem wspólnotowym zostały zlikwidowane. Tym samym w przeciągu dosłownie kilku miesięcy średnia wieku sprowadzanych pojazdów zwiększyła się do 11,8 roku.

Kamieniem milowym był rok 2016. To wtedy padł rekord, jeżeli chodzi o liczbę zaimportowanych aut do Polski. Według danych przedstawionych w raporcie, było to 101 811 sztuk. Wówczas średni wiek sprowadzanego auta zmniejszył się do 11,7 roku. Od tego czasu tkwimy w przy tej mało chlubnej liczbie. W grudniu 2019 roku średni wiek auta wynosił 11,4 roku. Z kolei miesiąc wcześniej było to 11,5 roku. To pokazuje jak znaczący problem stanowi import pojazdów, w szczególności, że według autorów raportu, średni wiek dla pojazdów o DMC do 3,5 tony, w okresie ostatnich 20 lat wynosi 10 lat. W styczniu 2020 roku padł kolejny rekord jeżeli chodzi o import używanych samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony. Według informacji podanych przez IBRM Samar liczba ta wyniosła 81 843 auta i jest o 8,9 proc. większa niż rok wcześniej.

CZYTAJ TAKŻE: Najszybciej i najwolniej sprzedające się auta używane w Polsce

Średni wiek importowanych samochodów wynosi obecnie 11 lat i 7 miesięcy, o ok. 1 miesiąc więcej niż w styczniu 2019 roku. Najpopularniejszym rocznikiem produkcji jest 2008 (6 755 sztuk). W styczniu import aut wyposażonych w silniki Diesla wyniósł 43,8 proc. Jest to niecodzienna sytuacja, gdyż taki rezultat ostatnio osiągnięto w marcu 2016 roku. Większość samochodów z wysokoprężnymi silnikami sprowadzono z Niemiec, Francji i Belgii.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Istniejący odcinek S14 w okolicach węzła Pabianice

Budowa dróg: Drugie wejście chińskiego smoka

Po kompromitacji Covecu na budowie autostrady A2 kolejna firma z Chin chce budować nam ...

Genewa 2019 | Seat el-Born: Hiszpański temperament prosto z gniazdka

Po Volkswagenie, Audi i Skodzie przyszła kolej na Seata. Marka wyciąga z kapelusza bardzo ...

WIDEO | Rodzina Volkswagen ID: Przyszłość jest bliżej niż myślisz

Volkswagen na targach we Frankfurcie pokazuje swoją wizję elektrycznej przyszłości motoryzacji. I – jak ...

Porsche Taycan: Roczna produkcja niemal wyprzedana

Status wstępnych zamówień na Porsche Taycana miał być utrzymywany w tajemnicy aż do światowej ...

Droga do oazy Liwa w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Problemem dla kierowców bywa nawiewanie piasku na drogi biegnące przez pustynię

Emiracka jazda

Wiecie, czym jest nuda? Ja już wiem. To wieczorna podróż z lotniska w Dubaju ...

Przekaż, o co ci chodzi, spojrzeniem, słowem, gestem…

Polecenia głosowe, gesty – wszystko to sprawia, że sterowanie różnymi funkcjami samochodu ma być ...