Jak to możliwe? W połowie roku ruszył program „Mój elektryk”. Dzięki wsparciu i dofinansowaniu zakupu samochodu bezemisyjnego można zaoszczędzić sporo pieniędzy. Ile dokładnie? 18 750 zł lub 27 tys. zł w przypadku osób posiadających Kartę Dużej Rodziny.

Biorąc pod uwagę wyższe ceny samochodów elektrycznych, dopłata zmniejsza je tak naprawdę, do cen samochodów spalinowych. Wsparcie niweluje zatem różnicę, która co tu dużo mówić, wydaje się spora. A przecież mówimy o technologii bezemisyjnej, o samochodach, które są ciche, komfortowe i nie generują żadnych szkodliwych substancji. Są bezemisyjne lokalnie i nie dość, że są neutralne dla środowiska, to na dodatek są tańsze w codziennym utrzymaniu.

Przejechanie 100 kilometrów elektrykiem kosztuje nie około 50 zł jak w przypadku samochodu z silnikiem spalinowym, a 12 zł, zakładając ładowanie samochodu prądem w domu. A jeśli na dachu dysponujemy mikroinstalacją fotowoltaiczną, ładowanie akumulatorów i jazda staje się wręcz darmowa. Zużywamy bowiem prąd, który sami wyprodukowaliśmy dzięki panelom fotowoltaicznym.

Dla kogo wsparcie?

Na razie wsparcie przeznaczone jest dla klientów indywidualnych, czyli osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Dopłata oferowana jest przy zakupie samochodu fabrycznie nowego z napędem w pełni elektrycznym. Warunkiem jest cena — nie może przekraczać 225 tys. zł brutto. Posiadacze Karty Dużej Rodziny nie są objęci tym limitem. W ich przypadku cena maksymalna nie jest wskazana przez ustawodawcę, a dopłata jest większa i wynosi 27 tys. zł.

Jeszcze w tym roku program „Mój Elektryk” ma objąć również firmy i jednoosobowe działalności gospodarcze, co ma spowodować wzrost zainteresowania samochodami bezemisyjnymi.

Czy trzeba się spieszyć z wnioskiem? Program został zaplanowany na lata 2021 – 2026, jednak umowy zawierać można do końca września 2025 roku. Jak na razie na program zarezerwowano 500 mln zł, jednak na same dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych przeznaczono 100 mln. Pozostała część trafi na rozwój infrastruktury i punktów ładowania.

Jak ubiegać się o dopłatę?

Dzięki wsparciu programu „Mój elektryk” cena samochodu elektrycznego spada. Ile konkretnie. Skoda Enyaq iV kosztuje 184 400 zł. Korzystając ze wsparcia ponad 18 tys. zł, spada ona do 165 650 zł. A przecież mówimy o olbrzymim rodzinnym SUV-ie, wyposażonym w liczne systemy wsparcia i komfortowe wnętrze. W przypadku posiadaczy karty dużej rodziny cena tego samego samochodu spada do 157 400 zł. A co istotne formą finansowania zakupu auta może być gotówka lub kredyt.

Czy są jakieś warunki otrzymania wsparcia? Tak, jednym z nich jest powstrzymanie się od sprzedaży pojazdu przez 24 miesiące. A gdzie trzeba się starać o dofinansowanie? Procedura składania wniosku jest uproszczona i przebiega całkowicie online. Należy wypełnić e-formularz, dołączyć kopię dowodu zakupu, rejestracji i ubezpieczenia pojazdu. Wraz z podpisaniem wniosku dokument staje się wiążącą umową wypłaty dotacji.

Jak nie za gotówkę to może kredyt

Dopłata do zakupu samochodu elektrycznego z programu „Mój elektryk” to jednak niejedyna możliwość zakupu auta.

Nowoczesne formy finansowania samochodów to także a może przede wszystkim kredyty oraz leasing krótko i długoterminowy. Wszystko zależy od potrzeb. Metody uwzględniają nie tylko firmy, ale i użytkowników indywidualnych.

Właśnie dlatego coraz częściej nikt nie patrzy na całkowitą cenę samochodu, tylko ratę miesięczną. To wygodne rozwiązanie szczególnie przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Nie dość, że nie blokujemy środków, to na dodatek, za wynajem otrzymujemy jedną fakturę.

Leasing

Kupując samochód na firmę, można zdecydować się na jedno z dwóch rozwiązań: leasing operacyjny lub leasing konsumencki. W tym pierwszym przypadku samochód pozostaje własnością leasingodawcy i to on dokonuje comiesięcznych odpisów amortyzacyjnych. W drugim, choć do czasu wykupienia samochodu formalnym właścicielem pozostaje firma leasingowa, całkowity koszt samochodu jest zazwyczaj niższy niż przy zakupie na kredyt.

Uproszczone są także procedury, a do skorzystania z leasingu konsumenckiego nie trzeba wcale prowadzić działalności gospodarczej.

Leasing niskich rat Skody to nowoczesny sposób finansowania samochodów przygotowany z myślą o Klientach Indywidualnych, dla których bardzo ważne jest, by miesięczna rata leasingu była jak najniższa. To również rozwiązanie stworzone pod kątem osób, które nie chcą mieć żadnych zobowiązań finansowych na koniec umowy.

Korzystając z tego produktu klienci spłacają tylko utratę wartości samochodu – w ten sposób płacą niższe raty niż w klasycznym leasingu. Dzięki opłacie wstępnej – 10 proc. wartości auta – miesięczna rata wynosi tylko 1 proc. wartości auta. Poza tym na koniec umowy klienci nie muszą wykupować auta. Zwracają je jedynie leasingodawcy.

Wynajem długoterminowy

Wynajem długoterminowy jest inną formą leasingu tzw. full service (FSL) lub Car Fleet Management (CFM). To rozszerzona forma wynajmu, odciążająca nabywcę z wielu obowiązków, np. serwisowania samochodu, okresowych przeglądów, ubezpieczenia, obsługi kart paliwowych, monitoringu floty lub rozliczania szkód.

Kredyt

Kredytowanie zakupu samochodu nie zawsze musi oznaczać brak środków na zapłatę gotówką. Wielu kierowców decyduje się na to, by rozłożyć spłatę w czasie, a posiadane środki zainwestować w firmę, inwestycje czy własny rozwój.

Kalkulator finansowy

Kredyt kredytowi jednak nie jest równy, a leasingi także są różne. Jaką formę finansowania zatem wybrać? Na przykładzie Skody Enyaq iV i kalkulatora finansowego można w prosty sposób porównać wszystkie formy finansowania zakupu samochodu i sprawdzić ile kosztować może nas nowy samochód w racie miesięcznej.

Jeśli przyjmiemy te same parametry dla Skody Enyaq iV kosztującej 184 400 zł, czyli wysokość wpłaty własnej (10 proc.), liczbę rat (36) i roczny limit kilometrów (20 tys.) szybko sprawdzimy, że ten sam samochód z takim samym wyposażeniem w kredycie niskich rat kosztować nas będzie miesięcznie 2 513 zł, w leasing niskich rat – 1 692 zł, a leasing dla klientów indywidualnych 2 203 zł.

To niewiele biorąc pod uwagę, że kupujemy samochód najnowocześniejszy, duży, przestronny i rodzinny, a do tego w pełni elektryczny.

Materiał Promocyjny