Jeszcze dekadę temu, zaawansowana elektronika i najnowsze systemy bezpieczeństwa trafiały jedynie do przedstawicieli gatunku premium. Dziś to już przeszłość. Wyszukane rozwiązania znajdziecie w popularnych kompaktach.

Pierwsze półrocze w Polsce było bardzo dobre dla rynku motoryzacyjnego. Do klientów
trafiło ponad 273 tysiące samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 10,5 procenta
względem tego samego okresu w 2017. Pierwsze miejsce w zestawieniu modeli ponownie zajęła Skoda Octavia, królująca w rankingach od wielu lat. Kluczyki do kompaktowej auta z Czech odebrało 10 612 osób.

Skoda Octavia jest liderem sprzedaży na polskim rynku

Skąd ta popularność?

Pierwsza generacja Octavii pojawiła się na polskim rynku w 1996 roku. Auto na tle
konkurentów wyróżniało się największym w klasie bagażnikiem, szeroką paletą jednostek
napędowych, niezłym wyposażeniem i rozsądnie skalkulowaną ceną. Za bazową
konfigurację z wolnossącym 1.4 MPI trzeba było wówczas zapłacić niecałe 40 tysięcy
złotych. Poza kwotą na fakturze, kompaktowa Skoda wciąż garściami czerpie wzorce z
pierwowzoru. Mamy więc znów potężny kufer, wiele silników do wyboru i zdecydowanie nowocześniejsze rozwiązania. Klient ma do wyboru trzy wersje nadwoziowe (liftback, kombi i Scout), a także wzmocnioną odmianę RS występującą z dwulitrowym silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. Do tego dochodzi szeroka możliwość personalizacji obejmująca dziesiątki połączeń kolorystycznych oraz wyposażeniowych.

Olbrzymi bagażnik w Octavi ma pojemność od 590 l do maksymalnie 1580 litrów.

Najtańszą wersję wyceniono na 67 100 złotych (aktualna promocja). W tej cenie
otrzymujemy doładowany silnik 1.0 TSI o mocy 85 koni mechanicznych. Połączono go z manualną, 5-stopniową przekładnią i napędem na przednią oś. Niemniej, to zaledwie
jedna z 10 dostępnych jednostek napędowych. W katalogu występuje też odmiana z
napędem na obie osie, 6 lub 7-biegowym, dwusprzęgłowym automatem DSG, a także
wariant zasilany gazem ziemnym. Dopłata do kombi wynosi niecałe 5 tysięcy złotych.

Model kombi wymaga dopłaty 5000 zł.

ZOBACZ TAKŻE: Elektronika na straży bezpieczeństwa i komfortu

Bogate wyposażenie już w standardzie

Czasy, gdy na rynek trafiały „golasy”, minęły bezpowrotnie. Bazowa konfiguracja Active
gwarantuje manualną klimatyzację regulowaną w jednej strefie, radioodtwarzacz z 6,5-
calowym ekranem dotykowym, elektryczne szyby i lusterka wraz podgrzewaniem,
centralny zamek z pilotem w kluczyku, komputer pokładowy, LED-owe światła do jazdy
dziennej, a także hamulec antykolizyjny, poduszkę kolanową kierowcy oraz kurtyny
powietrzne. Bardziej wymagający klienci mogą na kilka godzin zatopić się w katalogu
producenta i dowolnie personalizować auto.

LED-owe światła do jazdy dziennej to wyposażenie standardowe Skody Octavi.

Na liście opcji znajdziemy wiele ciekawych gadżetów elektronicznych. Jako jeden z nielicznych kompaktów, do kombi można domówić elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika (1500 zł). Ponadto, zdecydowanie warty grzechy jest też panoramiczne okno dachowe z otwieraną przednią częścią (4000 zł), wydajne audio o mocy 570W sygnowane przez firmę Canton (2000 zł), przednie fotele sterowane elektrycznie wyposażone w podgrzewanie i trzystopniową pamięć ustawień (3800 zł) oraz system ogrzewania postojowego ze zdalnym sterowaniem – 4000 złotych.

Zaawansowany system multimedialny

W Octavii pojawił się zaawansowany zestaw multimedialny. Już system Bolero z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym oferuje wiele, jednak do Columbus stanowi prawdziwy elektroniczny kombajn. W wersji Clever i Style dostępny jest za 5900 złotych i powinien być opcją obowiązkową dla gadżeciarzy. Łączy się z internetem, dzięki czemu w czasie bieżącym analizuje natężenie ruchu, co pozwala nawigacji sugerować najlepsze trasy. Ma 9,2-calowy ekran, który obsłużymy dotykowo. Współpracuje z wysokiej jakości kamerą cofania, zewnętrznymi nośnikami pamięci i może przenieść na swój wyświetlacz aplikacje z telefonu komórkowego. Komendy użytkownika wykonuje bez zwłoki, ma przejrzyste menu i wysoką rozdzielczość. Poza Volkswagenem Golfem, żaden z konkurentów w klasie kompaktowej nie oferuje równie zaawansowanego systemu.

System multimedialny obsługiwany jest na panelu środkowym.

To, co tworzy nastrój w nowoczesnych samochodach, to oświetlenie. Pakiet
Ambiente (600 zł) buduje atmosferę zarezerwowaną jeszcze dekadę temu dla pojazdów z
metką premium. W Octavii listwy LED-owe oświetlają przestrzeń wokół nóg w dwóch
rzędach. Dodatkowy panel diodowy biegnie przez tylne i przednie drzwi. Można również
zmieniać jego kolor i natężenie światła.

Wnętrze można wybrać również w jasnym kolorze.

Kolejny element stanowi odpowiedni dobór kolorystyki tapicerki. Mamy do wyboru jasne i ciemne poszycia. Podstawowe są wykonane z tkaniny. Za dopłatą, konstruktorzy przewidzieli alcantarę i skórę (3000 zł).

Systemy podnoszące komfort

Osoby spędzające sporo czasu w trasie, powinny zacząć konfigurację auta od adaptacyjnego tempomatu działającego do 160 km/h. Kosztuje 2600 złotych i występuje w pakiecie z systemem Front Assist. Pozwala utrzymywać stałą prędkość i odległość względem poprzedzającego pojazdu. W razie wykrycia przeszkody (innego auta lub pieszego), komputer w trybie awaryjnym uruchomi hamulce, po wcześniejszym wysłaniu dźwiękowego i graficznego ostrzeżenia. Kolejny element na liście stanowi zawieszenie adaptacyjne. Dynamic Chassis Control pojawił się w Octavii w drugiej połowie 2016 roku. Występuje w połączeniu z silnikami o mocy od 150 koni mechanicznych i kosztuje 4200 złotych. Dostępny jest w wersji Ambition, Clever i Style. Oferuje kierowcy wybór profilu jazdy dopasowujący parametry do indywidualnych preferencji. Po wciśnięciu Driving Mode Select, na centralnym ekranie pojawią się trzy tryby jazdy – Comfort, Normal, Sport i Individual. Każdy z nich inaczej ustawia układ napędowy, kierowniczy, dwusprzęgłową, opcjonalną skrzynię DSG i charakterystykę amortyzatorów. Co ważne, system można zamówić w nie tylko w klasycznej Octavii, lecz również w odmianie Scout i RS.

Skoda Octavia RS to najmocniejszy model w gamie.

W trybie komfortowym, zwiększa się siła wspomagania kierownicy, a układ jezdny lepiej tłumi wszelkie nierówności. Automatyczna skrzynia zmienia biegi przy niższych wartościach obrotowych, co odbija się na bardziej korzystnym zużyciu paliwa. Ten tryb docenią użytkownicy usportowionych odmian Octavii RS korzystających z rodzinnego samochodu na co dzień. Osadzone na 18, 19-calowych kołach auto staje się przyjazne i komfortowe podczas eksploatacji na nierównych nawierzchniach. Scout natomiast lepiej radzi sobie z terenowymi przeszkodami.

Najbardziej terenowa z Octavi – model Scout.

Po wybraniu modułu Sport, odmienia się oblicze Octavii. Wyostrza się reakcja na
operowanie gazem, zwiększa precyzja układu kierowniczego, a zawieszenie daje więcej
pewności na drodze. Auto staje się wyczuwalnie twardsze, co przekłada się na lepsze
zachowanie w zakrętach i podczas dynamicznych manewrów. Dodatkowo, minimalizują
się przechyły nadwozia, a droga hamowania nieznacznie skraca. Pozostaje jeszcze tryb Individual. Tutaj użytkownik sam może dobrać odpowiednie parametry poszczególnych podzespołów dopasowując je do własnych preferencji i warunków na drodze. Można więc ustawić skrzynię biegów i silnik w moduł Sport, a zawieszenie pozostawić w trybie komfortowym.

Dużo miejsca w środku to jeden z wielu atutów Skody Octavi.

Bezpieczeństwo

Systemów czuwających nad bezpieczeństwem znajdziemy w Skodzie kilkanaście. Warto
rozpocząć od wydajnego, w pełni LED-owego oświetlenia. Kosztuje 3600 złotych i zostało
wyposażone w funkcję automatycznego doświetlania zakrętów oraz włączania świateł drogowych. To dla miłośników podróży na kiepsko oświetlonych drogach.
Pedestrian Protection ma za zadanie w trybie ciągłym monitorować obszar przed
samochodem i zapobiegać kolizjom z pieszymi. System działa w zakresie miejskich
prędkości – od 10 do 60 km/h. Po wykryciu osoby, ostrzega grafiką na panelu wskaźników
i błyskawicznie uruchamia hamulce, by błyskawicznie zminimalizować szybkość, nie
czekając na reakcję kierowcy, która może przyjść za późno.

Radar schowany jest pod wlotem powietrza. Kamery za szybą, nad lusterkiem

Asystent pasa ruchu to jeden z bardziej zaawansowanych systemów będący również składnikiem autonomicznej jazdy (1800 zł). Zestaw czujników wykrywa linie ciągłe i przerywane. Po zbliżeniu się do linii oddzielających pasy ruchu lub pobocza, komputer
wykona delikatną korektę kierownicy, by przywrócić auto na właściwy tor jazdy. Temu
zjawisku towarzyszy wizualne ostrzeżenie i wyczuwalne wibracje na kole sterowym. Warto
go połączyć z monitoringiem martwego pola i Rear Trafic Alert – 3200 zł za cały pakiet.
Rear Trafic Alert wspomaga wyjazd z miejsca parkingowego tyłem. Za pomocą sygnałów
świetlnych i dźwiękowych ostrzega przed pojazdami nadjeżdżającymi z prawej lub lewej
strony. Dobrze sprawdza się w mieście, gdzie duże samochody ograniczają widoczność
podczas podstawowych manewrów. Octavia potrafi również rozpoznawać znaki drogowe oraz autonomicznie parkować prostopadle i równolegle tyłem. Trailer Assist ułatwi natomiast zajmowanie miejsca parkingowego z przyczepą.

ZOBACZ TAKŻE: DCC – zawieszenie adaptacyjne. Sport i komfort na co dzień

Oszczędzaj na pakietach

By zaoszczędzić, warto wybierać systemy bezpieczeństwa połączone w pakiety.
Oszczędności mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Mimo, że niektóre mogą pozornie
wydawać się niepotrzebne, wystarczy interwencja elektroniki podczas jednej
niebezpiecznej sytuacji drogowej, by całkowicie zmienić światopogląd. Ludzkie zdrowie jest bezcenne.

ZOBACZ TAKŻE: Skoda Kodiaq: Naszpikowana systemami bezpieczeństwa

Skoda Kodiaq

Materiał powstał przy współpracy Skoda Polska

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Główna siedziba FCA w Turynie

Wojna handlowa szkodzi FCA

Wyniki finansowe Fiat Chrysler Automobiles za II kwartał są gorsze niż oczekiwano. Ich prezentacja ...

Amerykanie mają, a my nie. Auta z USA, za którymi tęsknimy

W Ameryce wszystkiego jest więcej. Również modeli aut. Wybraliśmy kilka ciekawych propozycji samochodów, które ...

Rząd łagodzi ograniczenia opodatkowania i leasingu aut. Zmiany i tak zabolą

Będą niekorzystne dla przedsiębiorców zmiany w zasadach opodatkowania i leasingu samochodów osobowych. Wygląda na ...

Przemysł motoryzacyjny zainfekowany koronawirusem

Branża motoryzacyjna w Polsce zaczyna odczuwać skutki rozprzestrzeniającej się z Chin epidemii. - Polscy ...

Gorące premiery 2018 r. (od Alpine do Jeepa, czyli część pierwsza)

Miniony rok obfitował w wiele ważnych premier. Niektóre z nowości na razie mogliśmy oglądać ...

Trasa Łazienkowska nie była remontowana od 50 lat. Ruszył przetarg

Zarząd Dróg Miejskich Inwestycji Drogowych ogłosił przetarg na budowę nowych wiaduktów Trasy Łazienkowskiej. Przy ...