Carla Wentzel, prezeska VW Group Polska: Zalet elektromobilności jest bardzo wiele

Nie zamierzamy brać udziału w pogoni za udziałem w rynku, to nie jest naszym priorytetem – podkreśla Carla Wentzel, prezeska Volkswagen Group Polska.

Publikacja: 08.05.2024 07:17

Carla Wentzel, prezeska Volkswagen Group Polska:

Carla Wentzel, prezeska Volkswagen Group Polska:

Foto: mat. prasowe

Jako nowa szefowa Grupy Volkswagen w Polsce ma Pani za sobą swoje 100 pierwszych dni pracy. Pracowała Pani na wielu rynkach, a ostatnie pięć lat spędziła w Irlandii. Co zapowiada Carla Wentzel?

Wiele premier w tym roku. I to z różnymi rodzajami napędu, także z silnikami diesla. — W tym roku zaprezentujemy 30 nowych modeli, praktycznie w każdym segmencie. Wśród nich auta z silnikami spalinowymi, kolejna generacja hybryd plug-in i oczywiście auta w pełni elektryczne. Będziemy skupiać się na konsumentach, bo rynek niesłychanie szybko się zmienia, zwłaszcza jeśli chodzi o elektromobilność. Zmiana, którą obserwujemy wymaga przygotowania, to wspólne zadanie biznesu, polityków, władz lokalnych i konsumentów. Jednak to branża motoryzacyjna musi być katalizatorem zmian.

Co zastała Pani w Polsce?

Profesjonalną, wykształconą grupę ludzi oraz rynek SUV i floty. Co ją zaskoczyło? Przede wszystkim ogromna liczba ciężarówek. Polska zaskoczyła mnie także cyfryzacją, rozwiniętymi technologiami i szerokim ich zastosowaniem. W wielu przypadkach zniknął papier. Na przykład prowadząc samochód nie potrzeba mieć przy sobie dokumentów, kierowca może być zidentyfikowany w systemie, w którym zawarte są informacje o samochodzie i ubezpieczeniu. Jednocześnie jednak, mimo korzystania z internetu, elektronicznych podpisów, przelewów, w przypadku zakupu samochodu, mimo wszystko Polak lubi na końcu udać się do dilera. Dilerzy pozostaną ważnym ogniwem w procesie sprzedaży, chociaż być może ich rola ostatecznie się zmieni. Ich wiedza produktowa jest ogromna, są także odpowiedzialni za bezpośredni kontakt z konsumentem, który jest dla nas w centrum uwagi.

Jak napędzić elektromobilność?

Różne kraje rozwijają elektromobilność w różnym tempie. Nie ma jednego, szybkiego rozwiązania. Dlatego nasza oferta odpowiada na potrzeby wszystkich klientów. W naszych salonach znajdą oni samochody z dynamicznymi, oszczędnymi silnikami spalinowymi czy też wchodzącą właśnie na rynek nową generację hybryd plug-in. Jednak nie mamy wątpliwości, że to właśnie auta elektryczne są przyszłością motoryzacji.

Jak zamierza Pani położyć nacisk na e-mobilność?

Trzeba zacząć od edukowania i udostępniać auta elektryczne, żeby potencjalni nabywcy zrozumieli na czym polega elektromobilność. Niemal wszyscy mają jakąś opinię na temat elektromobilności, ale z pewnością nie wszyscy mają w tym zakresie wiedzę. A zalet płynących z elektromobilności jest wiele, doświadczyłam ich choćby jadąc na dzisiejsze spotkanie z Poznania do Warszawy naszym nowym Volkswagenem ID7. To była perfekcyjna podróż. Bardzo komfortowa, płynna, auto świetnie się sprawdziło. Jadąc z maksymalną dozwoloną w Polsce prędkością 140 km/h, nie było potrzeby uzupełnienia energii po drodze. Przed wyjazdem auto naładowane było w firmie, gdzie mamy do dyspozycji 50 ładowarek, do hotelu w Warszawie dojechaliśmy mając jeszcze 16 proc. zapasu energii. W hotelu dostępne są ładowarki Porsche Destination Charger, dzięki czemu bezpłatnie uzupełniliśmy energię przez noc. Finalnie koszt tej konkretnej podróży Poznań-Warszawa-Poznań, był kilkukrotnie niższy w porównaniu z autem spalinowym. Jeśli wyruszamy w podróż samochodem elektrycznym musimy mieć gwarancję, że po drodze nie będzie problemu z ładowaniem. Z tego, co się orientuję zmiany idą w dobrym kierunku, w najbliższym czasie wiele środków zostanie zainwestowanych właśnie w infrastrukturę. Dostęp do ładowarki nie może być związany ze stresem Inny problem związany z elektromobilnością, to dostęp do czystej energii. W tym obszarze zmiany także postępują. Spada uzależnienie od węgla i rosną inwestycje w produkcję energii ze źródeł odnawialnych. Czyli Polska jest na najlepszej drodze do czystej, zielonej, zeroemisyjnej energii.

Carla Wentzel, prezeska Volkswagen Group Polska:

Carla Wentzel, prezeska Volkswagen Group Polska:

mat. prasowe

Czy elektromobilność powinny wspierać subsydia?

Pozwalają na obniżenie bariery dostępu. Biorą na siebie część ryzyka związanego z zakupem auta, dotyczą nie tylko jego ceny, ale i miesięcznych kosztów utrzymania. W tym przypadku wraz z Volkswagen Financial Services oferujemy innowacyjne finansowanie. Tak aby ryzyko związane z nowym produktem dla konsumenta nie było tak wysokie. Rozwiązaniem jest długoterminowy wynajem z ustaloną miesięcznie ratą. To ewolucja, którą widzę w przyszłości. Inną charakterystyką polskiego rynku jest jego struktura. 70 proc. sprzedaży aut osobowych, to flota. W przypadku e-aut udział floty rośnie do 84 proc. Niemal 65 proc. naszych aut jest sprzedawanych w 20 największych polskich miastach, czyli elektromobilność jest związana z flotami i z dużymi miastami. Wiadomo również, że wiele osób korzystających z aut korporacyjnych mieszka w budynkach wielorodzinnych, te osoby potrzebują publicznych ładowarek w mieście. Nadal istnieje przekonanie, że w takim przypadku nie ma jeszcze łatwego dostępu do infrastruktury ładowania. Inaczej jest w przypadku budynku jednorodzinnego, gdzie parkuje się samochód i po prostu podłącza kabel. Polski rynek jest również niesłychanie wrażliwy cenowo, rokrocznie wjeżdża tutaj fala używanych aut z zachodu, a średnia wieku auta w Polsce, to ok 15 lat. W tej sytuacji widzę doskonałą okazję do oferowania używanych pojazdów z gwarancją, które na przykład będą dobrym wyborem dla osób, które kupują swoje pierwsze auto. Wdrożyliśmy właśnie w program nazwany „Certyfikowane Używane”. Ważne, aby klienci mieli od samego początku świetne doświadczenie związane z marką, obsługę na najwyższym poziomie, niezależnie od tego czy kupują auto używane czy nowe. Segment rynku aut używanych zamierzamy dalej zdecydowanie rozwijać. Tutaj także istotna jest odpowiednia usługa finansowa. Bo ważna jest nie tylko cena samochodu, ale i miesięczny koszt w domowym budżecie.

Czy pojawią się tańsze auta elektryczne?

Chcemy także wprowadzić na rynek samochody elektryczne w cenach bardziej przystępnych, na poziomie poniżej 25 tys. euro, a w drugiej części dekady być może nawet na poziomie 20 tys. euro. Musimy obniżyć ceny i sprawić, żeby elektromobilność stała się szeroko dostępna oznaczać, że stają się one coraz mniej dostępne dla konsumentów. Z jednej strony mamy wzrost cen surowców, czy zerwane łańcuchy dostaw półprzewodników, z którymi się mierzyliśmy. To przełożyło się na ceny aut. Ale z drugiej mamy wzrost wynagrodzeń i zmienne decyzje konsumentów, którzy wybierając coraz częściej auta z segmentu premium. Rynek premium jest w Polsce bardzo silny. Z danych statystycznych wynika, że Polak na zakup nowego samochodu musi poświęcić średnio 31 pensji, jest to właściwie tyle samo, ile w 2018 r.

Czy ma Pani pomysł na pokonanie Toyoty na polskim rynku?

To samo pytanie zadałam naszemu zespołowi tuż po przyjeździe do Polski. Bez wątpienia Toyota ma dobrze rozwiniętą sieć dealerską i szeroką ofertę aut hybrydowych. Zawsze bardzo serio traktowaliśmy japońską konkurencję. Tak samo traktujemy marki z Korei. Wystarczy spojrzeć na wielką ewolucję, jaką mają za sobą Hyundai i Kia i ich ogromną penetrację rynków flotowych. Nie ukrywam, że mamy tutaj pewną pracę do wykonania. Tutaj trzeba się wykazać cierpliwością, bo kontrakty flotowe podpisywane są najczęściej na trzy lata. — Nie zamierzamy jednak brać udziału w pogoni za udziałem w rynku, to nie jest nasz priorytet. Jesteśmy za rozwojem długoterminowym, odpowiedzialnym społecznie.

Czytaj więcej

Sun Yong Hwang, Prezes Hyundai Motor Poland: Polski rynek nie urośnie

Jako nowa szefowa Grupy Volkswagen w Polsce ma Pani za sobą swoje 100 pierwszych dni pracy. Pracowała Pani na wielu rynkach, a ostatnie pięć lat spędziła w Irlandii. Co zapowiada Carla Wentzel?

Wiele premier w tym roku. I to z różnymi rodzajami napędu, także z silnikami diesla. — W tym roku zaprezentujemy 30 nowych modeli, praktycznie w każdym segmencie. Wśród nich auta z silnikami spalinowymi, kolejna generacja hybryd plug-in i oczywiście auta w pełni elektryczne. Będziemy skupiać się na konsumentach, bo rynek niesłychanie szybko się zmienia, zwłaszcza jeśli chodzi o elektromobilność. Zmiana, którą obserwujemy wymaga przygotowania, to wspólne zadanie biznesu, polityków, władz lokalnych i konsumentów. Jednak to branża motoryzacyjna musi być katalizatorem zmian.

Pozostało 90% artykułu
Rozmowa MOTO.RP.PL
Maciej Hochman, CEO Mazda Motor Poland: Diesel jest tym, co dziś nas bardzo wyróżnia
Rozmowa MOTO.RP.PL
Alexander Vlaskamp, dyr. gen. MAN Truck&Bus: W 2040 r. większość transportu drogowego będzie elektryczna
Rozmowa MOTO.RP.PL
Marcin Kwoka, Head of Market Operations MBC Poland: Z definicji Mercedes nie walczy ceną
Rozmowa MOTO.RP.PL
Piotr Łakomy, dyr. marki Volkswagen Samochody Dostawcze: Segment C/D będzie segmentem Craftera
Rozmowa MOTO.RP.PL
Emil Lisowski, CEO Marathon International: W tej chwili wszystko jest trudne