NASA i Goodyear chcą wrócić na Księżyc. Misja planowana na rok 2025

Amerykańska firma Goodyear dołączyła do projektu koncernu zbrojeniowego Lockheed Martin i stworzyła opony, które mogą poruszać się w ekstremalnych temperaturach i terenie pokrytym kraterami, przy jednej szóstej grawitacji ziemskiej.

Publikacja: 28.07.2022 12:33

NASA i Goodyear chcą wrócić na Księżyc. Misja planowana na rok 2025

Foto: mat. prasowe

Opony Goodyear nie po raz pierwszy mają styczność z podłożem księżyca. Przed laty firma Goodyear Tire & Rubber Company dostarczała podstawowe produkty niezbędne dla programu Apollo prowadzonego przez NASA, w tym dla misji Apollo 11, która 53 lata temu wylądowała na Księżycu. Teraz firma zamierza kontynuować tę tradycję, koncentrując się na oponach, poprzez dołączenie do Lockheed Martin i wspólne prowadzenie prac nad pojazdem poruszającym się po Księżycu. Od czasu programu Apollo, współpracując z NASA, Goodyear kontynuował innowacje w celu opracowania projektu opon do pojazdu księżycowego. Teraz łącząc siły, zespoły firm zamierzają uruchomić na księżycu pojazd użytkowy o przedłużonym okresie eksploatacji. Goodyear ma wnieść swoje doświadczenie w dziedzinie opon, które mają kluczowe znaczenie dla misji i pokonywania powierzchni Księżyca.

- Program Artemis NASA, którego celem jest umożliwienie życia i pracy na Księżycu, ma wyraźne zapotrzebowanie na transport księżycowy kierowany przez astronautów albo obsługiwany autonomicznie, bez załogi. Rozwijamy pojazd księżycowy nowej generacji dla NASA, a także dla firm komercyjnych, a nawet innych agencji kosmicznych, które wesprą eksplorację naukową i prowadzoną przez ludzi. Takie podejście jest wyrazem odpowiedzi na pragnienie NASA, aby przemysł przejął inicjatywę poprzez działania komercyjne, za sprawą których agencja stanie się jednym z wielu klientów branży - powiedział Kirk Shireman, wiceprezes pionu projektów księżycowych w firmie Lockheed Martin.

Czytaj więcej

Opony do zadań bardzo specjalnych

Goodyear czerpie z zaawansowanych technologii opon bezpowietrznych, które są używane na Ziemi w mikromobilności, autonomicznych i pasażerskich pojazdach, aby rozwijać księżycową mobilność zdolną wytrzymać trudne warunki panujące na Księżycu. - Wszystko, czego nauczymy się tworząc opony dla tego niezwykle trudnego środowiska pracy na Księżycu, pomoże nam stworzyć lepsze opony bez powietrza na Ziemi. Przyczyni się to do osiągnięcia naszego celu, jakim jest umożliwienie mobilności bez względu na to, gdzie ma ona miejsce. Czujemy się zaszczyceni uczestnicząc w tym historycznym przedsięwzięciu z tak prestiżową firmą, która wie, jak dokonywać gigantycznych skoków w dziedzinie eksploracji i mobilności - powiedział Chris Helsel, wiceprezes Goodyear ds. operacji globalnych i dyrektor ds. technologii.

Księżycowe łaziki Apollo zostały zbudowane z myślą o zaledwie kilkudniowych wyprawach w promieniu kilku kilometrów od miejsca lądowania. Przyszłe misje będą musiały przemierzać trudny teren na znacznie dłuższych dystansach, działając w bardziej skrajnych temperaturach. Trzeba będzie opracować nowe opony, które będą mogły przetrwać lata i skrajnie różne temperatury – w kosmiczną noc temperatura spada poniżej -155 stopni Celsjusza, a w dzień wynosi ponad plus 121 stopni Celsjusza. Koordynatorem rozwijającego się zespołu jest firma Lockheed Martin, która wykorzystuje ponad 50-letnią historię współpracy z NASA nad załogowymi i bezzałogowymi statkami kosmicznymi w głębokiej przestrzeni kosmicznej, takimi jak należący do NASA statek kosmiczny klasy eksploracyjnej Orion dla projektu Artemis oraz liczne planetarne statki kosmiczne latające na Marsa. Firma będzie również zarządzać rozwojem komercyjnych operacji biznesowych programu oraz współpracą z NASA i innymi globalnymi agencjami kosmicznymi. Lockheed Martin pomógł również NASA w zbadaniu wszystkich planet naszego układu słonecznego i nadal rozwija nowe technologie dla przyszłych misji kosmicznych.

Czytaj więcej

Opony bezpowietrzne to przyszłość. Bezobsługowe i idealne do pojazdów autonomicznych

Kolejnym członkiem zespołu jest kanadyjska firma MDA, która ogłosiła niedawno, że jej komercyjna technologia ramion robotycznych zostanie użyta w księżycowych pojazdach mobilnych przeznaczonych dla ludzi. Ramię będzie stanowiło cenne wsparcie dla astronautów, jak również umożliwi większą funkcjonalność łazika podczas całkowicie autonomicznych misji. Firmy spodziewają się umieścić swój pierwszy pojazd na powierzchni Księżyca, aby wesprzeć historyczną misję NASA lądowania na srebrnym globie, w której wezmą udział pierwsza kobieta i pierwsza osoba o innym kolorze skóry niż biały. Misja została zaplanowana na 2025 rok.

Opony Goodyear nie po raz pierwszy mają styczność z podłożem księżyca. Przed laty firma Goodyear Tire & Rubber Company dostarczała podstawowe produkty niezbędne dla programu Apollo prowadzonego przez NASA, w tym dla misji Apollo 11, która 53 lata temu wylądowała na Księżycu. Teraz firma zamierza kontynuować tę tradycję, koncentrując się na oponach, poprzez dołączenie do Lockheed Martin i wspólne prowadzenie prac nad pojazdem poruszającym się po Księżycu. Od czasu programu Apollo, współpracując z NASA, Goodyear kontynuował innowacje w celu opracowania projektu opon do pojazdu księżycowego. Teraz łącząc siły, zespoły firm zamierzają uruchomić na księżycu pojazd użytkowy o przedłużonym okresie eksploatacji. Goodyear ma wnieść swoje doświadczenie w dziedzinie opon, które mają kluczowe znaczenie dla misji i pokonywania powierzchni Księżyca.

Pozostało 81% artykułu
Tu i Teraz
Mercedes ma swój nowy znaczek pocztowy z okazji 175. urodzin Berthy Benz
Tu i Teraz
Powstaje kolejny most na Wiśle. Przeprawa gotowa będzie do końca 2024 r.
Tu i Teraz
Porażka motoryzacyjnej marki z USA. Wstrzymana produkcja, zwolnienia, pozwy dostawców
Tu i Teraz
To ma być najbardziej malownicza trasa w Polsce. Budowa pochłonie miliard złotych
Tu i Teraz
Protest rolników w Warszawie. Blokady dróg nie tylko w stolicy