Dlaczego Władimir Putin na Krymie pojechał Toyotą

Widok prezydenta Rosji, Władimira Putina za kierownicą samochodu jeżdżącego po Mariupolu to sensacja. A zaskoczeniem jest również to, jaką markę auta wybrał.

Publikacja: 19.03.2023 15:16

Dlaczego Władimir Putin na Krymie pojechał Toyotą

Foto: AFP

W ostatnią sobotę wsiadł do Toyoty Land Cruisera, a nie do Aurusa Senat, bądź Komendanta, które są przygotowane przez rosyjskich inżynierów właśnie dla niego. Teraz mnożą się spekulacje dlaczego to zrobił. Pierwsza z nich: że to nie był prezydent Rosji, tylko jego sobowtór. To skąd byłoby aż tylu ochroniarzy jadących i przed prezydenckim autem i za nim? Więc ten argument raczej odpada. Chociaż czy w ogóle były w Rosji opancerzone Land Cruisery? Mogły być zamawiana przez rosyjskich miliarderów.

Aurus Senat

Aurus Senat

mat. prasowe

Po drugie: dlaczego wybrał Toyotę, a nie Aurusa czyli markę, która powstała na jego polecenie i reklamował ją wszędzie. A od 2018 roku nie jeździł innymi autami? Putin zazwyczaj porusza się specjalną wersją Aurusa Senat, dłuższą i opancerzoną jak czołg. I tak jak, „bestia” prezydentów amerykańskich, tak i putinowski Aurus latał z nim wszędzie tam, gdzie akurat wybierał się prezydent. Mógł jeszcze wybrać podrobionego Rolls Royce, czyli Komendanta. Ale jak na razie nie było informacji, czy rosyjski Rolls powstał także w wersji opancerzonej. A po trzecie: może ze względu na działania wojenne nie było możliwości dostarczenia Aurusa, bądź Komendanta na Krym? Bo względy finansowe, że zbyt wiele by to kosztowało, w przypadku Rosji raczej odpadają. Więc jest jeszcze czwarty możliwy powód : to czysta prowokacja. Prezydent Rosji chciał pokazać, że mimo wycofania się zachodnich i azjatyckich producentów samochodów z Rosji, ich auta są w jak najlepszej kondycji i to takiej, że może nimi jechać nawet sam prezydent.

Czytaj więcej

Obajtek: Nazwa PKN Orlen nie przystaje do rzeczywistości. Zmiana jeszcze w tym roku

Toyota jako jedna z pierwszych zawiesiła produkcję aut w Rosji tuż po inwazji tego kraju na Ukrainę. Zamknęła fabrykę w Sankt Petersburgu już w marcu 2022, chociaż zachowała pracowników i utrzymywała zakład w gotowości do wznowienia produkcji, jeśli pozwolą na to okoliczności. W ciągu lata 2022 Japończycy jednak doszli do wniosku, że wojna szybko się nie skończy. „Po sześciu miesiącach nie byliśmy w stanie wznowić normalnej działalności i nic nie wskazuje na to, żebyśmy mogli wznowić działalność w przyszłości” – napisała firma w oświadczeniu 23 września. —Nie mamy planów sprzedaży firmy, wstrzymujemy także import nowych aut - mówił wtedy Hideaki Homma, rzecznik Toyoty w Rosji. Dodał, że sposób postępowania z pracownikami zostanie ustalony później. Toyota zobowiązała się do dalszego wspierania swojej sieci sprzedaży detalicznej w Rosji i świadczenia usług obecnym klientom. Zadbała również o sieć dilerów. Ostatecznie jednak w listopadzie 2022 Japończycy zwolnili w Sankt Petersburgu 1937 pracowników. Każdy z nich otrzymał odprawę w wysokości 12. miesięcznych zarobków, ubezpieczenie zdrowotne na rok, środki na szkolenia i rozwój osobisty na kwotę 50 tys. rubli. Dla Toyoty zamknięcie rosyjskiej fabryki oznaczało konieczność odpisania na straty 650 mln dolarów. Fabryka w Sankt Petersburgu produkowała rocznie 100 tys. aut. A w rynku rosyjskim przed inwazją miała udział w wysokości 4,2 proc.

Aurus Komendant

Aurus Komendant

mat. prasowe

Czytaj więcej

Aurus Komendant: Luksusowy SUV z Rosji. Miał być konkurencją dla Rolls-Royce'a

W ostatnią sobotę wsiadł do Toyoty Land Cruisera, a nie do Aurusa Senat, bądź Komendanta, które są przygotowane przez rosyjskich inżynierów właśnie dla niego. Teraz mnożą się spekulacje dlaczego to zrobił. Pierwsza z nich: że to nie był prezydent Rosji, tylko jego sobowtór. To skąd byłoby aż tylu ochroniarzy jadących i przed prezydenckim autem i za nim? Więc ten argument raczej odpada. Chociaż czy w ogóle były w Rosji opancerzone Land Cruisery? Mogły być zamawiana przez rosyjskich miliarderów.

Pozostało 85% artykułu
Tu i Teraz
Przejazd autostradą A4 będzie darmowy. Umowa z zarządcą nie będzie przedłużona
Tu i Teraz
Mercedes-AMG zmienia zdanie. Nowy silnik V8 zamiast czterocylindrowego PHEV
Tu i Teraz
Volkswagen wraca do korzeni. Powrót dobrze znanych symboli
Tu i Teraz
94-letni Sobiesław Zasada wyruszył "Maluchem" do Monte Cassino
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy
Tu i Teraz
Po podwyżce opłat za przejazd autostradą A4 Stalexport ma imponujące zyski
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?