Mija dziesięć lat od debiutu producenta samochodów elektrycznych na Nasdaqu. W tym czasie stopa zwrotu z inwestycji w akcje Tesli wyniosła 4125 proc., i jest o wiele wyższa niż innych spółek technologicznych.

Dokładnie 29 czerwca 2010 r. był debiut Tesli na rynku Nasdaq. Przedział cenowy, w którym oferowano akcje, wynosił 14-16 USD. Z powodu dużego popytu ostateczna cena wyniosła 17 USD, a wartość pierwszej oferty publicznej sięgnęła 226 mln USD. Już pierwszego dnia akcje Tesli zdrożały o 41 proc. i zamknęły się na poziomie 23,89 USD. Oznacza to, że od zamknięcia w pierwszym dniu notowań walory spółki zdrożały o 4125 proc. Dla porównania przez ostatnie dziesięć lat notowania Netflixa wzrosły o około 2500 proc., Amazona o 2200 proc., a Apple’a o blisko 1000 proc. Z kolei akcje koncernów samochodowych takich jak General Motors czy Ford przez ostatnią dekadę przyniosły ujemną stopę zwrotu.

CZYTAJ TAKŻE: Tesla oddaje się w ręce hakerom

Ostatnie dziesięć lat było jednak dla akcjonariuszy Tesli prawdziwym rollercoastem. Były ogromne zwyżki, ale również spadki notowań wywołane zachowaniem Elona Muska, prezesa spółki. Przykładem jest sierpień 2018 r., kiedy w miesiąc akcje Tesli staniały o 30 proc. Iskrą zapalną była wypowiedź prezesa na Twitterze. 7 sierpnia 2018 r. Musk oświadczył, że rozważa wycofanie Tesli z rynku publicznego i ma już na to zabezpieczone finansowanie. Środki miały pochodzić od saudyjskiego rządowego funduszu majątkowego. Amerykańska Komisja Papierów Wartościowych i Giełd oskarżyła później Elona Muska o wprowadzenie w błąd opinii publicznej i prezes oraz Tesla musieli zapłacić po 20 mln USD kary.

Kontrowersyjne zachowanie Muska nie powstrzymało jednak długofalowego wzrostu notowań Tesli, które w tym roku przebiły poziom 1000 USD. Dzięki temu Tesla jest obecnie najdroższym producentem aut na świecie, z kapitalizacją rzędu 187 mld USD. Od momentu wejścia na giełdę Tesla nigdy nie osiągnęła rentowności w pełnym roku obrotowym. Przez dziesięć lat spółka wypracowała zysk zaledwie w siedmiu kwartałach. Pierwszym okresem „nad kreską” był pierwszy kwartał 2013 r. Zyskowne były także wszystkie trzy ostatnie kwartały, włącznie z I kwartałem br. To bardzo dobra informacja dla Elona Muska, który stara się, aby jego spółka weszła w skład indeksu S&P 500. Jednym z wymogów jest uzyskanie rentowności przez co najmniej cztery kwartały z rzędu. Kluczowy będzie zatem raport za II kwartał, który spółka opublikuje w przyszłym miesiącu.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż pojazdów elektrycznych w Europie. Tesla nr 1

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Alpine: Zawsze piękne, zawsze szybkie

Jedną z atrakcji tegorocznego MotoClassic Wrocław 2018 będzie Pierwszy Międzynarodowy Zlot Alpine. Pojawią się ...

Progi zwalniające do likwidacji. Jest interpelacja

Józef Lassota, poseł Platformy Obywatelskiej proponuje pozbyć się progów zwalniających i zastąpić je innymi, ...

Bruksela Motor Show 2020: Jak uratować salon samochodowy

To nie jest dobry czas dla salonów samochodowych. Nieważne czy Frankfurt, Genewa lub Tokio ...

Rynek się umacnia, lider jednak słabnie

Mazda, Fiat i Toyota okazały się liderami listopadowych wzrostów sprzedaży na polskim rynku samochodów ...

Poznań Motor Show 2019: Cały dzień wśród samochodów

Wystartowała największa impreza motoryzacyjna w Polsce. Od dzisiaj w Poznaniu można podziwiać ponad 1000 ...

Mercedes Klasy X: Koniec produkcji już po trzech latach

Koniec produkcji Mercedesa Klasy X. Pickup został wprowadzony na rynek w 2017 roku. Dawno ...