Będzie lepsze połączenie kolei z metrem w Warszawie. Nowy tunel i przystanek

Dodatkowy przystanek kolejowy powstanie w pobliżu stacji metra Ulrychów. Perony na Dworcu Gdańskim będą mieć nowe połączenie z metrem.

Publikacja: 06.05.2024 18:47

Będzie lepsze połączenie kolei z metrem w Warszawie. Nowy tunel i przystanek

Foto: Adobe Stock / MOZCO Mat Szymański

Nowe połączenie pociągów z metrem przy Dworcu Gdańskim i dodatkowy przystanek PKP w rejonie stacji metra Ulrychów – zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) ma w przyszłym roku zrealizować inwestycje ułatwiające podróżnym przesiadanie się pomiędzy tymi dwoma środkami transportu.

Inwestycje związane są z modernizacją kolejowej linii średnicowej. PLK zaplanowała budowę nowych peronów na stacji Jelonki, na tzw. dużej linii obwodowej pomiędzy Warszawą Gdańską a Warszawą Główną Towarową. Natomiast w pobliżu stacji metra Ulrychów ma powstać nowy przystanek.

Czytaj więcej

Spór o CPK rozkręca się. Czy projekt został zablokowany?

– Stanowiłby uzupełnienie sieci kolejowej w obrębie warszawskiego węzła kolejowego i kolejny dogodny punkt przesiadkowy. Efektem inwestycji będzie stworzenie alternatywnego ciągu komunikacyjnego od zachodu do centrum stolicy jeszcze przed modernizacją linii średnicowej — zapowiada Karol Jakubowski, rzecznik PLK.

Dlaczego dworzec Warszawa Gdańska wymaga przebudowy?

Spółka opracowuje teraz dokumentację niezbędną do przygotowania projektu. Ma go zrealizować w 2025 r. Jeszcze nie jest skonkretyzowana jego dokładna wartość: – Ostateczne koszty prac będą znane po opracowaniu szczegółowego projektu i wyłonieniu wykonawcy – dodaje Jakubowski.

Równie ważnym dla pasażerów udogodnieniem będzie budowa nowego przejścia podziemnego mającego odkorkować dworzec Warszawa Gdańska. M.in. ze względu na połączenie z metrem zatyka się on w godzinach szczytu, z powodu tłoku już kilkakrotnie dochodziło do niebezpiecznych sytuacji na peronach, źle skomunikowanych z budynkiem głównym i wyjściami w kierunku miasta. Problem ma rozwiązać blisko 100-metrowy tunel pod torami, szeroki na 10 metrów, który umożliwi pasażerom łatwiejsze dojście zarówno na perony, jak i do miejskiej komunikacji, w tym metra.

Czytaj więcej

Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV

Od strony Żoliborza wejście do tunelu zaplanowano z ul. Indrzejczyka, które będzie wyposażone w schody oraz windę. Po drugiej stronie stacji tunel zostanie połączony z dotychczasowym przejściem podziemnym prowadzącym do budynku dworca oraz metra. Schody tradycyjne oraz ruchome będą prowadzić na perony 2, 3 oraz 4.

Linia średnicowa ma za małą przepustowość

Na stacji Warszawa Gdańska powstanie dodatkowy peron nr 5, który pozwoli na rozłożenie potoków podróżnych i usprawni obsługę pasażerów oraz zwiększy przepustowość ruchu pociągów. Kolejne planowane rozwiązania, w postaci długich wiat na peronach mających lepiej chronić przed deszczem, a także nowego systemu informacji pasażerskiej wyposażonego w nowe wyświetlacze i nagłośnienie powinny poprawić komfort obsługi podróżnych.

Ułatwieniem dla osób niewidomych i niedowidzących będzie oznakowanie z systemem ścieżek dotykowych. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach zaplanowane zostało na drugą połowę 2025 roku, ale termin zakończenia wszystkich prac może się przedłużyć na przyszły rok.

Przebudowywana linia średnicowa obejmuje odcinek linii kolejowych pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, przebiegając częściowo tunelem średnicowym przez ścisłe centrum Warszawy. Jest podzielona na część dalekobieżną i podmiejską, a prowadzony jest po niej wyłącznie ruch pasażerski.

Obecnie jej zdolności przepustowe są za małe w godzinach szczytu, brakuje także oddzielenia ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na stacjach Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia. Pociągi jadą zbyt wolno, mają utrudnione manewrowanie, a przystanki, na których brakuje wystarczającej ilości peronów, niedostosowane są do potrzeb mieszkańców.

Nowe połączenie pociągów z metrem przy Dworcu Gdańskim i dodatkowy przystanek PKP w rejonie stacji metra Ulrychów – zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) ma w przyszłym roku zrealizować inwestycje ułatwiające podróżnym przesiadanie się pomiędzy tymi dwoma środkami transportu.

Inwestycje związane są z modernizacją kolejowej linii średnicowej. PLK zaplanowała budowę nowych peronów na stacji Jelonki, na tzw. dużej linii obwodowej pomiędzy Warszawą Gdańską a Warszawą Główną Towarową. Natomiast w pobliżu stacji metra Ulrychów ma powstać nowy przystanek.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tańszy przejazd koleją do Niemiec. PKP Intercity przygotowało specjalną ofertę na Euro 2024
Transport
Drugie podejście Gdyni do agroportu. Chętna KGS. Mamy też odpowiedź Viterry
Transport
Przewoźnicy liczą na ożywienie
Transport
Agroportów nie będzie. Utracona szansa na sukces Polski
Transport
Tomasz Szymczak, prezes lotniska Warszawa-Modlin: Modlin nie dał się zagłodzić