Po raz kolejny okazało się, że leasing pozostaje najbardziej istotnym instrumentem finansowym dla sektora MŚP. Według Związku Polskiego Leasingu, w 2019 roku, udzielone finansowanie przez polską branżę leasingową wyniosło łącznie 77,8 miliardów złotych.

W 2019 roku przedsiębiorstwa stanowiły aż 99,4 proc. wszystkich klientów polskiej branży leasingowej. Według Związku Polskiego Leasingu (dalej ZPL), reprezentującego polski sektor leasingowy, w minionym roku firmy leasingowe udzieliły łącznie finansowania na poziomie 77,8 mld zł. Najwięcej klientów było wśród mikro i małych przedsiębiorstw (71,5 proc.). Z kolei firmy o obrotach powyżej 20 mln zł miały 27,9 proc. udziału. Również portfel aktywnych umów sektora leasingowego w ostatnim roku dynamicznie się rozwijał. Wartość aktualnie trwających kontraktów branży wynoszą 160,4 mld zł, czyli jest to o +9,4 proc. większa wartość niż przed rokiem (r/r). Dynamika nowych kontraktów podpisanych przez firmy leasingowe w ostatnim roku była w efekcie końcowym ujemna (-5,8 proc. r/r).

W 2019 roku Polska odnotowała łagodne hamowanie tempa rozwoju gospodarki, co w naturalny sposób odczuła także branża leasingowa. Po 6 latach intensywnych wzrostów, w 2019 roku rynek leasingu wyhamował i odnotował kilkuprocentowy spadek w zakresie wartości nowych kontraktów. Dobra wiadomość jest taka, że w 2020r. powrócimy na ścieżkę wzrostów, co należy wiązać z wysokim popytem krajowym, wciąż wysokimi wydatkami konsumpcyjnymi i dużym zaufaniem, jakim leasing cieszy się wśród klientów. Badania Komisji Europejskiej pokazują, że leasing pozostaje najbardziej istotnym źródłem finansowania dla 63 proc. małych i średnich firm działających w Polsce. I co równie ważne w ciągu ostatnich sześciu lat odsetek tak deklarujących firm zwiększył się o 9 punktów procentowych. Dla porównania w ocenie małych i średnich firm, w tym samym czasie, istotność kredytu bankowego zmalała o 14 pp. – powiedział Andrzej Krzemiński, Przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

Główną częścią finansowania w firmach leasingowych są pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony. Stanowią one 45,3 proc. udziału w rynkowej strukturze. Na drugim miejscu uplasowały się maszyny i inne urządzenia w tym IT z udziałem 29 proc. Trzecie miejsce przypadło dla transportu ciężkiego (23,9 proc. udziału). Pozostałe transakcje dotyczyły nieruchomości (1,1 proc.) oraz innych aktywów (0,7 proc.). Wśród najbardziej znaczącej grupy, pojazdy lekkie odnotowały spadek w zakresie finansowania. Branża leasingowa sfinansowała w 2019 r., w tym segmencie, pojazdy o łącznej wartości 35,3 mld zł. Stanowiło to mniejszy wynik o 11,7 proc. w stosunku r/r. Ujemne wartości są wynikiem m.in. wprowadzonych zmian fiskalnych w rozliczaniu umów leasingu na samochody osobowe, które obowiązują od 1 stycznia 2019 roku. Spowodowało to przesunięcie zakupów przez przedsiębiorców z 2019 roku na ostatni kwartał 2018 roku.

Warto natomiast podkreślić, że inaczej to wygląda w przypadku samochodów dostawczych do 3,5 tony. Okazuje się, że w 2019 roku w tym sektorze osiągnęły one o 5,1 proc. lepszy wynik niż w 2018 roku. Jak ciekawostkę można również podać, że w 2019 roku przedsiębiorcy zarejestrowali 6930 elektrycznych samochodów osobowych, z czego 50 proc. zarejestrowały firmy leasingowe, 17 proc. firmy CFM, 10 proc. dealerzy, 4 proc. importerzy/producenci, 1 proc. firmy rent a car oraz 18 proc. pozostali. Choć ogólne wyniki sektora leasingowego nie są złe to nie wiadomo do końca co dalej czeka transport ciężki. Finansowanie tych pojazdów cały czas pozostaje pod presją zmian prawnych wdrażanych przez UE – mowa o Pakiecie Mobilności. W 2019 roku niepewna sytuacja przełożyła się na obniżenie nastrojów firm transportowych i ograniczenie ich inwestycji w III i IV kwartale ubiegłego roku. Efektem jest ujemna dynamika w zakresie finansowania środków transportu ciężkiego (-4,6 proc. r/r). Wprowadzane dotacje dla samochodów elektrycznych w Polsce wykluczają finansowanie pojazdów przy wykorzystaniu leasingu – takie przynajmniej są założenia. Biorąc jednak pod uwagę najnowsze wyniki badań, zrealizowane pod koniec ubiegłego roku przez Komisję Europejską (KE) we wszystkich krajach Unii Europejskiej (SAFE 2019), leasing pozostaje najbardziej istotnym źródłem finansowania dla 63 proc. małych i średnich firm działających w kraju. Potwierdzeniem tego jest fakt, że w ciągu ostatnich sześciu lat udział tego finansowania w sektorze MŚP podskoczyło z 54 proc. w 2014 roku o 9 punktów procentowych w 2019 roku.

CZYTAJ TAKŻE: Abonament czy leasing? Co się bardziej opłaca?

Jak podaje ZPL, prognoza dla branży leasingowej zakłada umiarkowane odbicie na rynku leasingu w 2020 roku. Dynamika tego sektora będzie na poziomie 6,3 proc i jest zgodna z prognozowanym wzrostem inwestycji prywatnych i scenariuszem rozwoju gospodarczego w Polsce. Według założeń w bieżącym roku branża leasingowa możne udzielić łącznego finansowania o wartości przekraczającej 82,7 mld zł. Tym samym może nieznacznie przekroczyć rekordową wartość rynku leasingu z 2018 roku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

50 lat Toyoty Celica: Legenda rajdów, prekursor technicznych nowinek

50 lat temu Toyota zaprezentowała Celicę. Coupe, które było inspirowane sukcesem Forda Mustanga. Japończycy ...

Cullinan – najbardziej wyczekiwany model Rolls Royce’a

To jedna z najbardziej wyczekiwanych motoryzacyjnych premier tego roku. Rolls Royce Cullinan, który przejdzie ...

BEZPIECZNA JAZDA: Postaraj się być dobrym kierowcą

Większość osób prowadzących pojazdy uważa się za mistrzów kierownicy. Tyle, że prawdziwi mistrzowie nie ...

Suzuki Ignis: Hybryda i nowe kolory

Nowa technologia, ulepszone silniki i nowe kolory - Suzuki odświeża mini crossover Ignis. Premiera ...

Elektryczna przyszłość Audi R8

Audi przygotowuje różne odmiany elektrycznego modelu E-Tron, który budowany będzie na różnych platformach. Według ...

Producenci nie kwestionują grzywien za CO2, ale chcą pomocy

Europejscy producenci pojazdów nie będą podważać grzywien za niedotrzymywanie po 2020 r. unijnych norm ...