Ile kosztuje elektryk, a ile model benzynowy? Porównanie cen

Jakie są różnice w cenie pomiędzy samochodem elektrycznym, a spalinowym? IBRM Samar przygotował takie zestawienie.

Publikacja: 18.02.2020 14:12

Ile kosztuje elektryk, a ile model benzynowy? Porównanie cen

Foto: signs for a power supply for electric cars

Jak wynika z licznika elektromobilności PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych) całkowita liczba zarejestrowanych pojazdów elektrycznych w Polsce wynosiła 8637 egzemplarzy (styczeń 2020). IBRM Samar przygotował porównanie różnic pomiędzy odmianami zasilanymi z gniazdka oraz tymi wyposażonymi w silniki benzynowe. Różnice te pokazano na przykładzie pięciu aut. Opisywane porównania dotyczą tych samych wariantów wyposażenia i zbliżonych do siebie opcji. Dzięki temu takie porównanie ma sens.

""

moto.rp.pl

Pierwszy jest DS3 Crossback e-Tense. Francuskie auto z segmentu B, wyposażone w silnik elektryczny o mocy 136 KM, zostało wycenione na 159 900 zł. Jego odmiana benzynowa (1.2 PureTech o mocy 130 KM) to wydatek 121 000 zł. Tym samym różnica w cenie to 38 900 zł.

""

moto.rp.pl

DS3 Crossback e-Tense – od 159 900 zł.
DS3 Crossback 1,2 PureTech – od 121 000 zł
Różnica – 38 900 zł na korzyść wersji spalinowej

""

moto.rp.pl

Drugim przykładem jest Opel Corsa. Jego elektryczna odmiana z silnikiem o mocy 136 KM w wersji wyposażenia Elegance kosztuje 125 390 zł. Natomiast spalinowy odpowiednik o objętości skokowej 1.2 litra i mocy 130 KM z automatyczną skrzynią biegów to wydatek jedynie 72 150 zł. Tak więc w tym przypadku różnica w cenie to 53 240 zł (69 proc.).

""

Opel Corsa-e.

moto.rp.pl

Opel Corsa-e Elegance – od 125 390 zł
Opel Corsa 1,2 Elegance – 72 150 zł
Różnica – 53 240 zł zł na korzyść wersji spalinowej

""

Nowy Opel Corsa.

moto.rp.pl

Kolejnym przykładem jest bliźniak Opla, czyli Peugeot 208. Choć konstrukcyjnie te samochody praktycznie się nie różnią to zdecydowanie inaczej wygląda to w przypadku cen, gdyż wariant zasilany z gniazdka to wydatek (wersja wyposażenia Allure) to 130 300 zł. Z kolei benzynowa kosztuje 87 400 zł. Różnica w tym przypadku wynosi 42 900 zł (49 proc.) ceny wersji bazowej.

""

moto.rp.pl

Peugeot e-208 Allure – od 130 300 zł
Peugeot 208 1,2 PureTech Allure – 87 400 zł
Różnica – 42 900 zł zł na korzyść wersji spalinowej

W zestawieniu przygotowanym przez IBRM Samar uwzględniono również Hyundai’a Kona. Jest to jeden z lepiej ocenianych samochodów elektrycznych na rynku. Wersja elektryczna ma 204-konie mechaniczne mocy maksymalnej i w wyposażeniu Premium kosztuje 212 900 zł. Z kolei jej benzynowa odmiana ma nieco mniejszą moc (177 KM) oraz cenę (111 700 zł). Okazuje się, że to właśnie w tym przypadku różnica w cenie jest największa, gdyż wynosi 95 660 zł. Co ważne w obu przypadkach wyposażenie jest praktycznie identyczne. Wśród różnić można wymienić: wyświetlacz, który w odmianie elektrycznej ma ponad 10 całej przekątnej, podczas gdy wariant spalinowy dysponuje 8 calową odmianą. Z kolei w wersji konwencjonalnej dopłata do „pakietu skórzanego” z wentylowanymi fotelami wynosi 3500 zł, a w wersji elektrycznej – 5000 zł.

""

moto.rp.pl

Hyundai Kona Electric Premium – od 212 900 zł
Hyundai Kona 1,6 T-GDI Preimium 4WD – od 117 240 zł
Różnica – 95 660 zł zł na korzyść wersji spalinowej

""

moto.rp.pl

Wymienione porównania stanowią jedynie kilka przykładów rynkowej sytuacji. Ceny aut elektrycznych maleją, ale póki co w wolnym tempie. Póki co różnice w cenach nie zachęcają klientów do wydawania na pojazdy elektryczne znacznie większych kwot. Poruszyć jeszcze trzeba dwie kwestie. Pierwszą z nich są wartości rezydualne. Info-Ekspert podał, że np. Nissan LEAF w odmianie Acenta (150 KM), który kosztuje 157 500 zł, po trzech latach eksploatacji i przejechaniu 60 tys. km ma wg. wyliczeń Info-Eksperta wartość rezydualną na poziomie 56,8 proc.  Tym samym można powiedzieć, że wartości rezydualne nie różnią się znacząco od tych, które są określane dla aut z klasycznym napędem. Kolejną kwestią jest finansowanie. Volkswagen Financial Services (VWFS) zapowiedział, że model finansowy dla np. elektrycznego Volkswagena ID.3 będzie taki sam jak dla pojazdów wyposażonych w silniki spalinowe. Jednak zaznaczył, że docelowo eksploatacja auta wydłuży się do 7 lat. To z pewnością wymusi na koncernach motoryzacyjnych zmianę podejścia do sprzedaży i obsługi samochodów, jak też zmianę modelu biznesowego.

CZYTAJ TAKŻE: Mniej wypadków i ofiar, ale większe koszty. To 2,7 proc. polskiego PKB

""

Volkswagen ID.3.

moto.rp.pl

Jak wynika z licznika elektromobilności PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych) całkowita liczba zarejestrowanych pojazdów elektrycznych w Polsce wynosiła 8637 egzemplarzy (styczeń 2020). IBRM Samar przygotował porównanie różnic pomiędzy odmianami zasilanymi z gniazdka oraz tymi wyposażonymi w silniki benzynowe. Różnice te pokazano na przykładzie pięciu aut. Opisywane porównania dotyczą tych samych wariantów wyposażenia i zbliżonych do siebie opcji. Dzięki temu takie porównanie ma sens.

Pozostało 88% artykułu
Parking
Naszpikowane technologiami Volkswageny na wyciągnięcie ręki w niezwykłym finansowaniu
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Parking
Opel Roks-e: Tylko do miasta
Parking
Nowa Kia Sportage zaprojektowana specjalnie dla Europy
Parking
Lexus RX 450h: Suma dobrych cech
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Parking
Chińska droga do taniej elektromobilności