Po raz kolejny okazało się, że leasing pozostaje najbardziej istotnym instrumentem finansowym dla sektora MŚP. Według Związku Polskiego Leasingu, w 2019 roku, udzielone finansowanie przez polską branżę leasingową wyniosło łącznie 77,8 miliardów złotych.

W 2019 roku przedsiębiorstwa stanowiły aż 99,4 proc. wszystkich klientów polskiej branży leasingowej. Według Związku Polskiego Leasingu (dalej ZPL), reprezentującego polski sektor leasingowy, w minionym roku firmy leasingowe udzieliły łącznie finansowania na poziomie 77,8 mld zł. Najwięcej klientów było wśród mikro i małych przedsiębiorstw (71,5 proc.). Z kolei firmy o obrotach powyżej 20 mln zł miały 27,9 proc. udziału. Również portfel aktywnych umów sektora leasingowego w ostatnim roku dynamicznie się rozwijał. Wartość aktualnie trwających kontraktów branży wynoszą 160,4 mld zł, czyli jest to o +9,4 proc. większa wartość niż przed rokiem (r/r). Dynamika nowych kontraktów podpisanych przez firmy leasingowe w ostatnim roku była w efekcie końcowym ujemna (-5,8 proc. r/r).

W 2019 roku Polska odnotowała łagodne hamowanie tempa rozwoju gospodarki, co w naturalny sposób odczuła także branża leasingowa. Po 6 latach intensywnych wzrostów, w 2019 roku rynek leasingu wyhamował i odnotował kilkuprocentowy spadek w zakresie wartości nowych kontraktów. Dobra wiadomość jest taka, że w 2020r. powrócimy na ścieżkę wzrostów, co należy wiązać z wysokim popytem krajowym, wciąż wysokimi wydatkami konsumpcyjnymi i dużym zaufaniem, jakim leasing cieszy się wśród klientów. Badania Komisji Europejskiej pokazują, że leasing pozostaje najbardziej istotnym źródłem finansowania dla 63 proc. małych i średnich firm działających w Polsce. I co równie ważne w ciągu ostatnich sześciu lat odsetek tak deklarujących firm zwiększył się o 9 punktów procentowych. Dla porównania w ocenie małych i średnich firm, w tym samym czasie, istotność kredytu bankowego zmalała o 14 pp. – powiedział Andrzej Krzemiński, Przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

Główną częścią finansowania w firmach leasingowych są pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony. Stanowią one 45,3 proc. udziału w rynkowej strukturze. Na drugim miejscu uplasowały się maszyny i inne urządzenia w tym IT z udziałem 29 proc. Trzecie miejsce przypadło dla transportu ciężkiego (23,9 proc. udziału). Pozostałe transakcje dotyczyły nieruchomości (1,1 proc.) oraz innych aktywów (0,7 proc.). Wśród najbardziej znaczącej grupy, pojazdy lekkie odnotowały spadek w zakresie finansowania. Branża leasingowa sfinansowała w 2019 r., w tym segmencie, pojazdy o łącznej wartości 35,3 mld zł. Stanowiło to mniejszy wynik o 11,7 proc. w stosunku r/r. Ujemne wartości są wynikiem m.in. wprowadzonych zmian fiskalnych w rozliczaniu umów leasingu na samochody osobowe, które obowiązują od 1 stycznia 2019 roku. Spowodowało to przesunięcie zakupów przez przedsiębiorców z 2019 roku na ostatni kwartał 2018 roku.

Warto natomiast podkreślić, że inaczej to wygląda w przypadku samochodów dostawczych do 3,5 tony. Okazuje się, że w 2019 roku w tym sektorze osiągnęły one o 5,1 proc. lepszy wynik niż w 2018 roku. Jak ciekawostkę można również podać, że w 2019 roku przedsiębiorcy zarejestrowali 6930 elektrycznych samochodów osobowych, z czego 50 proc. zarejestrowały firmy leasingowe, 17 proc. firmy CFM, 10 proc. dealerzy, 4 proc. importerzy/producenci, 1 proc. firmy rent a car oraz 18 proc. pozostali. Choć ogólne wyniki sektora leasingowego nie są złe to nie wiadomo do końca co dalej czeka transport ciężki. Finansowanie tych pojazdów cały czas pozostaje pod presją zmian prawnych wdrażanych przez UE – mowa o Pakiecie Mobilności. W 2019 roku niepewna sytuacja przełożyła się na obniżenie nastrojów firm transportowych i ograniczenie ich inwestycji w III i IV kwartale ubiegłego roku. Efektem jest ujemna dynamika w zakresie finansowania środków transportu ciężkiego (-4,6 proc. r/r). Wprowadzane dotacje dla samochodów elektrycznych w Polsce wykluczają finansowanie pojazdów przy wykorzystaniu leasingu – takie przynajmniej są założenia. Biorąc jednak pod uwagę najnowsze wyniki badań, zrealizowane pod koniec ubiegłego roku przez Komisję Europejską (KE) we wszystkich krajach Unii Europejskiej (SAFE 2019), leasing pozostaje najbardziej istotnym źródłem finansowania dla 63 proc. małych i średnich firm działających w kraju. Potwierdzeniem tego jest fakt, że w ciągu ostatnich sześciu lat udział tego finansowania w sektorze MŚP podskoczyło z 54 proc. w 2014 roku o 9 punktów procentowych w 2019 roku.

CZYTAJ TAKŻE: Abonament czy leasing? Co się bardziej opłaca?

Jak podaje ZPL, prognoza dla branży leasingowej zakłada umiarkowane odbicie na rynku leasingu w 2020 roku. Dynamika tego sektora będzie na poziomie 6,3 proc i jest zgodna z prognozowanym wzrostem inwestycji prywatnych i scenariuszem rozwoju gospodarczego w Polsce. Według założeń w bieżącym roku branża leasingowa możne udzielić łącznego finansowania o wartości przekraczającej 82,7 mld zł. Tym samym może nieznacznie przekroczyć rekordową wartość rynku leasingu z 2018 roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ceny | Mazda CX-5: Bestseller z nową ceną i wyposażeniem

SUV CX-5 to bestseller Mazdy nie tylko na polskim rynku. Teraz pojawił się model ...

Rekordowy rok Skody. Imponujący wzrost sprzedaży w Rosji

Skoda zakończyła rok 2018 rekordową sprzedażą. Marka dostarczyła największą w historii liczbę pojazdów. Skoda ...

Chińczycy kupują coraz mniej aut elektrycznych

W Chinach maleje popyt na samochody elektryczne i hybrydy plug-in. Nic nie wskazuje na ...

Kryzys w Renault. Szef marki zwolniony

Renault odwołało ze skutkiem natychmiastowym Thierry'ego Bolloré, dyrektora generalnego marki. Francuski producent samochodów Renault ...

Renault Master: Kategoria B w rozmiarze XXL

Przeprowadzka, zakup mebli albo innych gabarytowych towarów to sytuacje, z którymi nie poradzi sobie ...

Staje europejska motoryzacja

Już stoją, albo wstrzymają produkcję w ciągu kilku dni praktycznie wszystkie europejskie fabryki motoryzacyjne. ...