Wiek, wytarcie bieżnika czy widoczne uszkodzenia, to tylko najważniejsze, ale zdecydowanie nie wszystkie oznaki zużycia opony. Dowiedz się, ile lat można jeździć na tym samym komplecie i sprawdź, kiedy je wymienić.

  1. Głębokość bieżnika – kiedy wymienić opony?

Starty bieżnik to najbardziej oczywisty znak, że opony są nadmiernie wyeksploatowane. Minimalna głębokość wymagana przez polskie prawo wynosi 1,6 mm. Taka opona, w porównaniu do nowej, zapewnia jednak tylko 40% przyczepności na mokrej nawierzchni.

Żeby zabezpieczyć samochód przed aquaplaningiem i wpadnięciem w poślizg, warto więc wymienić opony wcześniej. Za umowną graniczną głębokość bieżnika należy przyjąć 3 mm dla ogumienia letniego i 4 mm dla zimowego.

  1. Zużyte opony – widoczne uszkodzenia

Wszelkie widoczne uszkodzenia mechaniczne, takie jak rozdarcia i przecięcia gumy czy też przebicia ściany bocznej lub bieżnika, wymagają konsultacji ze specjalistą-wulkanizatorem. To on powinien zadecydować, kiedy zużyta opona wymaga jedynie naprawy, a kiedy trzeba ją wymienić.

Taka konieczność występuje też przy separacji elementów, w tym odklejeniu bieżnika. Oponę należy zmienić na nową, jeśli ma odkryte lub zdeformowane drutówki – czyli część, na której montuje się gumę na feldze.

  1. Kiedy wymienić opony, gdy ich zewnętrza powierzchnia nie jest uszkodzona?

Opona może być zużyta i wymagać wymiany, nawet jeśli powierzchnia gumy na pierwszy rzut ona nie wygląda na uszkodzoną. Świadczą o tym na przykład wszelkie wybrzuszenia i deformacje na boku. Najczęściej oznaczają one pęknięcie nitek osnowy.

Innym przykładem zużycia opony jest tak zwane zużycie marmurkowate, do którego prowadzi najczęściej niedostateczne ciśnienie w kołach. Można je dostrzec w środku opony, czyli warstwie butylowej. Wyraźnie widoczne plamy i odparzenia, a także pęknięcia wewnętrznej fałdy warstwy to znak, że oponę należy wymienić. Takie uszkodzenie jest trudne do zdiagnozowania bez zdjęcia gumy z felgi, więc najczęściej jest wykrywane w trakcie okresowej wymiany.

  1. Ile lat mogą mieć opony, żeby jazda była bezpieczna?

Ile lat można jeździć na oponach, jeśli nie wykazują ewidentnych objawów zużycia? Większość spokojnie zapewnia okres eksploatacji do 5 lat – rzecz jasna przy sezonowych wymianach, odpowiednim przechowywaniu i konserwacji. Gumy starsze niż 5 lat przynajmniej raz w roku powinny być sprawdzone przez specjalistę, który doradzi, kiedy wymienić opony sparciałe ze starości.

Gdy ten czas już nadejdzie, warto poszukać opon u sprawdzonych sprzedawców. Najlepiej takich, którzy mają bardzo duży wybór różnych modeli wszystkich najważniejszych marek – co pozwoli łatwo porównać ceny (przykładem może być oferta sklepu eMAG: https://www.emag.pl/opony-felgi/sd).

  1. Jak sprawdzić, ile lat mają opony?

Do określenia wieku opony pomoc specjalisty nie jest jednak potrzebna. To ile lat ma, można sprawdzić samodzielnie. Wystarczy odczytać datę produkcji wytłoczoną na ogumieniu. Gdzie ona jest? To 4 ostatnie cyfry w ciągu znaków umieszczonych za skrótem DOT, który znajduje się na boku każdej opony. Pierwsze dwie cyfry to tydzień, a dwie ostatnie rok produkcji. Przykładowo, 2215 znaczy, że oponę wyprodukowano w 22 tygodniu,  czyli pod koniec maja – 2015 roku.

  1. Ile lat można jeździć na oponach, zanim zdecydowanie trzeba je wymienić?

W przeciwieństwie do głębokości bieżnika nie ma prawnych wytycznych, ile lat może maksymalnie mieć opona, zanim bezwzględnie trzeba ją wymienić. Struktura gumy nieuchronnie zmienia się z czasem, a sparciałe modele tracą pierwotne właściwości. Przyjęło się, że ogumienie starsze niż 10 lat jest zdecydowanie niebezpieczne i nie należy go używać. Nierzadko bywa jednak, że już 7-, 8-letnie opony są sparciałe i nie powinny być eksploatowane.