Miasta stawiają przed kierowcami i ich samochodami specyficzne wyzwania. Jazda w gęstym ruchu ulicznym, pozostawianie auta na ciasnych miejscach parkingowych, częste ruszanie i hamowanie, a do tego nieznośne korki – dla mieszkańców miast to codzienność. Co prawda w takich warunkach do celu dojedziemy nawet dużym vanem, ale to właśnie dobry miejski hatchback zyska największą przewagę. Małe auta miejskie świetnie sprawdzają się w jeździe po mieście. Przedstawimy samochody do miasta w cenie do 80 tysięcy złotych.

Co powinien zawierać dobry samochód miejski?

Dobry samochód miejski ma szereg istotnych cech. Zacznijmy od nadwozia – auto tego typu powinno mieć stosunkowo niewielkie rozmiary oraz budowę, która pozwoli łatwo określić kierowcy, gdzie dokładnie przebiegają zewnętrzne kontury auta. Wszystko po to, by samochodem było łatwiej zaparkować.

Kolejną i nie mniej istotną kwestią jest jednostka napędowa. Silnik samochodu do miasta powinien sprawnie reagować na wciśnięcie pedału gazu, co przyda się w czasie ruszania spod świateł czy włączania się do gęstego ruchu. Co więcej, jednostka powinna być również oszczędna i bezawaryjna. Dlatego ekonomiczne auta miejskie mają duże wzięcie na rynku. Przyda się także automatyczna skrzynia biegów, bowiem w mieście po drążek manualnej przekładni sięga się nad wyraz często. Zwrócimy uwagę również na promień skrętu samochodu – im mniejszy, tym łatwiej będzie nim manewrować.

A co z wnętrzem? Ono też ma znaczenie. Czasy, kiedy samochody miejskie były skazane na ubogie wyposażenie minęły. Dzisiaj system multimedialny z kolorowym ekranem dotykowym i łącznością Bluetooth, kierownica pozwalająca na sterowanie multimediami i wbudowanymi systemami, klimatyzacja czy podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka to podstawa w dobrym aucie miejskim. Nie mniej ważne są systemy bezpieczeństwa czynnego. W czasie jazdy po mieście nie raz trafiamy na niebezpieczne sytuacje, w których takie rozwiązania mogą uratować nas, a także innych użytkowników drogi.

Wnętrze dobrego samochodu miejskiego powinno mieć jeszcze jedną cechę – zapewniać dobrą widoczność, która w mieście jest niezwykle ważna. Ale niezależnie jak dobra by ona nie była, przydadzą się także dodatkowe rozwiązania wspomagające kierowcę, a więc czujniki parkowania oraz kamera cofania.

Jaki samochód miejski wybrać?

Samochody miejskie cieszą się wielką popularnością i są filarem oferty dla wielu producentów. Jest zatem w czym wybierać. Mianem samochodów do miasta określane są przede wszystkim modele reprezentujące dwa segmenty – A oraz B. Auta segmentu A zachęcają niewielkimi rozmiarami i niższą ceną. Modele klasy B są zaś pojemniejsze, otrzymują szerszy wachlarz jednostek napędowych, a także lepsze wyposażenie. W efekcie auta tego segmentu okazują się bardziej uniwersalne i to właśnie na nie warto zwrócić uwagę, szukając dobrego samochodu miejskiego do 80 tysięcy złotych.

W samochodach miejskich klasy B znajdziemy przeróżne silniki – od jednostek wolnossących po turbodoładowane, motory benzynowe i Diesla, a nawet spalinowo-elektryczny napęd hybrydowy. Zatem jaki silnik do miasta wybrać? Najlepiej zdecydować sie na jednostkę zasilaną benzyną. Diesle zachęcają niższym spalaniem, ale w mieście nie są najlepszym wyborem. Jednostki tego typu wolniej się nagrzewają, więc ciężko znoszą jazdę na krótkich dystansach i dużo lepiej sprawdzają się w trasie. Pozostaje więc silnik benzynowy, ale tutaj stajemy przed kolejnym dylematem – wolnossący czy turbodoładowany? Dodatkowa turbina pozwala wykrzesać z silnika więcej mocy, ale motor wolnossący jest prostszą konstrukcją, a przez to mniej narażoną na awarie. A w czasie miejskiej jazdy, obfitującej w częste ruszanie i zmiany prędkości układ napędowy mocno dostaje w kość.

Ale istnieje jeszcze jeden rodzaj napędu, który łączy w sobie zalety różnych silników – zużywa mniej paliwa niż najoszczędniejszy diesel, dzięki dodatkowemu silnikowi elektrycznemu jest dynamiczny od najniższych obrotów, a brak turbosprężarki czy dwumasowego koła zamachowego sprawia, że jest praktycznie bezawaryjny. Mowa o napędzie hybrydowym. Badania pokazują, że samochody hybrydowe w mieście przez ponad połowę czasu i dystansu jazdy korzystają wyłącznie z napędu elektrycznego. I nie wymagają ładowania z gniazdka. W efekcie auta hybrydowe okazują się wręcz idealnymi samochodami do miasta i królują pośród ekonomicznych aut miejskich.

Wybierając samochód miejski  do 80 tysięcy złotych zwróćmy również uwagę na jego wyposażenie. Mieszkańcy mniejszych, mniej zakorkowanych miast, którzy będą spędzać w takim aucie stosunkowo niewiele czasu i wykorzystywać go jedynie jako środek transportu, mogą zdecydować się na skromne wyposażenie. Ale producenci kuszą ciekawymi rozwiązaniami, które ułatwiają i umilają każdą podróż. Zresztą dobre auto miejskie sprawdzi się nawet w trasie, w której nowoczesny system multimedialny i automatyczna klimatyzacja okażą się bardzo przydatne.

Dobrze wyposażony samochód miejski jeszcze lepiej docenią mieszkańcy metropolii, którzy w godzinach szczytu nie raz utkną w aucie na dłużej. W większym mieście przydadzą się także czujniki parkowania oraz kamera cofania, o które w miejskim samochodzie do 80 tysięcy złotych nietrudno. A niezależnie od rozmiaru miasta bardzo ważnym elementem wyposażenia będą systemy bezpieczeństwa czynnego, które mogą uchronić zarówno przed małymi stłuczkami, jak i poważniejszymi wypadkami.

Ranking najpopularniejszych aut miejskich

Zestawienia przedstawiające najpopularniejsze auta miejskie są chętnie przeglądane przez Polaków poszukujących nowego samochodu. Auta tego typu zachęcają mniejszą ceną oraz niższym kosztami eksploatacji. Przedstawimy zatem 5 miejskich aut z segmentu B, które są warte uwagi.

Hyundai i20

W modelu i20 Hyundai postawił wyłącznie na silniki benzynowe. A są to jednostki 1.2 45 KM oraz 84 KM i 100-konny motor o pojemności 1 l. Ten ostatni silnik jako jedyny jest dostępny z automatyczną skrzynią biegów, a dokładnie dwusprzęgłową przekładnią o 7 przełożeniach.

W kwocie do 80 tysięcy złotych miejski samochodu Hyundaia jest dostępny z najmocniejszym silnikiem i automatem, a także najwyższym poziomem wyposażenia Premium. W takiej wersji standardem są tempomat, podgrzewana kierownica, klimatyzacja automatyczna, tylne czujniki parkowania, kamera cofania, system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym oraz obsługą standardów Apple Car Play i Android Auto. Miejskie auto może być wyposażone również w systemy bezpieczeństwa czynnego. Wymagają one jednak dokupienia dodatkowego pakietu NAVI + AEB za 3 300 zł. Po wyborze tej opcji cena samochody nadal utrzymuje się w założonych granicach.

Kia Rio

Rio to druga koreańska propozycja w segmencie miejskich samochodów. Auto również jest dostępne wyłącznie z benzynowymi silnikami – o pojemnościach 1,2, 1,4 oraz 1 l i mocach odpowiednio 84, 100 oraz 120 KM. Jednostki 1.4 oraz 1.0 są dostępne również z automatycznymi skrzyniami, w przypadku większej jest to 6-biegowy automat, a litrowy motor współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią o 7 przełożeniach.

W cenie do 80 tysięcy złotych miejski hatchback Kii może dysponować najmocniejszym silnikiem oraz dwusprzęgłową przekładnią i otrzymać najwyższy poziom wyposażenia GT Line. Tak skonfigurowane auto dysponuje m.in. systemem multimedialnym z obsługą standardów Apple CarPlay oraz Android Auto, podgrzewaną kierownicą, tempomatem z ogranicznikiem prędkości, klimatyzacją automatyczną, kamerą cofania czy czujnikami parkowania z tyłu.

Kię Rio możemy również wyposażyć w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego, w każdej wersji dostępny za dopłatą. W najwyższej opcji wyposażenia kosztuje on 4 000 zł, w efekcie podnosząc cenę auta do pułapu nieznacznie przekraczającego 80 tys. złotych, o ile zdecydujemy się na najmocniejszy silnik w gamie połączony z automatem. Wystarczy jednak zrezygnować z automatycznej przekładni albo wybrać słabszą wersję silnikową, by bez problemu dokupić wspomniane rozwiązania i zamknąć się w kwocie mniejszej niż 80 tys.

Opel Corsa

W tym roku na rynku debiutuje nowa, już szósta generacja Opla Corsy, a salony przyjmują zamówienia na nową odsłonę modelu. W nowej Corsie Opel postawił na benzynowe silniki 1.2. w wariantach wolnossącym o mocy 75 KM oraz turbodoładowanych – 100 i 130 KM. W ofercie znalazł się również 102-konny silnik Diesla. Poszukujący automatycznej skrzyni biegów będą mogli wybierać między dwiema jednostkami benzynowymi 100- i 130-konną.

W cenie do 80 tysięcy złotych możemy wybrać Corsę z najmocniejszym silnikiem benzynowym i automatyczną skrzynią biegów oraz w najwyższej wersji wyposażeniowej. Miejski samochód niemieckiego producenta otrzymuje w takiej konfiguracji tempomat z ogranicznikiem prędkości, system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym czy ręczną klimatyzację.

Wyposażenie samochodu w czujniki parkowania, kamerę cofania, klimatyzację automatyczną czy systemy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę wymaga dopłaty lub dokupienia dodatkowo płatnych pakietów. W efekcie jeśli zdecydujemy się na wszystkie wyżej wymienione rozwiązania i pozostaniemy przy najmocniejszej konfiguracji napędowej i najwyższej opcji wyposażenia, to cena Corsy przekroczy założone 80 tysięcy złotych.

Toyota Yaris

Yaris to od 20 lat bardzo mocny gracz na rynku miejskich hatchbacków. A także pierwszy model, który wprowadził do tej klasy napęd hybrydowy. W odmianie Hybrid to ekonomiczne auto miejskie dysponuje napędem hybrydowym z 1,5-litrowym, wolnossącym silnikiem benzynowym oraz automatyczną skrzynią biegów. Spalinowo-elektryczny duet wytwarza w sumie moc 100 KM. A przy tym średnie spalanie Toyoty Yaris Hybrid wynosi od 4,7 l/100 km. W ofercie znalazły się jeszcze dwa wolnossące silniki benzynowe – 1.0 o mocy 72 KM oraz 111-konne 1.5. Mocniejsza z nich występuje również z automatem.

Ten stworzony do miasta samochód Toyoty zwraca uwagę bogatym wyposażeniem. Standardem w Yarisie jest zestaw poduszek powietrznych oraz pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, składający się m.in. z układów wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia oraz ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, a w wyższych wersjach wyposażenia także z systemu rozpoznawania znaków drogowych.

Załącznik:
toyota-yaris.jpg

W kwocie do 80 tysięcy złotych ten ekonomiczny miejski samochód może dysponować dowolnym napędem z gamy i otrzymuje długą listę wyposażenia. Możemy znaleźć na niej dwustrefową klimatyzację automatyczną, kamerę cofania, tempomat czy system multimedialny z obsługą standardów Android Auto i Apple CarPlay oraz czujniki parkowania. 80 tys. złotych wystarczy na zakup Toyoty Yaris w eleganckiej wersji Selection z czarnym dachem lub w nowej, usportowionej odmianie GR Sport z obniżonym zawieszeniem o sportowej charakterystyce. Więcej na temat Toyoty Yaris znajdziecie tutaj: https://www.toyota.pl/new-cars/yaris/.

Renualt Clio

Clio doczekało się wprawdzie już piątej generacji, ale samochód nie trafił jeszcze oficjalnie do salonów. W sprzedaży pozostaje więc czwarta odsłona modelu. Auto dysponuje jednostkami benzynowymi 0.9 o mocach 76 i 90 KM oraz 1,5-litrowymi dieslami 75 i 90 KM. Warto dodać, że żadna z jednostek w aktualnym cenniku nie jest dostępna z przydatną w mieście, automatyczną skrzynią biegów.

W miejskim aucie z Francji nie znajdziemy systemów bezpieczeństwa czynnego, ale w zakresie do 80 tysięcy złotych auto może być bardzo przyzwoicie wyposażone. Odpowiednio skonfigurowane Clio będzie dysponowało kamerą cofania, czujnikami parkowania z systemem ułatwiającym parkowanie, klimatyzacją automatyczną czy systemem multimedialnym z 7-calowym ekranem dotykowym oraz nawigacją satelitarną.

Samochody miejskie do 80 tysięcy

Miejskie auta w cenie do 80 tysięcy złotych oferują praktycznie wszystko, czego można sobie zażyczyć w tym segmencie. Możemy przebierać w mocniejszych jednostkach napędowych, wybrać bardzo wygodną w czasie jazdy po mieście automatyczną skrzynię biegów i zdecydować się na nowoczesne wyposażenie, a nawet wersję specjalną danego modelu.

Opisane wyżej auta zbierają dobre opinie. Kia Rio jest chwalona za niskie koszty eksploatacji i przestronne wnętrze, a pierwsze opinie o nowej Corsie sugerują, że bardzo dobrze się prowadzi. Na tle całego segmentu świetnie wypada Toyota Yaris. Dzięki napędowi hybrydowemu Yaris ma opinię wyjątkowo ekonomicznego miejskiego auta, a pakiety systemów bezpieczeństwa czynnego w standardzie – będące rzadkością w tym segmencie – są dodatkowym autem japońskiego hatchbacka. Niezwykle ceniona jest również bezawaryjność tego modelu Toyoty.

Mogą Ci się również spodobać

AMG Project One: Superprojekt opóźniony o dwa lata

AMG Project One miał wprowadzić technologię Formuły 1 na drogi. Jego premiera opóźni się ...

Volkswagen: Nowa fabryka w Europie Wschodniej, Passat produkowany razem ze Skodą

Po długim posiedzeniu rady nadzorczej Volkswagena jest jasne: w ciągu najbliższych pięciu lat VW ...

Triggo jak smartfon

Rozpoczęły się próby drogowe dwuosobowego pojazdu Triggo. Czy polska spółka zrewolucjonizuje miejską mobilność? Pomysłodawca ...

Replika Audi S1 Quattro

Youngtimery na aukcji

Już dziś, 16 marca w siedzibie domu aukcyjnego Desa Unicum w Warszawie nieczęsta w ...

Marzenia o elektrycznych autach

Polacy na na samochód z silnikiem elektrycznym chcieliby wydać nie więcej niż 80-90 tys. ...

Postaw na systemy bezpieczeństwa i doskonalenie techniki jazdy

Na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać. Ruch na drogach coraz większy, więc i o niebezpieczną ...