Elektronicznych układów znajdziecie w swoim aucie dziesiątki. Warto wiedzieć, za co są odpowiedzialne i w jaki sposób podwyższają komfort i bezpieczeństwo.

Pamiętacie motoryzację sprzed dwóch, trzech dekad? Wtedy oznaczenie ABS na tylnym zderzaku oznaczało ostrzeżenie dla innych kierowców o bardzo wydajnym systemie hamulcowym. Niegdyś kosmiczna technologia, dziś standard we wszystkich samochodach. To jednak dopiero początek. Stosowanie coraz bardziej zaawansowanych systemów bezpieczeństwa wymusza nie tylko troska o użytkownika, lecz również regulacje Komisji Europejskiej. Instytucja z siedzibą w Brukseli zapewniła klientom ABS i ESP w standardowym wyposażeniu wszystkich nowych modeli wprowadzanych na rynek. Pierwszy z systemów przeciwdziała blokowaniu kół podczas gwałtownego hamowania, przyczyniając się do znacznego skrócenia drogi zatrzymania pojazdu. Kilkanaście metrów może uratować komuś życie.

System ESP montowany jest we wszystkich modelach Skody.

ESP odpowiada za optymalizację toru jazdy. Jeśli zbyt szybko wejdziecie w zakręt, do akcji wkroczy elektronika połączona z układem hamowania. Przyhamuje odpowiednie koło, by samochód mógł podążać w kierunku wskazanym przez kierowcę. Rozwiązanie szczególnie przydatne na śliskich nawierzchniach.

Monitoring martwego pola

Coraz większą popularnością cieszy się system Blind Spot Detect. Nic dziwnego, bowiem wykrywa pojazdy znajdujące się w martwym punkcie i niewidoczne dla kierowcy. System informuje o samochodzie w pobliżu poprzez uruchomienie LED-owego symbolu w lusterku bocznym. Jeśli użytkownik uruchomi kierunkowskaz postanawiając przeprowadzić manewr wyprzedzania, kontrolka zacznie migać. Ta funkcja nazywana jest przez Skodę Rear Traffic Alert.

Tak działa system Blind Spot Detect.

Te rozwiązania znajdą się na liście dostępnych opcji dla odnowionego modelu Skoda Fabia. Dostępne są również dla modeli: Karoq, Kodiaq, Superb i Octavia.

Asystent pasa ruchu

Lane Assist to jeden z bardziej zaawansowanych systemów będący również składnikiem autonomicznej jazdy. Zestaw czujników wykrywa linie ciągłe i przerywane. Po zbliżeniu się do linii oddzielających pasy ruchu lub pobocza, bez użycia kierunkowskazu komputer wykona delikatną korektę kierownicy, by powrócić auto na właściwy tor jazdy. Temu zjawisku towarzyszy wizualne ostrzeżenie i wyczuwalne wibracje na kole sterowym. System w Skodach jest aktywny przy prędkościach powyżej 65 km/h.

W asystencie pasa ruchu zestaw czujników wykrywa linie ciągłe i przerywane utrzymując auto na swoim pasie.

Emergency Assistant

To jeden z najnowszych systemów obecnych między innymi na pokładzie Skody Octavii i Superb. Jego działanie opiera się na czujnikach monitorujących zachowanie kierowcy. W razie wykrycia braku reakcji na zmieniające się warunki na drodze (opuszczanie pasa ruchu, nie trzymanie odstępu względem poprzedzającego pojazdu, itp.), elektronika na ułamek sekundy wykona krótkie, kontrolowane hamujące szarpnięcie oraz wyśle wizualny i dźwiękowy sygnał ostrzegawczy. Jeśli to nic nie da, czynność zostanie powtórzona. W efekcie auto się zatrzyma i uruchomi światła awaryjne. System współpracuje z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów.

Hamulec multikolizyjny

Zdarza się, że podczas kolizji z innym pojazdem lub przeszkodą, kierowca w niekontrolowany sposób opuszcza pas ruchu stwarzając zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Hamulec multi-kolizyjny (ACS – After Crash System) ma temu przeciwdziałać poprzez awaryjne uruchomienie hamulców i zminimalizowanie kolejnych, opłakanych w skutkach zdarzeń drogowych.

Asystent cofania oraz Rear Traffic Alert

Nie zawsze podczas cofania możemy cieszyć się optymalną widocznością. W niekorzystnych warunkach atmosferycznych utrudnione jest także funkcjonowanie kamery cofania. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi asystent cofania aktywujący się przy prędkościach od 1,5 do 10 km/h. Po wykryciu ruchomej bądź statycznej przeszkody, automatycznie uruchomi hamulce, minimalizując ryzyko wystąpienia stłuczki. Uzupełnienie tego układu stanowi Rear Trafic Alert wspomagający wyjazd z miejsca parkingowego tyłem. Za pomocą sygnałów świetlnych i dźwiękowych ostrzega przed pojazdami nadjeżdżającymi z prawej lub lewej strony. System dostępny w modelach Octavia, Superb, Kodiaq i Karoq.

Ochrona pieszych

Pedestrian Protection ma za zadanie w trybie ciągłym monitorować obszar przed samochodem i zapobiegać kolizjom z pieszymi. System działa w zakresie miejskich prędkości – od 10 do 60 km/h. Po wykryciu osoby, ostrzega grafiką na panelu wskaźników i błyskawicznie uruchamia hamulce, by błyskawicznie zminimalizować szybkość, nie czekając na reakcję kierowcy, która może przyjść za późno.

Pedestrian Protection monitoruje obszar przed samochodem i zapobiegać kolizjom z pieszymi.

Asystent kolizji

Jeśli któryś z radarów wykryje możliwość wystąpienia kolizji, przygotuje kierowcę i pojazd w taki sposób, by zminimalizować ewentualne straty. Komputer dopnie pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera, całkowicie zamknie dach panoramiczny i domknie szyby pozostawiając 5-centymetrowy otwór.

Front Assist

System obserwacji otoczenia i aktywnego monitorowania odległości względem poprzedzających samochodów ma za zadanie minimalizować ryzyko występowania kolizji lub ewentualnych strat. Układ opiera się na dwóch głowicowych radarach montowanych w atrapie chłodnicy lub przednim zderzaku (w zależności od modelu). Jeden z nich odpowiada za przegląd bliskiego otoczenia, zaś drugi za kontrolę większej odległości. Według zapewnień inżynierów Skody, czujniki są w stanie obserwować do trzydziestu obiektów jednocześnie.

Podczas jazdy z prędkością od 5 do 34 km/h, system reaguje błyskawicznie. Po wykryciu przeszkody, wysyła do kierowcy ostrzeżenie poprzez czerwoną grafikę na wskaźnikach, sygnał dźwiękowy oraz uruchamia hamulce w trybie awaryjnym i włącza światła awaryjne, by ostrzec innych kierowców o zagrożeniu.

Czujniki Front Assist są w stanie obserwować do trzydziestu obiektów jednocześnie.

Front Assist działa do prędkości 205 km/h. Procedura jest podobna, jak w szybkościach miejskich. Po wykryciu przez czujniki możliwości wystąpienia kolizji z poprzedzającym pojazdem na autostradzie lub drodze ekspresowej, system zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego w układzie oraz zwiększa czułość hydraulicznego wspomagania awaryjnego wytracania prędkości. Tym samym, wykazuje gotowość do wdrożenia wcześniej opisanych kroków. Jeśli zagrożenie mija, ciśnienie w układzie wraca do pierwotnego stanu.

Zobacz również nową Skodę KODIAQ:

Materiał powstał przy współpracy Skoda Polska

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rosjanie zbudowali swoją wersję pickupa Tesli

Rosyjska firma o nazwie Garage 54 zbudowała wyjątkowy pojazd. To replika niedawno zaprezentowanego pickupa ...

Nissan x OPUS: Tydzień w plenerze z własnym prądem

Motoryzacje innowacje trafiają nie tylko pod maski samochodów. Przełomowe rozwiązania można spotkać także np. ...

Przyszłość to hybrydy napędzane wodorem i prądem

Co raz więcej firm stawia na nowy rodzaj hybrydy - połączenie napędu wodorowego z ...

Nowe rządy w Autosanie

Marek Opowicz nie jest już prezesem Autosanu. Na czele firmy wchodzącej obecnie w skład ...

Volvo XC90 T8 R-design: Wciąż najlepszy?

Gdy Szwedzi wypuszczali drugą generację XC90 napisałem, że to najlepszy duży SUV, jaki pojawił ...

Zmodernizowane BMW X1: Hybryda plug-in i dwa nowe diesle

BMW zmodernizowało model X1. Latem 2019 roku nowa wersja SUV-a trafi do salonów sprzedaży. ...