fot. iven bambot

Mazda od wielu lat stoi w kontrze do globalnych trendów motoryzacyjnych. Ignoruje downsizing, który karze gonić za coraz mniejszymi pojemnościami silników. Na pierwszym miejscu stawia człowieka i czerpanie przyjemności z prowadzenia.

Koncern projektuje i wyposaża swoje samochody tak, aby wspierały kierowcę w przyjemnej i bezpiecznej jeździe, a nie go zastępowały. Jak ta filozofia projektowa Mazdy wyrażona jest w SUV-ie CX-5?
1
Trzy ważne słowa

Co kojarzy się z Mazdą? To trzy kluczowe określenia, w których zawiera się się sukces japońskiej marki: Kodo, Jinba Ittai i SKYACTIV. W każdym kryje się sekret innowacyjnych technologii, nieszablonowego podejścia do projektowania i konstruowania pojazdu a także emocje, dzięki którym rodzi się więź między kierowcą a maszyną.

2
Jedność z maszyną

Gdy na azjatyckich równinach panowali wojownicy na wierzchowcach, ich szczególna symbioza miała za zadanie utrzymać jeźdźca w siodle podczas galopu i zagwarantować trafienia z łuku do celu. To właśnie Jinba Ittai, filozofia, która w kulturze japońskiej jest żywa do dziś. Mazda czerpie z tej tradycji, przekładając ją na język współczesnych wierzchowców. Co prawda kierowcy nie strzelają dziś z łuków, ale dzięki temu podejściu wciąż mogą poczuć jedność z posłuszną maszyną.

3
Kierowca w centrum uwagi

Podejście Jinba Ittai ma swój wyraz chociażby w w sposobie projektowania kabiny pasażerskiej. To nie tylko przestronność, dopracowanie detali, jakość materiałów i ich doskonałe spasowanie, ale i inne ważne kwestie, takie jak redukcja poziomu hałasu, drgań i wibracji (NVH). Wszystko po to, by zagwarantować przyjemność z jazdy i nie rozpraszać uwagi kierowcy.

4
Ożywianie martwej natury

Zasadniczo samochód służy do przemieszczania się, może być też dziełem sztuki wzorniczej. Japońscy projektanci podeszli bardzo poważnie, a jednocześnie nieszablonowo do kwestii wyglądu Mazdy CX-5. Stworzyli pojazd zgodnie z filozofią Kodo, czyli ożywiania martwej natury. To dopracowanie wszystkich elementów w taki sposób, aby zagwarantować zarówno kierowcy, jak i pasażerom jak najlepsze wrażenia z jazdy.

5
Ruch zaklęty w metalu

Dzięki pracy projektantów i kreślarzy, kierujących się filozofią Kodo, dynamiczna sylwetka Mazdy CX-5 zyskała liczne przetłoczenia, wyrazisty front z wydatnym emblematem producenta, a także nowoczesne rozwiązania zaklęte w reflektorach czy bocznych strukturach konstrukcji mających chronić pasażerów podczas nieprzewidzianych zdarzeń drogowych. Ruch został zaklęty w metalu.

6
Niezwykły kolor

Unikatowy Soul Red Crystal jest lakierem tak „zrośnietym” z Mazdą, że wielu klientów nie wyobraża sobie tego samochodu w innym kolorze. Refleksyjna powłoka podkreśla wyraziste kształty SUV-a i w zależności od padania promieni słonecznych przechodzi z czerwieni rubinu w ciemny karmazyn z zachowaniem niezwykłej głębi. Technologia lakierowania Takuminuri jest oczywiście przyjazna środowisku.

7
Technologia w służbie człowieka

Mazda CX-5 nie tylko doskonale wygląda, ale i świetnie jeździ. Pomaga w tym cały pakiet własnych technologii, ujętych w słowie SKYACTIV. To zarówno nowoczesne zespoły napędowe o pojemnościach dostosowanych do gabarytów pojazdu, układy zawieszenia oraz inne innowacje, które mają wpływ na osiągi, efektywność i bezpieczeństwo. Mazda idzie pod prąd współczesnych trendów, które każą montować wysilone silniki turbodoładowane o jak najniższych pojemnościach. Japońska firma jest bliższa koncepcjom marek z grupy premium, wprowadzając własną filozofię rightsizingu, czyli zachowania większych i wydajniejszych silników cechujących się ponadprzeciętną trwałością.

8
Innowacje na miarę premium

O komfort i bezpieczeństwo jazdy dba liczne grono asystentów kierowcy. Warto zwrócić uwagę m.in. na dwa rodzaje wyświetlacza przeziernego head-up. CX-5 jest pierwszym modelem Mazdy, który może zostać wyposażony w wyświetlacz prezentujący dane bezpośrednio na przedniej szybie na linii wzroku kierowcy, co przyspiesza i ułatwia ich odczyt. Drugi typ przedstawia informacje na panelu powyżej zespołu zegarów. W SUV-ie Mazdy po raz pierwszy pojawiła się także opcja elektrycznego sterowania pokrywą bagażnika. Kolejną nowością jest również umieszczony na konsoli centralnej 7-calowy ekran dotykowy wykorzystujący technologię Optical Bonding. W codziennej eksploatacji kierowcy pomaga czytelny i intuicyjnie zaprojektowany kokpit.

9
Cztery koła w ruch

Już pierwszy kontakt z Mazdą CX-5 udowadnia, że niezależnie od rodzaju drogi i nawierzchni trudno wyprowadzić ponad 4,5-metrowego SUV-a z równowagi z równowagi. Dużym wsparciem dla kierowcy jest - poza świetnie zestrojonym zawieszeniem i precyzyjnym układem kierowniczym - opcjonalny napęd AWD I-ACTIV. Analizuje w czasie rzeczywistym i zbiera dane z 27 czujników przekazując je do jednostki centralnej. Ta precyzyjnie rozdziela wartości momentu obrotowego na koła przedniej i tylnej osi, by optymalizować trakcję w różnych warunkach atmosferycznych i na drogach o zmiennej nawierzchni. Kierowcę wspiera także system G-Vectoring Control, poprawiający przyczepność kół, właściwości jezdne i bezpieczeństwo.

10
Przyjemność prowadzenia

Sekret sukcesu Mazdy to przełożenie na współczesny język japońskiej tradycji i kultury i połączenie ich z niezwykłą jakością i konstrukcyjną precyzją. Miks emocji i technologii zamknięty w wyróżniających się pod każdym względem samochodach.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pietro Gorlier szefem FCA na Europę

Włosi odetchną  z ulgą. Szefem Fiat Chrysler Automobiles w Europie został ich rodak, Pietro ...

BMW 8 Cabrio: Będą się za nim oglądać

Pokazując niedawno swoje nowe coupé numer 8 Bawarczycy udowodnili, że potrafią zrobić piękny samochód ...

Norwegowie kupują najwięcej e-aut (na głowę mieszkańca)

Niemal jedna trzecia samochodów sprzedanych w 2018 r w Norwegii była elektryczna. To nowy ...

Wszystkie Volvo przetrwają 1 września…

Szwedzka marka jako jedna z nielicznych w segmencie premium nie musi obawiać się daty ...

Ceny | Lexus UX: W przedsprzedaży znacznie taniej

Lexus ma nowego, małego SUV-a. Model UX będzie konkurował z Jaguarem E-Pace, Volvo XC40 ...

Ceny | Mercedes AMG GT 4-Door Coupe: Dużo, ale nie najwięcej

Rodzina AMG powiększyła się o kolejny model. To nowa wersja AMG GT, a jej ...