Wzrost cen składki za Autocasco znacznie niższy niż inflacja

O blisko 14 proc. zmniejszyła się w pierwszych czterech miesiącach 2022 r. liczba sprowadzanych do Polski używanych samochodów – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Za to zwiększyła się średnia ich wieku.

Publikacja: 20.05.2022 07:42

Wzrost cen składki za Autocasco znacznie niższy niż inflacja

Foto: AdobeStock

Prawie dwie trzecie (63,1 proc.) przywożonych z zagranicy samochodów ma więcej niż 10 lat, natomiast zaledwie 8 proc. jest tych, które nie przekroczyły jeszcze 4 lat. Dlatego większość kupujących używane samochody płaci wysokie składki za ubezpieczenie OC. Eksperci CUK Ubezpieczenia, którzy porównali stawki za polisy dla aut na rynku wtórnym podkreślają, że o ich wysokości decydują nie tylko czynniki związane z kierowcą, jego doświadczeniem, miejscem zamieszkania, czy historią szkód. – Równie ważna jest marka pojazdu, jego stan techniczny, rodzaj silnika oraz wiek. Dlatego statystycznie najwięcej za ubezpieczenie OC zapłacą właściciele aut, których wiek mieści się w przedziale 11 – 20 lat, a więc tych, które są obecnie najchętniej sprowadzane do kraju – mówi Karolina Ławicka z CUK Ubezpieczenia.

Obecnie średnia wieku przywożonego do kraju samochodu osobowego z drugiej ręki wynosi 12 lat i 6 miesięcy, przy czym dla samochodów z silnikiem benzynowym jest jeszcze wyższa i sięga 13 lat i 8 miesięcy. Z danych CUK wynika, że w kwietniu 2022 r. właściciele 12 letniego auta zapłacili za polisę OC średnio 520 zł, co jednak było kwotą o 4 proc. niższą niż rok wcześniej. W przypadku samochodu siedmioletniego stawka OC wyniosła średnio 533 zł, a dla czteroletniego - 537 zł. Ponad połowa używanych samochodów osobowych sprowadzanych do Polski pochodzi z Niemiec. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, najchętniej sprowadzanymi przez Polaków markami są w tym roku Volkswagen, Opel oraz Ford. Od stycznia zarejestrowano blisko 71 tys. aut tych marek, pochodzących z prywatnego importu.

Czytaj więcej

Auta zdrożały o 24 proc. Ceny samochodów rosną szybciej niż inflacja

Posiadacze używanych Fordów płacili w kwietniu najwyższą stawkę za OC. CUK podaje, że składka wyniosła w przypadku tej marki średnio 537 zł (559 zł rok wcześniej). Nieznacznie niższy okazał się koszt obowiązkowego ubezpieczenia volkswagenów - średnio 530 zł (-3,2 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem), a dla posiadaczy Opli średni koszt OC wyniósł ok. 518 zł (-3,5 proc.). W przypadku najchętniej sprowadzanego od początku 2022 roku modelu - Audi A4 - ubezpieczenie wyniosło 566 zł, w porównaniu do 582 zł w ubiegłym roku.

Ten spadek średniej ceny jest o tyle zaskakujący, że samochody na rynku wtórnym szybko drożeją – na przestrzeni roku może to być 20 proc., a nawet więcej. - Teoretycznie wzrost cen samochodów powinien przełożyć się na wyższe koszty ubezpieczeń, jednak na razie tak nie jest – podkreśla Ławicka. Także składki za Autocasco mogą okazać się znacznie niższe od inflacji. W ubiegłym miesiącu najwięcej za AC płacili właściciele używanych volkswagenów – średnio 805 zł. W przypadku posiadaczy fordów było to 775 zł, a w przypadku właścicieli opli - 659 zł. Dla tych ostatnich AC kosztuje tyle samo co przed rokiem, a dla pojazdów VW i Ford jest droższe odpowiednio o 4 i 4,6 proc. W tym porównaniu gorzej wypada najpopularniejszy sprowadzany model: jeśli statystycznie OC dla Audi A4 staniało, to AC podrożało o 13 proc. do średnio 1200 zł. Według CUK Ubezpieczenia, obecnie średni koszt polisy OC jest o 3 proc. niższy niż przed rokiem. Z kolei Autocasco podrożało z kolei o niespełna 3 proc. - Oznacza to, że wzrost cen na tym ryzyku jest niższy od poziomu inflacji. Stan ten nie będzie jednak trwał w nieskończoność i podwyżki cen staną się z czasem nieuniknione – podsumowuje Ławicka.

Czytaj więcej

Dużo droższe używane diesle, coraz mniejszy wybór
Ubezpieczenia
Ubezpieczyciele chcą zaoszczędzić przy likwidacji szkód. Naprawy przy użyciu używanych części
Materiał Promocyjny
Jak zabezpieczyć auto przed kradzieżą na walizkę?
Ubezpieczenia
Podwyżki cen OC. Będzie drożej nawet o 30 proc.
Ubezpieczenia
Darmowe ubezpieczenie OC przed wyborami
Ubezpieczenia
Kara za brak OC w 2024 roku wyniesie ponad 8000 zł
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?