Wszystko po to, by samochód był wygodny, komfortowy i bezpieczny, przyciągał spojrzenia, fascynował, ale też spełniał najbardziej wyrafinowane oczekiwania kierowców. No bo czym byłoby przestronne wnętrze pozbawione atrakcyjnego designu i najnowocześniejszych technologii?

Nowa Skoda Fabia oprócz tego, że urosła i zapewnia znacznie większy komfort jazdy dzięki nowej płycie, na której została zbudowana, stała się jednym z najnowocześniejszych aut w swoim segmencie. W porównaniu do poprzedniczki jest bezpieczniejsza, wygodniejsza, bardziej przestronna i napakowana nowymi technologiami.

Witaj w świecie wirtualnym

To właśnie w czwartej generacji modelu, po raz pierwszy na pokładzie pojawił się opcjonalnie cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 10,25 cala. Zamiast analogowych zegarów obrotomierza i prędkościomierza kierowca przed oczyma może mieć jeden zintegrowany wyświetlacz a na nim wszystkie potrzebne wskaźniki w różnych formach graficznych. Należą do nich układ klasyczny, oparty na stylu analogowych okrągłych instrumentów, układy Modern, Reduced i Extended. Zmieniają się w nich nie tylko informacje wyświetlane przed oczyma kierowcy, ale także styl i kolorystyka. W ramach opcjonalnego pakietu Dynamic dostępna jest też piąta opcja – układ Sport, w którym obrotomierz zajmuje centralne miejsce, a wszystko utrzymane jest w czerwonej, sportowej estetyce.

Wirtualny kokpit może wyświetlać między innymi logotyp stacji radiowych, okładki albumów muzycznych i zapisane zdjęcia osób dzwoniących. Ponadto mapa może być naprawdę olbrzymia, a na dodatek może powiększać skrzyżowania i wyświetlać je w osobnym oknie. A to wszystko w aucie klasy kompaktowej.

Dwie strefy w aucie kompaktowym

Uzupełnieniem tej cyfrowej rewolucji we wnętrzu Skody Fabii jest też centralny wyświetlacz systemu Infotaimnent o wymiarach do 9,2 cala. To dzięki niemu można w intuicyjny i łatwy sposób sterować wszystkimi systemami pokładowymi oraz zarządzać mobilnymi usługami online Skoda Connect, a także aplikacjami informacyjno-rozrywkowych (prognozy pogody, wiadomości, dostęp do kalendarza Google lub ostrzegających o zagrożeniach). A jeśli ktoś woli używać swojego smartfonu, można go szybko połączyć bezprzewodowo dzięki technologii SmartLink, która na dodatek pozwala także na ładowanie indukcyjne przez Phone Box.

Autopromocja
Wyjątkowa okazja

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ

Po raz pierwszy kierowca i pasażerowie Skody Fabii mogą także korzystać z dwustrefowej klimatyzacji oraz nawiewów powietrza z tyłu konsoli środkowej. Wszystko, by zapewnić siedzącym z tyłu pasażerom odpowiednią temperaturę i komfort podróży. Konsola środkowa wyposażona w taki system klimatyzacji ma dwa pokrętła umożliwiające oddzielną regulację temperatury po prawej i lewej stronie auta. Wszystkie funkcje systemu można obsługiwać intuicyjnie za pomocą ośmiu przycisków.

Po raz pierwszy w historii

Na tym nie koniec, bo w nowej Fabii po raz pierwszy w historii dostępne są systemy Travel Assist, Park Assist i Manoeuvre Assist zarezerwowane do tej pory dla aut wyższej klasy. Co to takiego? System Travel Assist zapewnia automatyczne wsparcie kierowania pojazdem. Dostępny jako opcja aktywowany jest za pomocą przycisku i łączy w sobie między innymi aktywny tempomat (ACC), który do prędkości 210 km/h automatycznie dostosowuje prędkość pojazdu do prędkości pojazdów poprzedzających oraz system Lane Assist, który pomaga utrzymać Fabię na pasie ruchu, korygując tor jazdy. Za pomocą funkcji „Hands-on Detect” asystent podróży sprawdza, czy kierowca trzyma ręce na kierownicy.

Fabia może teraz również pomóc kierowcy podczas parkowania: Park Assist działa przy prędkościach do 40 km/h i wyświetla odpowiednie równoległe i prostopadłe miejsca parkingowe i może zastąpić kierowcę podczas manewru parkowania. Z kolei Manoeuvre Assist wykorzystuje czujniki w celu wykrycia przeszkody z przodu lub z tyłu pojazdu w trakcie parkowania i w razie potrzeby automatycznie zahamuje pojazd. Uzupełnieniem całej skomplikowanej, ale użytecznej elektroniki są systemy rozpoznawania znaków drogowych i Front Assist z ochroną pieszych i rowerzystów.

Przy tym dziewięć poduszek powietrznych, mocowania Isofix i Top Tether na tylnych siedzeniach to jedynie warte odnotowania kolejne elementy wyposażenia auta. Podobnie jak funkcje poprawiające komfort, czyli podgrzewana przednia szyba, podgrzewana kierownica i regulowane oraz podgrzewane lusterka boczne z funkcją automatycznego przyciemniania i elektrycznego składania. Niby drobiazg, ale szczególnie o tej porze roku nie do przecenienia.

Cztery cylindry, trzy albo nawet dwa

Czym byłby emocjonujący design i najlepsza w swojej klasie aerodynamika samochodu bez wydajnych i oszczędnych silników? Właśnie dlatego i one przeszły rewolucję. Wszystkie dostępne jednostki napędowe to najnowszej generacji silniki z rodziny EVO. Są jeszcze wydajniejsze i bardziej ekonomiczne.

Podstawowy to trzycylindrowy silnik MPI 1.0 l, który po modyfikacjach jest mocniejszy o 5 KM (80 KM), a przy tym zużywa mniej paliwa i ma mniejszą emisję spalin.

Nieco mocniejsze są kolejne dwa silniki tym razem TSI 1.0 l. z bezpośrednim wtryskiem. Są wyposażone w cylindry powlekane plazmowo, które zastępują tuleje cylindrowe z żeliwa, co zmniejsza tarcie wewnętrzne. Obniża to zużycie paliwa, emisję, a dzięki lepszemu rozprowadzaniu i odprowadzaniu ciepła w komorze spalania zmniejsza obciążenie termiczne silnika. Efekt? 95 lub 110 KM, prędkość maksymalna 193 lub 205 km/h, przyspieszenie do setki w 10,6 lub  10,0 – manualna, 9,9 - DSG sekundy w zależności od skrzyni biegów (6 manualna, 7-DSG) i zużycie paliwa na poziomie od 5 do 6 l. na sto kilometrów w cyklu mieszanym.

Wkrótce dostępny będzie także najmocniejszy silnik TSI o pojemności 1,5 l. i mocy 150 KM. Dzięki technologii aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT) jest jeszcze bardziej oszczędny. Trudno się jednak dziwić, skoro w zależności od obciążenia silnika pracują w nim wszystkie cztery lub tylko dwa cylindry.

Rewolucja w motoryzacji to nie tylko odważna stylistyka i nowe materiały wykończeniowe. Jeśli rewolucja ma być kompletna muszą za nimi iść najnowsze technologie i bogate wyposażenie, do tej pory zarezerwowane dla samochodów wyższych klas. Skoda Fabia udowadnia, że wszystko jest możliwe. Wszystko, także w klasie kompaktowej.

Materiał Promocyjny